Auteur Topic: Project Milsatcom  (gelezen 741890 keer)

0 leden (en 2 gasten) bekijken dit topic.

Offline Hanso

• Gevorderd Lid
Re: Project Milsatcom
« Reactie #960 Gepost op: 26 oktober 2009, 12:13:57 »
Hallo Janos,

Tot mijn verbazing zie ik dat je behoorlijk veel lengte coax 75 Ohm  toepast.
Op zich geen probleem bij ontvangers en RG59 is zelfs nog een betere kabel dan RG58!
Ik heb het voor mijn milsatcom Yagi ook toegepast omdat ik daarvoor een opendipool gebruikt heb.
Deze is dan ca. 75 ohm en direct daarachter heb ik een inline-versterker tot 2000 MHz die ook in - en uitgaand 75 Ohm is.
Deze wordt verkocht door o.a. Conrad en is bedoelt voor sat.tv. De versterker is ca. 12 dB en via een RG59  75 ohms kabel loopt hij naar mijn shack. Voordeel is dat de versterker e.v.t. kabelverliezen opvangt en tevens het signaal nog iets versterkt. Misschien mogelijk ook iets voor jouw lange coax??
De voeding gebeurt via een DC-injector waar 12V op de coax naar de versterker wordt gestuurd. Let wel op, als je dit toepast, dat je tussen je dipool en versterker een DC-blokkeerder er tussen zet want op de antenne-ingang van de in-lineversterker staat 12V en een gevouwen dipool zou dit dan kortsluiten.

Zie voor meer info de site van Maik. http://www.satellitenwelt.de/equipment.htm

Mocht je nog vragen hebben, dan lees ik dat wel.

Groeten,
Hans
Groeten,
Hans

Offline Janos

• Gevorderd Lid
« Reactie #961 Gepost op: 26 oktober 2009, 13:17:32 »
Ik heb ook al een en versterker gedacht.
Maar eerst wil ik de kabel vernieuwen. Ik wil misschien hiervoor Aircell-7 gebruiken
maar die is nogal prijzig. Een goede RG-59 is veel goedkoper.
Ik vraag me trouwens af of je als versterker zo'n gewone CAI versterker kan gebruiken
die je overal kan kopen. Ik zie bijvoorbeeld een König VHF/UHF versterker voor 40 euro.
Deze is apart instelbaar voor 40-300 en van 470-862 MHz.
Versterking op de VHF 0-12 dB en de UHF 7-22 dB.
Deze wordt gewoon met 220 Volt gevoed en ik kan hem vlak bij de antenne
in mijn schuur plaatsen. Overigens is mijn 6 elements 260 MHz Yagi ook een open dipool.
UBC3500XLT, UBC220xlt, COM213 met discr. uitg., COM202 met discr. uitg. , RTL-SDR stick, 3x JPole 144-300-430 MHz, 7 el. Yagi 435 MHz, 6 el. Yagi 260 MHz, 5 el. Yagi 145 MHz, QFH 137 MHz, QFH 435 MHz, Helical 260 MHz  all Home made. Sab Titan 1 HD TV sat ontv., 1 m Tratec schotelant., univ. LNB

Offline Hanso

• Gevorderd Lid
« Reactie #962 Gepost op: 26 oktober 2009, 20:17:48 »
Hallo Janos,

Je  kunt inderdaad ook een TV antenneversterker gebruiken. Deze kun je inderdaad mooi regelen en is 75 Ohm dus geschikt voor jouw antenne en kabel.
Je moet hem wel zo dicht mogelijk bij de antenne plaatsen maar dat weet jij n.m.m. al.

Ik gebruik er zelf ook een, gekocht voor 2,50 euro bij de kringloop. (liggen daar bij bosjes). Het is een wit kastje met 1 ingang en 2 uitgangen met een regelaar voor de versterking en een ingebouwde voeding.
Deze heb ik zelf ook ingebruik op mijn discone. Ik gebruik hem om het signaal te verdelen via een splitter (bouwmarkt ca. 8 euro)
Mijn 8m RG213 coaxkabel komt in de shack binnen en gaat de versterker in. (ik heb de ingangsconnector vervangen door een BNC chassisdeel.
Op uitgang 1 zit een splitter met 3 uitgangen voor verdeling naar 3 ontvangers en uitgang 2 levert signaal naar een RG59 kabel welke in de woonkamer uitkomt. Hier kan ik, als ik dat wens, een ontvanger op zetten om beneden te luisteren.
Bovenstaande configuratie werkt zeer goed en ik kan geen verslechtering ontdekken als ik de discone rechtstreeks op een ontvanger aansluit, eerder een verbetering.
Groeten,
Hans

Offline counterstrike

• Top Lid
« Reactie #963 Gepost op: 26 oktober 2009, 22:33:06 »
Ik moet toch wel glimlachen als ik dit alles lees, ik twijfel geen moment aan jullie beider kennis m.b.t. antennes kabels enz.

