Auteur Topic: Project Milsatcom  (gelezen 739666 keer)

0 leden (en 3 gasten) bekijken dit topic.

Offline counterstrike

• Top Lid
Re: Project Milsatcom
« Reactie #405 Gepost op: 19 maart 2008, 11:14:55 »
Vandaag de satmonitorpage van mijn site bijgewerkt. Het betreft hier het project van 261.0000 tot 262.0000 Mhz. Vanaf Januari tot heden kom ik al op 40 verschillende actieve  frequenties !

In dit stukje band zijn de volgende satellieten actief:
Skynet 5A (Engeland)
Skynet 5B (Engeland)
Fleetsat 8 (USA)
2x UFO satelliet (USA) bandplan November/Papa

Veel militair verkeer is gecodeerd, de afgelopen maanden was er wel ongecodeerd verkeer waar te nemen ivm de lanceringen van de Space Shuttle's.

Een andere opvallende gebruiker is een Engelstalige gevechtsleiding uit waarschijnlijk India of Pakistan die regelmatig te beluisteren valt op een aantal satelliet kanalen in de AM mode.

Verder natuurlijk de loggings van de draadloze telefoons en de vetrouwde milsatcom piraten.

Ook de Gonets (russische "spionagesatellieten") zijn weer geheel up to date, het lijkt erop dat Gonets D1.6 begin dit jaar defect is geraakt.

Zie voor meer details mijn website onder de knop satmonitor.

Groeten,
Peter

Offline counterstrike

• Top Lid
« Reactie #406 Gepost op: 21 maart 2008, 13:12:00 »
Vandaag een nieuw project gestart in het item Satmonitor op mijn homepage (URL onderaan dit bericht).

Deze week ga ik me richten op de Italiaanse Sicral satelliet, deze satelliet wordt met name gebruikt door de Italiaanse Marine. Hoewel minder dan vroeger, worden hier regelmatig ongecodeerde comms waargenomen.

Voor meer info zie mijn site, loggings met geluidsfiles.

Loggings van mede forummers zijn welkom en zullen ook worden verwerkt met naamsvermelding.

Groeten en een Prettig Weekend.

kurtie

• Gast
« Reactie #407 Gepost op: 22 maart 2008, 11:15:11 »
Beste,
Deze morgen thuisgekomen met een FRG9600
Bedoeling is om te gebruiken als SATCOM ontvanger.
Wie of waar kan ik INFO vinden i.v.m. FREQ's en welke soort antennes

Heb al op de NL site rondgesnuffeld , trouwens heel goeie site

Momenteel heb ik een SCanner Discone staan , verticaal met 8 neergangende radialen en 4 horizontale radialen.

Alle info is welkom

Mvg
Kurtie , newbie op Satcom

Offline counterstrike

• Top Lid
« Reactie #408 Gepost op: 22 maart 2008, 23:16:11 »
Citaat van: "kurtie"
Beste,
Deze morgen thuisgekomen met een FRG9600
Bedoeling is om te gebruiken als SATCOM ontvanger.
Wie of waar kan ik INFO vinden i.v.m. FREQ's en welke soort antennes

Heb al op de NL site rondgesnuffeld , trouwens heel goeie site

Momenteel heb ik een SCanner Discone staan , verticaal met 8 neergangende radialen en 4 horizontale radialen.

Alle info is welkom

Mvg
Kurtie , newbie op Satcom

Hallo Kurtie,

Allereerst bedankt voor je complimenten mbt mijn site, voor meer info zou jee eens kunnen kijken bij de linken op mijn pagina.

De Yeasu FRG9600 is een geschikte ontvanger voor MILSATCOM, hij wordt door meerdere mensen op dit forum voor dit doel gebruikt.

De disconne zoals jij die omschrijft, ken ik niet. Om te beginnen kan een disconne worden gebruikt, maar voor goede resultaten wil ik je toch aanraden om eens een kijkje te nemen
op mijn site bij de zelfbouw antenne projecten.

Om te kijken of de antenne enigzins geschikt is zou je eens af kunnen stemmen op 250,5500 en 250,6500 Mhz in de FM mode, hier moet dan een soort ruis te horen zijn.

Groeten,
Peter

Offline Slider2

• Gevorderd Lid
« Reactie #409 Gepost op: 23 maart 2008, 10:54:43 »
Hallo Kurtie,

Ik las dat je een Yaesu FRG9600 ontvanger heb gekocht en deze met een discone wil gebruiken.
De FRG9600 heb ik zelf ook in gebruik en hij bevalt mij erg goed.
Wel heb ik de ingang gemodificeerd om een iets betere ontvangst te krijgen, maar daarover vertel ik je wel later over.
Je discone antenne is een breedbandige antenne. Dit komt door de constructie.(omgekeerde hoornstraler)
Wel is het zo dat een discone een zeer goede antenne is voor aardse signalen en minder voor signalen uit de ruimte.
Dit komt door het feit dat de discone meer naar beneden kijkt i.p.v. omhoog.
Dus de discone is perfect voor landstations en ook luchtvaart gaat zeer goed.
Wil je hoger kijken/ontvangen dan raad ik je een Yagi richtantenne aan, zoals Peter deze je aanbiedt of je kunt hem ook zelf maken. Deze antenne heeft enkele dB's winst en gericht op het zuiden met een elevatiehoek van 30 graden is dit een perfecte antenne voor de milsatcoms. Deze staan over het algemeen allemaal boven de evenaar tussen Z/O - Zuid - Z/W.
Vanuit NL is de hoek ca. 30 graden. Werkt echt perfect.
Wil je je toeleggen op milsatcoms en andere satellieten dan kun je het volgende doen.
Ik heb van een oude discone een groundplane antenne van gemaakt. De verticale straler heb ik afgeknipt op 50 cm. De verlengspoel in het zwarte buisje verwijderd en er een staaf ingezet. Totale lengte nu 50 cm.
De neerwaartse radialen verwijderd, en er 4 teruggeplaats met een lengte van 50 cm. en onder een hoek van 45 graden opnieuw gemonteerd. De horizontale plate ( bij jou de 8 horz. radialen) heb ik verwijderd. Deze antenne gebruik ik voor de satellieten tussen 136 - 138 MHz maar doet het ook prima voor hogere freqenties. De groundplane kijkt vanuit het horizontale vlak omhoog tot zo'n 25 graden. Deze gebruik ik dus puur voor omloopsatellieten. De geostationaire sats / milsats benader ik met een 4 elements richtantenne.
In de FRG 9600 heb ik de geheugen plaatsen volgestopt met alle freq. van omloopsats zoals ISS/ Shuttle, weersats, Orbcoms, Cosmos, Gonets etc. De monitorfunctie gebruik ik om tussen 240 en 270 MHz te luisteren naar de milsats en ook Shuttle.
Voor de milsatcoms gebruik ik een 4 elements Yagi (250 MHz) gericht op het zuiden met een hoek van 30 graden omhoog kijkend.

