Auteur Topic: Zonder vergunning?  (gelezen 26589 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Gast1

  • Gast
Re: Zonder vergunning?
« Reactie #15 Gepost op: 20 januari 2007, 17:07:05 »
Is het mogelijk zonder vergunning een ongebruikt kanaal-subkanaal kunnen vinden en gebruiken, want ik wil geen diensten/amateurs lastig vallen.

De eerste 7 kanalen zijn FRS kanalen, zijn dat kanalen die minder krachtig zijn, maar vrij zonder vergunning gebruikt kunnen worden?

De Midland GXT600 VP4 set is toch best leuk voor zo'n 60 euro?

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1999
Re: Zonder vergunning?
« Reactie #16 Gepost op: 20 januari 2007, 17:59:20 »
Geen enkel kanaal op die portofoon is vergunningsvrij te gebruiken.

Zoek je iets vergelijkbaars, koop dan een PMR 446 portofoon. Deze zijn 100% legaal en zijn rond de zelfde prijsklasse te krijgen.

Gast1

  • Gast
Re: Zonder vergunning?
« Reactie #17 Gepost op: 20 januari 2007, 18:37:17 »
Citaat van: "Remon"
Geen enkel kanaal op die portofoon is vergunningsvrij te gebruiken.

Zoek je iets vergelijkbaars, koop dan een PMR 446 portofoon. Deze zijn 100% legaal en zijn rond de zelfde prijsklasse te krijgen.

Bedoel je dat het gewoon niet mogelijk is om op de kanalen te komen, of gewoon niet legaal?

PRM 446 portofoons spreken mij ook wel aan, behalve het bereik, 3-5 kilometer (maak daar maar 1-1.5 KM van i.v.m. bebouwd gebied) en zijn gelimiteerd tot 0.5W

Als je weldegelijk kanalen kan gebruiken, alleen niet legaal, en de pakkans klein is, is dat het nog wel waard

Offline Mark Schutte

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1738
Re: Zonder vergunning?
« Reactie #18 Gepost op: 20 januari 2007, 19:01:02 »
Citaat van: "Gast1"
PRM 446 portofoons spreken mij ook wel aan, behalve het bereik, 3-5 kilometer (maak daar maar 1-1.5 KM van i.v.m. bebouwd gebied) en zijn gelimiteerd tot 0.5W
Als je weldegelijk kanalen kan gebruiken, alleen niet legaal, en de pakkans klein is, is dat het nog wel waard

Als het om bereik gaat zul je met die Midland GXT600 niet echt veel verder komen hoor. Al die claims over 20 kilometer of meer... Het slaat eigenlijk nergens op, ja alleen als je van de ene naar de andere bergtop communiceert :? In de praktijk zul je in de stad met een porto - porto verbinding maximaal enkele kilometers kunnen overbruggen, tussen dichte bebouwing kan dat teruglopen tot enkele honderden meters, zelfs met een 5 watt portofoon.

Offline Remon

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1999
Re: Zonder vergunning?
« Reactie #19 Gepost op: 20 januari 2007, 19:44:49 »
Met twee legale PMR portofoons kan ik een afstand van makkelijk 7 kilometer overbruggen met een zichtverbinding. (storingsvrij)

Gast1

  • Gast
Re: Zonder vergunning?
« Reactie #20 Gepost op: 20 januari 2007, 20:08:14 »
Hmm ok, maar vooralsnog, is het mogelijk om met dat 5wat ding dat ik op het oog heb de (ongebruikte) kanalen op FRS en GMRS gebruiken?

De afstand die ik wil kunnen halen is zo'n 3-5 KM, dat moet toch mogelijk zijn met dit setje in niet al te dicht bebouwd gebied?

Gast1

  • Gast
Re: Zonder vergunning?
« Reactie #21 Gepost op: 22 januari 2007, 13:07:55 »
Trouwens sorry als ik een beetje opdringerig was, wou namelijk zo snel mogelijk van alles te weten te komen.

Dus als dat zo leek, sorry :)

Offline Johan PD1JMB

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 100
    • http://www.dynode.nl
Re: Zonder vergunning?
« Reactie #22 Gepost op: 28 januari 2007, 00:48:17 »
Je kan maar beter uitkijken met die spullen. Grote kans dat je ergens gehoord wordt en het AT eens poolshoogte gaat nemen. Als je erg mobiel bent en nooit thuis zend kan het wat moeilijker voor ze zijn, maar toch...