Maar jullie tarten alle wettem die ik als leek, geen opleiding in deze richting, maar gelouterd met theoretisch kennis uit boeken en zelfstudie heb opgedaan. 75 Ohm coax met afstanden die mij doen rillen. TV versterkers, 10db ruis is niks bij die dingen....

Waar ik juist probeer juist alles 50 ohm en puur (lees geen versterkers) te houden en let op mijn kabel (kwaliteit en afstand), tarten jullie alle wetten. Dit heeft in het verleden op tal van wetenschappen mooie resultaten opgeleverd, maar met met jullie kennis waar zit jullie filosofie achter dit soort zaken ?

75 Ohm geeft in mijn optiek een misaanpassing c.q. verlies, vind je het geen probleem dat je s meter uitslaat bij 0 signaal ?

Ik ben positief nieuwsgierig naar jullie antwoord.

Groeten,
Peter

PD1EU

• Gast
« Reactie #964 Gepost op: 26 oktober 2009, 23:07:47 »
Citaat van: "counterstrike"
Waar ik juist probeer juist alles 50 ohm en puur (lees geen versterkers) te houden en let op mijn kabel (kwaliteit en afstand)

Moet je dat ook vooral zo houden,is een prima standpunt.
Mensen rommelen nogal eens graag met spullen die men heeft en experimenteren met versterkertjes,puur voor de hobby om maar eens te kijken wat daar uit komt.
Ook daar is niets mis mee als het gaat om ontvangers natuurlijk,als je gaat zenden dan wordt het een heel ander verhaal natuurlijk.

-Ed

Offline counterstrike

• Top Lid
« Reactie #965 Gepost op: 26 oktober 2009, 23:18:35 »
Ed,

Dit doet de discussie meer dan goed, en de suggestie met zenden nee dank je  :P

De mensen die dit soort zaken toepassen in deze topic wil ik niet betitelen als rommelaars, maar daar gaat het niet om, ik vraag me af wat ze beweegt af te wijken en de resultaten?

Groeten,
Peter

Offline Janos

• Gevorderd Lid
« Reactie #966 Gepost op: 27 oktober 2009, 07:28:44 »
Ik denk dat het grote verschil in denken ligt tussen een ZENDamateur en een LUISTERamateur.
Voor het zenden moet je je zo veel mogelijk aan de regels houden om een zo goed mogelijke
1:1 verhouding te krijgen en daarmee onder andere te voorkomen dat je de apparatuur opblaast.
Bij ontvangen kan en mag je veel meer experimenteren om een goed resultaat te krijgen.
Als je de verliestabellen bekijkt voor een afstand van 30 meter dan komt een RG-59 er beter uit dan RG-58.
Veel ontvangers hebben een ingangsimpedantie die ligt tussen de 50 en 90 Ohm (terwijl er op de label 50 Ohm staat).
Je antenne is (meestal) ook niet precies 50 Ohm.
Als je dan met 75 Ohm kabel en een goedkope versterker een goed resultaat kan behalen zie ik geen enkel bezwaar.
Ik ben nu nog wat aan het experimenteren en als blijkt dat ik met Aircell-7 betere ontvangst krijg dan wordt het,
ondanks de kosten, toch Aircell-7.
UBC3500XLT, UBC220xlt, COM213 met discr. uitg., COM202 met discr. uitg. , RTL-SDR stick, 3x JPole 144-300-430 MHz, 7 el. Yagi 435 MHz, 6 el. Yagi 260 MHz, 5 el. Yagi 145 MHz, QFH 137 MHz, QFH 435 MHz, Helical 260 MHz  all Home made. Sab Titan 1 HD TV sat ontv., 1 m Tratec schotelant., univ. LNB

Offline Hanso

• Gevorderd Lid
« Reactie #967 Gepost op: 27 oktober 2009, 08:04:59 »
Heerlijk zulke reacties en begrijpelijk.
Als verwoed radiozendamateur zou ik op het eerste gezicht ook zo reageren, maar je moet de zaak wat nuchtiger bekijken.
Voor zenden en ontvangen op de amateurbanden gebruik ik geheel andere materialen en hou alles netjes 50 Ohm en coaxkabels en connectoren welke zo min mogelijke verliezen geven. Zeker gezien het feit dat 90% van mijn verbindingen lopen via amateursatellieten (AO-7) en voor deze verbindingen moet je niet gaan rommelen want alles staat of valt met kwaliteit en juiste aanpassing. Voor meteoorscatter idem.