Ik hoop dat je wat aan mijn info hebt.

Kijk ook op de site van Peter/Counterstrike http://home.wanadoo.nl/psdedeugd en ook interessant is de site van Maik http://www.satellitenwelt.de, hierop vind je veel frequenties van omloopsatelietten. Ook op de site Zarya staan veel freqenties. http://www.zarya.info (deze laatste site gebruik ik het meest voor info over omloopsatellieten.

Succes.

Groeten,
Slider2

kurtie

• Gast
« Reactie #410 Gepost op: 23 maart 2008, 11:08:53 »
tijdens het loskoppelen van de antenne op 250.550Mhz FNn hoor ik geen verschil.

Offline Slider2

• Gevorderd Lid
« Reactie #411 Gepost op: 23 maart 2008, 11:58:55 »
tijdens het loskoppelen van de antenne op 250.550Mhz FNn hoor ik geen verschil.

Kurtie,

Programmeer eens 243.808 USB in je FRG9600 en sluit je discone aan. Als het goed is ontvang jij nu een druppelend watergeluid van een USA milsat die dusdanig sterk is dat ik deze op elk soort antenne kan ontvangen.

Succes,
Slider2

Offline Da_Kwant

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #412 Gepost op: 23 maart 2008, 12:34:28 »
Ik ontvang hem hier  ;)
-=Yupiteru MVT-7100=-
-=Bearcat BCT15X=-
*Groeten Kristof*

kurtie

• Gast
« Reactie #413 Gepost op: 23 maart 2008, 12:57:14 »
Sorry , was niet thuis , te laat
Nu niks te horen .
Tot wa later.

Mvg
Kurtie

Offline Slider2

• Gevorderd Lid
« Reactie #414 Gepost op: 23 maart 2008, 15:06:14 »
Sorry , was niet thuis , te laat
Nu niks te horen .
Tot wa later.

Mvg
Kurtie

Amai Kurtie,

De satelliet op 243.808 MHz USB heeft er wel goesting in en zendt continue uit.

Als uwe antenne hoog genoeg staat (minimaal 3 m.  boven het Vlaamse grondniveau) moet u zeer zeker deze sat kunnen ontvangen.

Tot later,
Slider2

kurtie

• Gast
« Reactie #415 Gepost op: 23 maart 2008, 16:00:54 »
Hallo,
Nu terug tijd om te luisteren , op 243.808USB hoor ik niks , nu exact 17.00u lokale tijd.
ik woon in het zuid-westen van belgie op 5 Km van de Noord-Franse Grens.

Slider , ik hoop dat het niet aan het toestel ligt , op de Air band ontvang ik perfect met de Discone

Zitten jullie soms op een chat site zodat er direct met elkaar contact kan gelegd worden ?

Tot wa later

Offline Slider2

• Gevorderd Lid
« Reactie #416 Gepost op: 23 maart 2008, 16:04:42 »
Kurtie,

Hoe hoog staat je antenne?

Heb je de antennekabel al doorgemeten?

Je moet tussen de binnenpen van de antenneplug en de horizontale ring (Plate) en straler een kortsluiting meten.

Meet ook tussen binnenader coaxkabel en mantel, daar mag geen kortsluiting in zitten.

Succes,
Slider2

Offline rik56

• Gevorderd Lid
« Reactie #417 Gepost op: 23 maart 2008, 16:19:32 »
net even de frequentie in de jup mvt7100 met gewone telescoop antenne gezet
en ja hoor net of ik naast een klaterend fonteintje zit

wel even naar buiten moeten lopen moest echter niet de zuid kant van de woning opzoeken

grtz, Rik56

kurtie

• Gast
« Reactie #418 Gepost op: 23 maart 2008, 16:27:18 »
antenne staat dicht tegen het huis op een 2.5 - 3 m hoogte , juist de connector opnieuw gesoldeerd aan de kabel, test gedaan met een telescoop antenne op de FRG9600 geen verschil op 143.808 usb
ZAl nu alles eens uitmeten

Tot straks

kurtie

• Gast
« Reactie #419 Gepost op: 23 maart 2008, 16:34:51 »
gemeten op de plug binnenshuis , tussen pin en massa antennakabel , geen kortsluiting.
Heb nu helaas bezoek , de rest van de meting zal iets later gebeuren.

IS wel vreemd dat ik ook geen signaal krijg met de telescoopantenne.
Wordt verdergezet, trouwens was 100,-Euro voor de FRG9600 alleen getest op de amateur banden en Air band.

tot horens
kurtie