Auteur Topic: Zonder vergunning?  (gelezen 31121 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Gast1

• Gast
Zonder vergunning?
« Gepost op: 19 januari 2007, 03:29:37 »
Hallo,

Ik ben nieuw op dit gebied, vandaar dat ik hier een paar vragen wil stellen :)

Ik zou graag een Midland GXT600VP4 5mW GMRS portofoonsetje willen kopen, maar wat zijn de risico's zonder vergunning?

Kunnen ze je gemakkelijk opsporen, of hoef je daar niet zo bang voor te zijn?

Is het mogelijk zonder vergunning een ongebruikt kanaal-subkanaal kunnen vinden en gebruiken, want ik wil geen diensten/amateurs lastig vallen.

De eerste 7 kanalen zijn FRS kanalen, zijn dat kanalen die minder krachtig zijn, maar vrij zonder vergunning gebruikt kunnen worden?

Alle informatie is welkom!

Alvast bedankt voor de info! :)

Offline Ben-Scan

• Gevorderd Lid
Re: Zonder vergunning?
« Reactie #1 Gepost op: 19 januari 2007, 07:57:14 »
Het is in nederland verboden,maar ik heb ze hier ook jaren gebruikt,op kan. 22 met een ctccs toon,ja ze kunnen je altijd opsporen,maar ga er maar niet van uit,maar het blijft natuurlijk mogelijk,dus ik zou zeggen,doe wat je zelf denkt wat het beste is.(Let op: het is wel je eigen risico.)
Mvg,Ben

Offline jeffrey1200

• Gevorderd Lid
« Reactie #2 Gepost op: 19 januari 2007, 12:20:56 »
Ik heb ze ook altijd gebruikt vanwege het grote bereik, ik had de Motorola SX700.
Ik zat altijd op kanaal 21 (freq. 462.700 uit mijn hoofd). Totdat ik een porto had gekocht die 400-470 MHz bereik had. Dus had ik die amerikaanse niet meer nodig, maar kon ik wel gewoon met 4 watt uitzenden. Ik heb al eerder een amerikaanse porto's gehad, de Motorola T6500, en deze was zeer lekker om in je handen te houden dus dat was ook weer een voordeel vergeleken met andere. Ik heb ze ongeveer 2 jaar vol actief gebruikt en heb nooit problemen gehad met bedrijven die mij aan het zoeken waren.

Ik heb ook nog een test gedaan met de SX700, we hebben onderzocht of ze echt zo groot bereik hadden. Op de Albert hein die naast station in Houten staat tot station Culemborg konden wij elkaar net horen, geloof dat deze 2 stations zo 10 km waren. Mij werd wijsgemaakt dat ze 15-21 km bereik hadden.
Afluisteren wat niet voor je oren bedoeld is

2x UBC 780XLT | Zendamateur

Offline Ben-Scan

• Gevorderd Lid
« Reactie #3 Gepost op: 19 januari 2007, 14:42:57 »
mijn ervaring is dat ze ongeveer 15 km halen. :P:P

Gast1

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 19 januari 2007, 15:20:49 »
Ja die midland GXT600VP4 set zou 18 miles ( 29 KM ) met 5 watt kunnen halen, maar dan natuurlijk wel in open terrein.

Ik heb er geen ervaring mee, maar naar wat ik allemaal heb gelezen verwacht ik dat ze zo'n 5-8KM halen in (dicht) bebouwd gebied, wat voor mijn geval ruim voldoende is.

Weten jullie trouwens ook kanalen en frequenties die ongebruikt zijn, of verschilt dat per district?

Dit setje heeft een bereik van UHF 462.5500 ~ 467.7125 MHz, en:

Features
- 22 GMRS/FRS Channel
- 121 Privacy Codes (38 CTCSS / 83 DCS)
- VOX
- Selectable CALL Alert (additional Animal Sound on GXT650/656)
- NOAA Weather Radio
- VIBRATE ALERT
- SCAN Function
- MONITOR Function
- Roger Beep Tone
- Silent Operation
- Key Pad Lock
- Power Hi/Med/Lo Settings
- Speaker / Microphone Jacks
- Battery Meter / Battery Low Indicator

Is toch wel en heel leuk setje voor zo'n 50-60 euro?

Ik zit trouwens ongeveer op 1.5KM van een politiebureau verwijderd, maakt dat iets uit? Ik heb namelijk geen zin om problemen hiermee te krijgen, alleen als de kans dat ze je willen zoeken/vinden dermate klein is, vind ik het waard.

Citaat van: "Ben-scan"
Op kan. 22 met een ctccs toon

Op dit setje zit 38 CTCSS / 83 DCS, hoe ziit het met die CTCCS dan?

Zoals ik eerder al zei, alle info is welkom :)

Bedankt!

Offline Remon

• Top Lid
« Reactie #5 Gepost op: 19 januari 2007, 15:41:44 »
De politie in het bureau even bij je vandaan heeft geen apparatuur om zendpiraten uit de ether te vissen.