Maar voor ontvangst van b.v. milsatcoms o.i.d. kun je veel meer experimenteren. Daar mijn dipool v.d. milsatcomyagi ook 75 Ohm is, en mijn ingang van de in-line versterker dat ook is, is dit een verantwoorde aansluiting. Uitgang is ook 75 ohm. Ook hierop kan verantwoord 75 ohm kabel op gezet worden. Geen probleem. RG59 dempt, maar die demping wordt volledig opgeheven door de in-line versterker.
Dan komen we bij de ontvanger.
Is je ontvanger wel 50 Ohm. ???? OK, het staat in het boekje maar het blijkt vaak genoeg flink af te wijken. En voor ontvangst, die ook nog versterkt is, direct vanaf de antennedipool, maakt e.v.t. misaanpassing voor het doel waar wij naar luisteren niet veel uit. Wat ik al in mijn vorige bericht schreef, bij testen heb ik absoluut geen verslechtering kunnen ontdekken. Door voldoende versterkt signaal te hebben kan ik ook nog verantwoordt splitten (via 75 ohm splitter) naar meerdere ontvangers. Scheelt mij weer extra antennes, want mijn dak staat anders echt te vol. ;)
Zolang ik mijn gehele systeem netjes 75 ohm hou heb ik "mogelijk" maar 1 misaanpassing en dat is alleen bij de ingang van de ontvanger.
Het wordt wat anders als ik meerdere keren varieer van 50 naar 75 ohm. B.v. 50 ohm antenne-element, daarna 75 ohm kabel, geen versterking of versterker met hoog ruisgetal, 50 Ohm splitter etc. dan wordt het inderdaad een rommeltje.
Pas je netjes 75 Ohm toe en gebruik de in de handel zijnde splitters/stekers/versterkers etc. voor sat. systemen dan is er voor ontvangst van milsatcoms, weersatellieten, Gonets, Cosmos etc. niets aan de hand. Het enigste wat scheelt is de prijs want zou ik naar 50 Ohm gaan dan ben ik zeker 3x zo duur uit.
En nu kan ik naar hartelust experimenteren voor weing!
Doordat ik direct versterk achter het antenne-element, versterk ik ook alleen dat wat hij ontvangst.
Groeten,
Hans

Offline counterstrike

• Top Lid
« Reactie #968 Gepost op: 27 oktober 2009, 09:13:00 »
Leuk om te zien dat de één probeert vast te houden 50 ohm en de ander het niet zo nauw neemt.

We hebben allemaal resultaat en daar gaat het om, ik was alleen nieuwgierig naar de onderbouwing.

Op dit moment is regelmatig Magic 61 (AWACS) actief op de uplink 295.2250 Mhz (downlink 261.6250 Mhz).

Groeten,
Peter

Offline Hanso

• Gevorderd Lid
« Reactie #969 Gepost op: 28 oktober 2009, 04:44:50 »
Leuk om te zien dat de één probeert vast te houden 50 ohm en de ander het niet zo nauw neemt.

We hebben allemaal resultaat en daar gaat het om, ik was alleen nieuwgierig naar de onderbouwing.

Op dit moment is regelmatig Magic 61 (AWACS) actief op de uplink 295.2250 Mhz (downlink 261.6250 Mhz).

