Auteur Topic: Project Milsatcom  (gelezen 737975 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

FLIP PD1TC

• Gast
Re: Project Milsatcom
« Reactie #105 Gepost op: 9 oktober 2007, 20:07:07 »
Iemand enig idee wat de up-link frequenties zijn? Hier ook met enige regelmaat prima ontvangst (ik denk Spaans of Portugese piraten). Ontvang hier met een Alinco DJ-X3 porto met een (SMA) spriet van Diamond (eigenlijk voor 2/70).

Online counterstrike

• Top Lid
« Reactie #106 Gepost op: 9 oktober 2007, 20:07:23 »
261,925 regelmatig interceptie's van vermoedelijk een Awacs vliegtuig die één en ander doorgeeft via milsatcom.

De satelliet die wordt gebruikt is van het zogenaamde UFO type, bandplan Papa. Deze satelliet staat boven de Atlantische Oceaan.

Groeten,
Peter

Offline BlackBox

• Top Lid
« Reactie #107 Gepost op: 9 oktober 2007, 20:28:41 »
Opnames of call signs Peter?
Good monitoring!
Frequency Monitor Centre

Online counterstrike

• Top Lid
« Reactie #108 Gepost op: 9 oktober 2007, 21:05:28 »
Neen

Offline m-a-r-c-e-l

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #109 Gepost op: 10 oktober 2007, 20:07:20 »
Ik heb een 4 element Yagi 260 MHz gemaakt ik ga hier de komende tijd mee experimenteren, leuke site trouwens MILSATCOM UHF ga zo door.

antenne,

http://home.arcor.de/satellitenwelt/yagi260mhz.htm
AOR8200, ubc-780-xlt, pro-2004, panasonic dr-49 ,disconne, 4-elements actieve milsatcom yagi, uniden bearcat UBC 125XLT

Online counterstrike

• Top Lid
« Reactie #110 Gepost op: 10 oktober 2007, 21:20:24 »
Citaat van: "FLIP PD1TC"
Iemand enig idee wat de up-link frequenties zijn? Hier ook met enige regelmaat prima ontvangst (ik denk Spaans of Portugese piraten). Ontvang hier met een Alinco DJ-X3 porto met een (SMA) spriet van Diamond (eigenlijk voor 2/70).

Als jij mij de frequentie geeft waar je de uplink van wil weten kan ik je die geven. Dit klinkt flauw maar er wordt gebruik gemaakt van een verschillend aantal soort en stappen, 3 in totaal.

Groeten,
Peter

Online counterstrike

• Top Lid
« Reactie #111 Gepost op: 10 oktober 2007, 21:22:51 »
Citaat van: "m-a-r-c-e-l"
Ik heb een 4 element Yagi 260 MHz gemaakt ik ga hier de komende tijd mee experimenteren, leuke site trouwens MILSATCOM UHF ga zo door.

antenne,

Toevallig vandaag mijn homepage uitgebreid met een sectie antenne.
Ik wil iedereen uitnodigen deze eens te bekijken, hier zijn ook verschillende bouwinstructie's te vinden, o.a. de yagi van Marcel.

Ben benieuwd naar houw resultaten Marcel, ik heb er hier zelf ook één.

Groeten,
Peter

Online counterstrike

• Top Lid
« Reactie #112 Gepost op: 12 oktober 2007, 23:44:41 »
Op dit moment staat er op marktplaats een goede antenneversterker voor milsatcom te koop. Deze antenneversterker is bedoeld voor pocketscanners. Kijk even op mijn site item: For sale.

Offline m-a-r-c-e-l

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #113 Gepost op: 13 oktober 2007, 13:53:23 »
Citaat van: "counterstrike"

antenne,

Ik wil iedereen uitnodigen deze eens te bekijken, hier zijn ook verschillende bouwinstructie's te vinden, o.a. de yagi van Marcel.

Groeten,
Peter

Ik heb vandaag eea opgesteld in de tuin en ik moet zeggen dat de signalen (zonder in-line versterker) knal hard binnen komen, veel data/tranponders en portugees pratende piraten, nu wachten op amerikaanse verbindingen die ik in het verleden (jaren 80) in de 260 mhz
ook wel eens gehoord heb.

groeten
AOR8200, ubc-780-xlt, pro-2004, panasonic dr-49 ,disconne, 4-elements actieve milsatcom yagi, uniden bearcat UBC 125XLT

Offline Slider2

• Gevorderd Lid
Afmeting discone
« Reactie #114 Gepost op: 13 oktober 2007, 17:07:57 »
Counterstrike gaf aan dat hij zijn discone had gemodificeerd voor 260 MHz. Stralers naar beneden 30 cm, straler horizontale vlak 10 cm.
Deze discone is nu geschikt voor 260 MHz en hoger. Let wel op dat een discone werkt als een afsnijfilter voor de onderste freq. waarvoor hij gemaakt is. Daaronder is de RX erg slecht.
Beter is het om de discone te modificeren voor ca. 80 MHz.  Een discone werkt n.l. optimaal op 3e maal zijn laagste frequentie. Dus 3x 80 Mhz=240 MHz als laagste frequentie.
Formule is als volgt: horzontale stralers (plate) 2008: freq. = x Inch.
Verticale stralers (Cone) = 2953: freq.= x inch. (Inch=2.54cm)
Horizontale straler lengte: 2008:80=25,1 inch 25,1 inch=63,75 cm totaal, wat overeenkomt met een straler, gerekend vanuit het midden 63,75:2=31,8cm
Verticale straler : 2953:80=36,91 inch = 36,91x2.54=93,75cm.
Deze discone heeft nu als laagste freqentie 80 Mhz en loopt op richting 600 MHz met optimale versterking op 3x zijn laagste frequentie (80 MhZ) dus 240 MHz.
Uiteraard kun je zelf met de afmeting en de opgegeven formule leuk mee experimenteren. Succes.