Als je meer bereik wilt kan je beter ergens zenden waar je geen aandacht trekt. Gewoon een standaard UHF porto kopen, programmeren voor PMR of LPD, en blazen met 5 watt.
Het AT is vooral geinteresseerd in onbewuste stoorsignalen zoals harmonischen en mensen die gewoon in een band zitten waar ze niet mogen zenden omdat het nu eenmaal aan een andere (betalende) instelling is toegewezen.

LPD en PMR hebben geen prioriteit, er wordt niet voor betaald, en als gebruiker moet je storing accepteren. Het AT gaat echt niet uitzoeken wat er is als je per ongeluk een draadloze koptelefoon of babyfoon wegdrukt. Dat kan nl net zo goed een legale porto zijn die dichtbij was.

Domme mensen mogen natuurlijk van mij gerust GMRS/FRS troep gebruiken en de consequenties ervaren :)

Offline Edwin uit 070

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 748
Re: Zonder vergunning?
« Reactie #23 Gepost op: 28 januari 2007, 10:34:02 »
Citaat
="Domme mensen mogen natuurlijk van mij gerust GMRS/FRS troep gebruiken en de consequenties ervaren :)

Ach, volgens mij prevaleren tegenwoordig uitsluitend commerciele belangen bij de opsporing van illegale zenders.

In mijn oude woonomgeving maakten een paar mensen jarenlang gebruik van 1 van de brandweer portofoonkanalen, in de 153/154 Mhz. band. 's Avonds werden die dingen de hele avond gebruikt als intercom tussen de twee buren. Of de koffie al klaar was, welke wasverzachter ze het beste kon gebruiken, of Truus morgen mee ging naar de Bijenkorf enzovoort, enzovoort. Die mensen zijn jarenlang geen strobreed in de weg gelegd. Of dan de "piraten" in de 146 Mhz. band. Zaten ook in de buurt van mijn oude woonomgeving, met 75 watt lokale QSO's te draaien. Heb ik ook jaren van kunnen "meegenieten".

Je maakt mij niet wijs dat je veel risico loopt als je met een paar van die portootjes gebruikt in die FRS band. Natuurlijk mag het niet, maar de pakkans is misschien 2%

Gast1

  • Gast
Re: Zonder vergunning?
« Reactie #24 Gepost op: 31 januari 2007, 17:13:10 »
Ok, dus wat ik hieruit begrijp:

Johan vindt dat je maar moet uitkijken met GMRS, en beter een UHF porto'tje kan kopen en programmeren en opvoeren (hoe?).

Volgens Edwin is het niet interresant voor het AT als het niet om commercieel gebruik gaat (op FRS of GMRS?), en dat de pakkans vrijwel nihil is.

Wat kunnen jullie hier verder over zeggen?

Leen Ansems

  • Gast
Re: Zonder vergunning?
« Reactie #25 Gepost op: 31 januari 2007, 19:15:00 »
Citaat van: "Gast1"
Ok, dus wat ik hieruit begrijp:

Johan vindt dat je maar moet uitkijken met GMRS, en beter een UHF porto'tje kan kopen en programmeren en opvoeren (hoe?).

Volgens Edwin is het niet interresant voor het AT als het niet om commercieel gebruik gaat (op FRS of GMRS?), en dat de pakkans vrijwel nihil is.

Wat kunnen jullie hier verder over zeggen?

sorry dat ik boos wordt, maar geloof niet dat dit forum opgezet is om je te adviseren hoe je illegaal kan gaan zenden. Ga gewoon naar de bouwmarkt en koop 2 praatijzers voor 25 euro. Die zijn toegestaan en allerlei andere uitvluchten niet.
Mvg,
Leen

Gast1

  • Gast
Re: Zonder vergunning?
« Reactie #26 Gepost op: 31 januari 2007, 19:35:30 »
Tsjah, sorry, ben nieuw op dit gebied en snap het allemaal nog niet zo goed.

Alsnog bedankt voor de info.

Gert Jan

  • Gast
Re: Zonder vergunning?
« Reactie #27 Gepost op: 31 januari 2007, 21:13:31 »
Citaat van: "Gast1"
Wat kunnen jullie hier verder over zeggen?