Waar je wel zorgen om kan maken, is het landelijke peilnetwerk van het Agentschap Telecom.
Of wanneer het Agentschap Telecom stappen onderneemt tegen de verkoper van de illegale portofoons, en eventueel zijn aageboden spul en administratie in beslag neemt. (waarmee ze jou dus ook kunnen vinden)

Gast1

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 19 januari 2007, 15:46:31 »
Ik ga het niet in een winkel kopen, en het wordt per post verstuurd, dus ik denk dat ze daar ook niets aan hebben.

Hoe accuraat kunnen ze peilen waar je zit?

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
« Reactie #7 Gepost op: 19 januari 2007, 15:50:52 »
Citaat van: "Gast1"

Heel accuraat, daar moet je je niet in vergissen.
En ik zou heel goed uitkijken in die band. Tussen 461 en 465 is het nog niet al te lang vrijgegeven voor bedrijven. Van 466.4900 tot 467.2100 zit nog politie. Van 467.2300 tot 467.3900 zitten relaiszenders van bedrijven.

Offline Remon

• Top Lid
« Reactie #8 Gepost op: 19 januari 2007, 15:54:03 »
Ik ga het niet in een winkel kopen, en het wordt per post verstuurd, dus ik denk dat ze daar ook niets aan hebben.

Je moet toch je adres naar diegene mailen voordat hij de spullen op de post kan doen?

Gast1

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 19 januari 2007, 16:06:48 »
Citaat van: "Remon"

Je moet toch je adres naar diegene mailen voordat hij de spullen op de post kan doen?

Dat is waar, maar het is niet via een winkel, maar een particulier, dus ze kunnen nooit uitvinden waar ik hem gekocht zou moeten hebben, aangezien het niet geregistreerd wordt.

En hoe zit dat nou precies met die frequenties die daarnet genoemd werden? Waar wil je wel zijn en waar absoluut niet?

Offline Remon

• Top Lid
« Reactie #10 Gepost op: 19 januari 2007, 17:06:36 »
Dat is waar, maar het is niet via een winkel, maar een particulier, dus ze kunnen nooit uitvinden waar ik hem gekocht zou moeten hebben, aangezien het niet geregistreerd wordt.

Bij marktplaats.nl is altijd de postcode en het emailadres van een verkoper bekend.

Wanneer je de wet overtreedt met zendapparatuur, is dat een economisch delict. Economische Zaken kan via een Justitueel bevel, marktplaats.nl de opdracht geven om de adresgegevens van de verkoper in te laten zien.

Via de verkoper kunnen jouw gegevens weer achterhaald worden, door e-mail op zijn of haar computer te doorzoeken. Dat e-mailtje wissen helpt niet, formateren van de harde schijf ook niet, zelf gegevens na een low level format zijn weer leesbaar te krijgen.

In het kader van de bewaarplicht, worden ook alle emails bewaard bij de providers.

Ik zeg absoluut niet dat het AT op deze manier te werk gaat, maar zeg niet dat het onmogelijk is om jou te achterhalen.
 ;)

Gast1

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 19 januari 2007, 17:59:10 »
Ja ok, dat is absoluut waar, behale 1 ding.

De providers hebben inderdaad een bewaarplicht, maar dat houdt als het goed is in dat alleen van wie, naar wie contact wordt gemaakt, en niet de inhoud van de e-mails.

Maar wat is nou daadwerkelijk het risico om gepakt te worden?

Kan je toevallig ook andere vragen beantwoorden? :P ik wil nog een hoop te weten komen hehe ;)

Leen Ansems

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 19 januari 2007, 18:15:37 »

Ze meten volautomatisch 2 keer over een paar 100 meter afstand. Dat levert 2 peilingen op. Het punt waar de lijnen elkaar zouden kruisen wordt omgezet in een GPS positie en aan hun Carin doorgegeven. Ze staan daarmee precies voor je deur voordat je het weet.
Mvg,
Leen

Gast1

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 20 januari 2007, 16:24:43 »
Bedankt voor het beantwoorden van de vragen, hierbij blijven nog 2 vragen over, zou iemand deze kunnen beantwoorden?

Is het mogelijk zonder vergunning een ongebruikt kanaal-subkanaal kunnen vinden en gebruiken, want ik wil geen diensten/amateurs lastig vallen.

De eerste 7 kanalen zijn FRS kanalen, zijn dat kanalen die minder krachtig zijn, maar vrij zonder vergunning gebruikt kunnen worden?

Bedankt! :)

Offline Mark Schutte

• Top Lid
« Reactie #14 Gepost op: 20 januari 2007, 16:47:29 »
Bedankt voor het beantwoorden van de vragen, hierbij blijven nog 2 vragen over, zou iemand deze kunnen beantwoorden?

Bedankt! :)

Natuurlijk is het mogelijk op de FRS frequenties te gaan zenden, maar het blijft illegaal. De eerste 7 FRS kanalen zitten in de 462 MHz band. en je hebt hier waarschijnlijk veel minder last van medegebruikers. De pakkans lijkt erg klein; meestal komt het Agentschap Telecom alleen in actie na klachten. Maar het zou zomaar kunnen dat zo'n goedkoop setje "bubblepack" porto's voor storing zorgt op de TV van de buren.... en dan wil het AT wel even komen peilen