Offline Slider2

• Gevorderd Lid
Site van counterstrike
« Reactie #115 Gepost op: 13 oktober 2007, 17:19:01 »
Al enige tijd kijk ik dagelijks op de site van Counterstrike.
Vooral de laatste weken wordt het een zeer interessante site met heel veel informatie. De opzet en de wijze waarop alles wordt uitgelegd is een dikke pluim waard voor de eerste nederlandse Milsat-site. Ga zo door, want er is duidelijk behoefte, naast al die vele buitenlandse sites, aan een eigen Nederlandse site.
Succes,
Slider2

Online counterstrike

• Top Lid
« Reactie #116 Gepost op: 13 oktober 2007, 20:38:11 »

antenne,

Groeten,
Peter

Ik heb vandaag eea opgesteld in de tuin en ik moet zeggen dat de signalen (zonder in-line versterker) knal hard binnen komen, veel data/tranponders en portugees pratende piraten, nu wachten op amerikaanse verbindingen die ik in het verleden (jaren 80) in de 260 mhz

groeten

Hoi Marcel,

De verschillen tussen een "normale" scannerantenne en een yagi zijn zeker zeer groot. Voor amerikaanse verbindingen zonder verlsuiering wil ik je wijzen op de frequentie 261.925 zoals al eerder vermeld. Hierop zit dagelijks, naar mijn menig een Awacs, die de radargegevens doorspeelt.
Omdat je al bekend bent met de materie, dit kanaal zendt helaas niet continu een zwakker carrier uit die ideaal zijn om je antenne uit te richten.

Ik zou het leuk vinden als je wat resultaten laat weten via deze site.

Groeten,
Peter

Online counterstrike

• Top Lid
Re: Site van counterstrike
« Reactie #117 Gepost op: 13 oktober 2007, 20:39:15 »
Citaat van: "Slider2"
Al enige tijd kijk ik dagelijks op de site van Counterstrike.
Vooral de laatste weken wordt het een zeer interessante site met heel veel informatie. De opzet en de wijze waarop alles wordt uitgelegd is een dikke pluim waard voor de eerste nederlandse Milsat-site. Ga zo door, want er is duidelijk behoefte, naast al die vele buitenlandse sites, aan een eigen Nederlandse site.
Succes,
Slider2

Bedankt voor het compliment, dan zit ik op de goede weg  :)

Peter

Online counterstrike

• Top Lid
Re: Afmeting discone
« Reactie #118 Gepost op: 13 oktober 2007, 20:43:18 »
Citaat van: "Slider2"
Counterstrike gaf aan dat hij zijn discone had gemodificeerd voor 260 MHz. Stralers naar beneden 30 cm, straler horizontale vlak 10 cm.
Deze discone is nu geschikt voor 260 MHz en hoger. Let wel op dat een discone werkt als een afsnijfilter voor de onderste freq. waarvoor hij gemaakt is. Daaronder is de RX erg slecht.
Beter is het om de discone te modificeren voor ca. 80 MHz.  Een discone werkt n.l. optimaal op 3e maal zijn laagste frequentie. Dus 3x 80 Mhz=240 MHz als laagste frequentie.
Formule is als volgt: horzontale stralers (plate) 2008: freq. = x Inch.
Verticale stralers (Cone) = 2953: freq.= x inch. (Inch=2.54cm)
Horizontale straler lengte: 2008:80=25,1 inch 25,1 inch=63,75 cm totaal, wat overeenkomt met een straler, gerekend vanuit het midden 63,75:2=31,8cm
Verticale straler : 2953:80=36,91 inch = 36,91x2.54=93,75cm.
Deze discone heeft nu als laagste freqentie 80 Mhz en loopt op richting 600 MHz met optimale versterking op 3x zijn laagste frequentie (80 MhZ) dus 240 MHz.
Uiteraard kun je zelf met de afmeting en de opgegeven formule leuk mee experimenteren. Succes.

Is inderdaad ook een goede optie! Op internet circuleren ook programma's die je het rekenwerk uit handen nemen zoals discone 2002.

Bedankt voor de tip Slider2.

Offline m-a-r-c-e-l

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #119 Gepost op: 14 oktober 2007, 10:51:43 »

antenne,

Groeten,
Peter

groeten

Hoi Marcel,

De verschillen tussen een "normale" scannerantenne en een yagi zijn zeker zeer groot. Voor amerikaanse verbindingen zonder verlsuiering wil ik je wijzen op de frequentie 261.925 zoals al eerder vermeld. Hierop zit dagelijks, naar mijn menig een Awacs, die de radargegevens doorspeelt.
Omdat je al bekend bent met de materie, dit kanaal zendt helaas niet continu een zwakker carrier uit die ideaal zijn om je antenne uit te richten.

Ik zou het leuk vinden als je wat resultaten laat weten via deze site.

Groeten,
Peter

Die zwakke carrier hoor ik ook, ik heb hem nu op 261.925 staan ik laat weten als ik iets hoor, is die awacs wel harder in modulatie of is die ook zo zwak??

groeten

marcel