Door rood licht rjden mag ook niet, toch is de pakkans (zeker als je dat op een rustig tijdstip doet) laag.
Nu hoor ik mensen wel zeggen dat door rood rijden niet mag maar ja, als je er niemand mee tot last bent kan het toch best? ;)
M.a.w.; gewoon niet doen, de pakkans met zo'n gare porto zal niet zo hoog zijn als dat je een marathonuitzending op 96.8MHz gaat doen maar mocht je een keer tegen de lamp lopen zijn de boetes zeer fors (ca 700 euro).

Offline Francina

  • PDØHMF™℗®©
  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 220
    • Francina's radio hobby pagina
Re: Zonder vergunning?
« Reactie #28 Gepost op: 15 augustus 2012, 12:28:36 »
Al een hele oude topic zie ik... ;) Echter, met de toename van de verkoop van allerlei soorten porto's op eBay en Marktplaats misschien wel nuttig om er toch nog weer iets over te schrijven...

Mijn ervaring met de Midland GXT1050 FRS/GMRS porto is dat ze een leuker bereik hebben dan de legale PMR porto's. Maar in de bebouwde kom met veel steen en beton valt het bereik heel erg tegen en mag je "38 of 50 miles" inkorten tot hooguit een kilometer! En dan heb ik het dus over de 5 Watt GMRS frequenties. Bij de GTX1050 gaan de FRS kanalen in de 467 MHz automatisch op 500 mW. Dan zit je op het vermogen van de PMR porto's... In open gebieden is het bereik behoorlijk groot.

De kanalen in de 462 en 467 MHz zijn lekker rustig (ik heb de porto een paar dagen en nachten laten scannen), en je hebt er geen last van babyfoons. Maar het is en blijft illegaal. En zodra je een signaal de ether in stuurt weet het AT dat ook met zeer grote nauwkeurigheid... ;) Als je storing veroorzaakt dan is de kans groot dat men wel even bij je op visite komt.

Tegenwoordig kun je via eBay de wereld aan PMR, FRS/GMRS, Freenet, Dual band (66-88 MHz + 136-174 Mhz of 136-174 Mhz + 400-480 MHz) en CB spul kopen. Zo af en toe hoor ik op de Freenet kanalen wat verdwaalde Duitsers. Op GMRS 462,6750 (Midland GXT kanaal 20) hoorde ik een paar keer iets dat leek op een vervoersbedrijf. Op 467.5625 (FRS kanaal 8 ) zit scheepsportofoon kanaal 9. En op 467.6125 zitten volgens de lijst van Elsinga de Verkeersregelaars uit Aduard. Ik heb ze er nog nooit op gehoord, maar mochten ze die frequentie wel legaal mogen gebruiken dan moet je daar met een illegale GMRS/FRS porto dus niet op gaan zitten. De les: als je dan perse zo'n ding wilt gebruiken, zet hem dan een paar dagen op scannen om te luisteren of er frequenties worden gebruikt en blijf daar dan van af. Ik zou me zo kunnen voorstellen dat iemand die behoorlijk wat geld heeft uitgegeven aan dure apparatuur en licenties flink baalt als daar iemand illegaal tussendoor gaat zitten en dat dan het AT erbij wordt geroepen.

Uit het hele verhaal mag je opmaken dat ik zelf geen heilig boontje ben wat het gebruik van illegale apparatuur betreft. Ik vond/vind PMR niks met al die storende babyfoons in de stad. De GMRS kanalen in de 462 MHz band zijn lekker rustig. We kunnen moraliserend gaan doen over het illegaal zenden, maar ik denk dat het ieders eigen verantwoordelijkheid is en het valt denk ik ook niet onder het thema van dit forum. Als het AT bij mij op bezoek komt dan weet ik dat het "mea culpa" is... ;)
« Laatst bewerkt op: 15 augustus 2012, 12:31:17 door Francina (Tekst verandert in smiley)) »

Offline vladi

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 283
    • scannerforum.
Re: Zonder vergunning?
« Reactie #29 Gepost op: 17 augustus 2012, 10:26:31 »
Beste Gast1,
ga je licentie halen zo voorkom je enorme problemen voor je zelf .
voor je antwoorden ga even op het forum van ZENDAMATEUR.NL daar vind je een flink aantal oplossingen .
by the way: onderschat het AT niet. :o
Uniden 3500/AOR8200./ROTOR:KENPRO KR-400RC.