Auteur Topic: Project Milsatcom  (gelezen 739738 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Slider2

• Gevorderd Lid
Re: Project Milsatcom
« Reactie #420 Gepost op: 23 maart 2008, 17:05:26 »
Citaat van: "kurtie"
gemeten op de plug binnenshuis , tussen pin en massa antennakabel , geen kortsluiting.
Heb nu helaas bezoek , de rest van de meting zal iets later gebeuren.

IS wel vreemd dat ik ook geen signaal krijg met de telescoopantenne.
Wordt verdergezet, trouwens was 100,-Euro voor de FRG9600 alleen getest op de amateur banden en Air band.

tot horens
kurtie

Hallo Kurtie,

100 Euro is inderdaad niet veel.
Als jij goede ontvangst heb op amateurbanden (2m) en luchtvaart dan kan er niet veel mis zijn. Luchtvaart is vaak sterk in signaal, die ontvang je nog op een spijker. Sterke amateurs idem. Dus lijt mij de ontvanger wel OK.
Ik denk toch dat je antennekabel/connector niet lekker is. Hou de kabel overigens niet te lang, dat kost signaal.
Ben benieuwd naar de kortsluittest tussen antenneconnector binnenpen en de straler v.d. discone. Dan meet je dus vanaf je antenneplug, door de antennekabel, door je antenneconnector naar de verticale straler.

Doe dit ook met de buitenmantel, dus vanaf de connector door kabel naar de neerwaartse radialen. (deze liggen aan massa).

Succes,
Slider2

Offline Slider2

• Gevorderd Lid
« Reactie #421 Gepost op: 23 maart 2008, 17:07:52 »
antenne staat dicht tegen het huis op een 2.5 - 3 m hoogte , juist de connector opnieuw gesoldeerd aan de kabel, test gedaan met een telescoop antenne op de FRG9600 geen verschil op 143.808 usb
ZAl nu alles eens uitmeten

Tot straks

Ik neem aan dat je bedoelt 243,808 MHz.

Offline counterstrike

• Top Lid
« Reactie #422 Gepost op: 23 maart 2008, 21:53:10 »
Hallo Kurt,

Zoals Slider2 al heeft aangegeven denk ik niet dat het aan je ontvanger ligt maar eerder aan de antenne of het antennekabel.

De antenne is bij satellietontvangst (zo niet in alle gevallen) een zeer belangrijke factor, voor een ieders beeldvorming, de signalen van 250,5500 en 250,6500 komen van geostationaire satellieten (satellieten die op hetzelfde punt ten op zichte van de aarde blijven), deze satellieten bevinden zich op een hoogte van 35.000 to 36.000 kilometer !!! (over dx gesproken).

Deze hoogte is noodzakelijk om de satellieten op "exact" dezelfde snelheid te laten draaien als de aarde om zodoende hun positie handhaven. Misschien moet ik dit eens nader uitleggen op mijn site.

Groeten,
Peter

kurtie

• Gast
« Reactie #423 Gepost op: 24 maart 2008, 06:26:40 »
Goeiemorgen iedereen,

Hier al vroeg uit de veren, discone staat nu binnenshuis, nieuwe connector gesoldeerd langs antenne zijde, antennekabel heeft GEEN kortsluiting, antenneconnector op discone gemonteerd en andere kant van a'kabel tussen de PIN ( ader ) en verticale straler en horizontale radialen heb ik een kortsluiting, tussen MASSA en neerhangende radialen heb ik KORTsluiting dus tot hier toe is alles OK.

Nu heb ik de A'kabel op de FRG9600 aangesloten afgestemd op 243.808 USB en wat horen we,
precies een stromend beekje, wel geen signaal maar ik kan het op de achtergrond horen.

Straks na het ontbijt :P  zal ik de antenne op een hoogte van 3.5m plaatsen

Tot horens

Kurt ;)

Offline counterstrike

• Top Lid
« Reactie #424 Gepost op: 24 maart 2008, 10:00:49 »
De reguliere bezoekers van mijn site, weten dat ik op dit moment bezig ben met een monitorproject van de Italiaanse Militaire satelliet SICRAL op de UHF.

Vanochtend was de Italiaanse Marine zeer actief op 252,275 (FM-mode) met ongecodeerde comms.
IDR (Basisstation van de Marine in Rome Italie) was zeer actief met diverse stations.

Luister maar eens op mijn website !

Deze week al meerdere malen ongecodeerde comms waargenomen op deze frequentie,
inprogrammeren maar 252,2750 FM mode !

Groeten,
Peter

kurtie

• Gast
« Reactie #425 Gepost op: 24 maart 2008, 10:21:30 »
253.950USB kan iemand mij vertellen of dit van een sat zo komen

Mvg
Kurt

Offline Slider2

• Gevorderd Lid
« Reactie #426 Gepost op: 24 maart 2008, 11:10:48 »
253.950USB kan iemand mij vertellen of dit van een sat zo komen

Mvg
Kurt

Hallo Kurtie,

Gelukkig is je probleem nu opgelost en heb je ontvangst. Vermoedelijk dat toch je kabel/connector problemen heeft gegeven.
Maar goed, het zaakje werkt nu dus zet de antenne maar zo hoog mogelijk.
Met de discone zul je alleen zeer sterke milsats kunnen ontvangen. Wil je meer en beter dan raad ik je de 4 elements Yagi voor 250MHz aan. (zie site van counterstrike, Peter maakt ze voor een spotprijs!)