Groeten,
Peter

Ho ho Peter,
de opmerking van het niet zo nauw nemen ben ik niet met je eens.
De "75 ohm installatie" is technisch gezien volledig verantwoord. Alles is op elkaar aangepast zonder misaanpassingen. Er wordt goede kwaliteit sat-kabel (9,5m) gebruikt met dubbele afscherming en worden geen TV stekkers gebruikt, maar alles netjes met F-connectoren. De In-line versterker met een NF van 2,5 dB zit met 5cm kabel direct op de opendipool. Geen koppelstukken of overgangen worden gebruikt.
(Wel eens de demping opgemeten aan een PL259/BNC koppelstuk voor je antennekabel te koppelen aan je scanner/ontvanger?)
Het enigste wat niet zo nauw komt is de aansluiting op je ontvanger die vlgs het boekje 50 Ohm zou zijn maar in de praktijk vaak afwijkt.
Deze afwijking en de ruisfactor van de versterker heeft qua luisteren naar ONZE (Mil)satcom signalen totaal geen invloed.
Zwakke signalen die ik vroeger ontving op mijn eerste 50 Ohm antenne met Gamma-match en ca. 10m RG213U kabel etc, hoor ik nu nagenoeg ruisvrij met de huidige installatie. Dat is het voordeel dat ik direct vanaf de antenne het ontvangen signaal versterk en daarmee ook de demping van de splitter etc. ophef. Daarnaast kan ik nu met 1 antenne drie ontvangers "voeden" waar anders nog 2 extra antennes voor nodig waren geweest.
En dat is de hoofdreden dat ik omgeschakeld ben van 50 naar 75 Ohm.
De oplossing die Maik ( http://www.satellitenwelt.de/equipment.htm ) gebruikt leek mij wel wat alleen die gebruikte 75 en 50 Ohm door elkaar met F-conn/BNC koppelingen. Tijdens het experimenteren kon ik alles op 75 Ohm houden en alle noodzakelijke materialen waren goed te verkrijgen omdat deze ook voor satellietontvangst worden gebruikt. Prijzen liggen hierdoor een fors stuk lager dan voor 50 Ohm oplossingen.
Achteraf blijkt alles beter te werken met meer mogelijkheden en dat alles is mooi meegenomen.

En inderdaad, hoe we onze signalen ontvangen maakt ook niet zoveel uit, het gaat per slot van rekening om het luisterplezier.
Alleen dit moest ik toch nog effe kwijt  :):)
Groeten,
Hans

Offline elsinga

• Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
« Reactie #970 Gepost op: 28 oktober 2009, 05:47:02 »
Wat ik me nog herinner van vroegâh ;) is dat de impendantie van een antenne afhangt van de frequentie waarop deze antenne is gepiekt. Bij een breedband antenne heb je dus stukken waar deze meer rond de 50 ohm zit en stukken waar dat een aardig eind daarvan afwijkt. Is voor ontvangst ook niet zo erg, ook je ontvanger zal niet overal dezelfde impendantie hebben. Voor zenden is het minder goed, maar dat doen we niet met onze scanner. :)
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Offline counterstrike

• Top Lid
« Reactie #971 Gepost op: 28 oktober 2009, 20:55:00 »
Hans,  ik denk dat je dat "niet zo nauw nemen" van mijn kant iets te letterlijk heb opgevat.

Je omschrijving/onderbouwing was me reeds duidelijk en zoals al eerder omschreven twijfel ik niet aan jouw/jullie kennis in deze, ik zal in het vervolg trachten me wat genuanceerder uit te drukken  :)

Groeten,
Peter

Offline Janos

• Gevorderd Lid
« Reactie #972 Gepost op: 28 oktober 2009, 21:16:41 »
Ik heb vanavond een halve rol, ik denk zo'n 50 meter CAI 2005 TKF COAX-TWAALF 210104 gekregen.
Volgens mij is dit ook prima te gebruiken. Een antenneversterker is in bestelling.

Offline Hanso

• Gevorderd Lid
« Reactie #973 Gepost op: 28 oktober 2009, 21:44:02 »
Hans,  ik denk dat je dat "niet zo nauw nemen" van mijn kant iets te letterlijk heb opgevat.

Je omschrijving/onderbouwing was me reeds duidelijk en zoals al eerder omschreven twijfel ik niet aan jouw/jullie kennis in deze, ik zal in het vervolg trachten me wat genuanceerder uit te drukken  :)

Groeten,
Peter

Hoi Peter,

Zo zwaar bedoel ik het ook niet hoor. ik moest het effe kwijt. Ik hou wel van dit soort discusies. Houd het leven vrolijk  :)
Even goeie vrienden hoor.

We moeten overigens binnenkort weer wat afspreken.
Hopelijk dat er nu niets tussen komt anders vind strak onze ontmoeting nog plaats in het bejaardenhuis :P:P
Groeten,
Hans

Offline Hanso

• Gevorderd Lid
« Reactie #974 Gepost op: 28 oktober 2009, 21:45:24 »
Citaat van: "Janos"
Ik heb vanavond een halve rol, ik denk zo'n 50 meter CAI 2005 TKF COAX-TWAALF 210104 gekregen.
Volgens mij is dit ook prima te gebruiken. Een antenneversterker is in bestelling.

Wat is dat nou Janos?

Je gaat mij toch niet na doen he' ???  :P:P

F-connectoren (SFC070 F-connector coax12 schroef hirschmann), splitters etc.  zijn het goedkoopst bij de bouwmarkt.
Kijk wel naar kwaliteit want bij sommige bouwmarkten lig vaak goedkope troep.
Groeten,
Hans