Heerlijk zulke reacties en begrijpelijk.
Als verwoed radiozendamateur zou ik op het eerste gezicht ook zo reageren, maar je moet de zaak wat nuchtiger bekijken.
Voor zenden en ontvangen op de amateurbanden gebruik ik geheel andere materialen en hou alles netjes 50 Ohm en coaxkabels en connectoren welke zo min mogelijke verliezen geven. Zeker gezien het feit dat 90% van mijn verbindingen lopen via amateursatellieten (AO-7) en voor deze verbindingen moet je niet gaan rommelen want alles staat of valt met kwaliteit en juiste aanpassing. Voor meteoorscatter idem.
Maar voor ontvangst van b.v. milsatcoms o.i.d. kun je veel meer experimenteren. Daar mijn dipool v.d. milsatcomyagi ook 75 Ohm is, en mijn ingang van de in-line versterker dat ook is, is dit een verantwoorde aansluiting. Uitgang is ook 75 ohm. Ook hierop kan verantwoord 75 ohm kabel op gezet worden. Geen probleem. RG59 dempt, maar die demping wordt volledig opgeheven door de in-line versterker.
Dan komen we bij de ontvanger.
Is je ontvanger wel 50 Ohm.

? OK, het staat in het boekje maar het blijkt vaak genoeg flink af te wijken. En voor ontvangst, die ook nog versterkt is, direct vanaf de antennedipool, maakt e.v.t. misaanpassing voor het doel waar wij naar luisteren niet veel uit. Wat ik al in mijn vorige bericht schreef, bij testen heb ik absoluut geen verslechtering kunnen ontdekken. Door voldoende versterkt signaal te hebben kan ik ook nog verantwoordt splitten (via 75 ohm splitter) naar meerdere ontvangers. Scheelt mij weer extra antennes, want mijn dak staat anders echt te vol.
Zolang ik mijn gehele systeem netjes 75 ohm hou heb ik "mogelijk" maar 1 misaanpassing en dat is alleen bij de ingang van de ontvanger.
Het wordt wat anders als ik meerdere keren varieer van 50 naar 75 ohm. B.v. 50 ohm antenne-element, daarna 75 ohm kabel, geen versterking of versterker met hoog ruisgetal, 50 Ohm splitter etc. dan wordt het inderdaad een rommeltje.
Pas je netjes 75 Ohm toe en gebruik de in de handel zijnde splitters/stekers/versterkers etc. voor sat. systemen dan is er voor ontvangst van milsatcoms, weersatellieten, Gonets, Cosmos etc. niets aan de hand. Het enigste wat scheelt is de prijs want zou ik naar 50 Ohm gaan dan ben ik zeker 3x zo duur uit.
En nu kan ik naar hartelust experimenteren voor weing!
Doordat ik direct versterk achter het antenne-element, versterk ik ook alleen dat wat hij ontvangst.