De frequentie 253.950 MHz is van de milsat Skynet 4A (zie http://home.wanadoo.nl/psdedeugd/Skynet.html)
Een tip: hoor je een signaal tussen 240 - 270 MHz en het blijft constant dan is het meestal een satelliet die boven de evenaar hangt of het is een lokale storing van elec. app.
Hoor je signaal en het verdwijnt langzaam dan kan het een omloopsatelliet zijn die zijn rondjes rond de aarde trekt.
Tussen 136-138 MHz heb je de meeste sats zitten die rond gaan. Overigens is jouw discone daar het meest voor geschikt.
Zoals Peter reeds schreef staan de geostationaire milsats op ca. 30.000 km van af de aarde. Signaal is daardoor wat zwakker en heb je een richtantenne nodig.

Luister ook eens op 255.550 MHz. Vaak hoor je hier piraten via een milsat. Zeer sterk signaal dus ook te ontvangen op je discone.

Succes,
Slider2

Offline counterstrike

• Top Lid
« Reactie #427 Gepost op: 26 maart 2008, 19:42:13 »
Vanavond hebben we nog 2x de kans om de Space Shuttle te horen.

Zie mijn website voor de tijden en frequenties !

Succes.

Peter

Offline counterstrike

• Top Lid
« Reactie #428 Gepost op: 27 maart 2008, 08:35:12 »
Vandaag kreeg ik een link naar een PDF-file toegestuurd (satellite Pointing Guide). Het nut van dit document is om militairen te helpen hun antenne uit te richten op de gewenste satelliet.

Zie voor meer info mijn website !

Groeten,
Peter

Ik kreeg van Kurt een mailtje dat de link niet meer werkte, en naar nu blijkt is de link inmiddels al onbruikbaar gemaakt door ??????. Check toch maar even mijn site  ;)

kurtie

• Gast
« Reactie #429 Gepost op: 27 maart 2008, 15:28:13 »
4Ele Yagi , Homemade
Vandaag is de yagi als prototype afgewerkt en eens de UHF band beluistert
Momenteel 255.550Mhz FM , lokale tijd 16.27u , komt zwak binnen op de Yagi ,niks op de Discone

Welke sat zou dit kunnen zijn , zie je ben hier veel aan het bijleren.

Mvg
Kurtie

Offline counterstrike

• Top Lid
« Reactie #430 Gepost op: 27 maart 2008, 16:26:12 »
4Ele Yagi , Homemade
Vandaag is de yagi als prototype afgewerkt en eens de UHF band beluistert
Momenteel 255.550Mhz FM , lokale tijd 16.27u , komt zwak binnen op de Yagi ,niks op de Discone

Welke sat zou dit kunnen zijn , zie je ben hier veel aan het bijleren.

Mvg
Kurtie

Dit is een Amerikaanse satelliet uit de zogenaamde UFO serie, Bandplan Quibec kanaal 04.
Het verbaasd medat het signaal zwak binnenkomt op de Yagi, dit zijn Braziliaanse en dit betreft een van de hardste signalen  :?

Groeten,
Peter

Offline bubo bubo

• Gevorderd Lid
« Reactie #431 Gepost op: 27 maart 2008, 19:01:54 »
Nu komt mijn stomme vraag , waarom zijn de reflectoren kruislings verbonden, zie blauwe lijnen.
Mvg
Kurt

Bij een logaritmische dipool antenne spreken we niet van reflectoren, maar slechts van dipolen. Als je een antenne hebt waarbij je meerdere elementen hebt, voed je altijd de dipool. Langere antenne elementen dan de dipool zijn reflector. Kortere antenne elementen dan de dipool zijn  director. Bij een logaritmische dipool antenne dragen de dipolen dragen mee aan de werking van de antenne: vandaar dat alle dipolen kruiselings met elkaar verbonden zijn. Indien we een signaal ontvangen dan zal zal de dipool die qua een halve golflengte is in resonantie komen. De dipool voor en achter deze actieve dipool werken dan mee om een maximaal signaal te leveren. Alle anderen langere dipolen dragen dan qua werking vrijwel niets meer bij.

Bubo bubo

Offline counterstrike

• Top Lid
« Reactie #432 Gepost op: 27 maart 2008, 19:22:32 »
Vanavond is de Italiaanse Marine erg actief via de satelliet (Sicral) op 252,277.
Gewone spraak en data in de vorm van Stanag 4285, 600 baud.

De spraak is ongecodeerd en afkomstig van o.a. callsign IDR, Italian Navy Rome.

Hard signaal.

Groeten,
Peter

kurtie

• Gast
« Reactie #433 Gepost op: 28 maart 2008, 05:08:38 »
Hallo ,
Peter, ik heb de Yagi nagebouwd 4ele volgens die van jou Site, heb wel geen Regelbare Condensator tussen gevoegd, zal dit nog gaan halen.
Wanneer ik naar andere site's kijk is bij sommigen de straler onderbroken , wat is hier het verschil .
Kan mij iemand dit uitleggen.
Mvg
Kurt

Deze namiddag zal ik verder experimenteren.

Offline BlackBox

• Top Lid
« Reactie #434 Gepost op: 28 maart 2008, 07:39:45 »
Citaat van: "counterstrike"
Vandaag kreeg ik een link naar een PDF-file toegestuurd (satellite Pointing Guide). Het nut van dit document is om militairen te helpen hun antenne uit te richten op de gewenste satelliet.

Zie voor meer info mijn website !

Groeten,
Peter

Ik kreeg van Kurt een mailtje dat de link niet meer werkte, en naar nu blijkt is de link inmiddels al onbruikbaar gemaakt door ??????. Check toch maar even mijn site  ;)

Als je deze bedoeld, die staat er nog hoor! https://secure.wikileaks.org/wiki/US_Mi ... ting_Guide
Good monitoring!
Frequency Monitor Centre