Auteur Topic: Antenne voor luchtvaart  (gelezen 24515 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

PD1EU

  • Gast
Re: Antenne voor luchtvaart
« Reactie #15 Gepost op: 18 september 2008, 22:06:02 »
Welke winkel bedoel je eigenlijk,en heeft die misschien ook een eigen website ?
Dan kunnen we kijken wat ze zoal hebben en je verder adviseren.
Is altijd handig.
En vergeet ook niet wat Eric adviseerde over de Dag Voor De Radioamateur in Apeldoorn op 25 oktober.
Daar kun je echt alles vinden wat je nodig hebt tegen vaak heel gunstige prijzen,en je kunt
het meteen meenemen.
Dus Aircel-7 coaxkabel,N-coax-schakelaar,N-connectoren,zijdrager,zelf-vulcanisrende-tape,tiewraps,etc.
Is echt de moeite waard en nog gezellig ook.
Vooral de duitse firma Kabel-Kush moet je dan echt eens bezoeken;
http://www.kabel-kusch.de/index.htm
Die verkopen de beste kwaliteit coaxkabel, coax-schakelaars en zeer goede connectoren etc.
http://www.vvvveluwe.nl/index.php?mod=s ... awid=88152
Denk er maar eens over Mariska.

Ed.

Offline marisvv

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 55
Re: Antenne voor luchtvaart
« Reactie #16 Gepost op: 18 september 2008, 22:24:30 »
Ja ik zal er over nadenken Ed. Is voor mij wel in de buurt dus... Maar die winkel heeft wel een website ja. Hier de link:
www.paradise-electronics.nl

Groet Mariska

Offline PE7EB

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 454
  • QTH Alkmaar JO22jp
Re: Antenne voor luchtvaart
« Reactie #17 Gepost op: 19 september 2008, 07:44:09 »
Een snelle vergelijking met de bekende amateurradio leveranciers geeft aan dat zij met de kabel op een gemiddelde prijs zitten.
Kabel-Kusch zit op dezelfde lijn qua prijzen
Het type schakelaar wat ik bedoel heb ik niet kunnen vinden op de site, wel een met 4 standen en PL-259 pluggen (afgeschermde banaanstekkers :))

Lekker op 25 oktober naar de Dag voor de RadioAmateur in de "America hal" in Apeldoorn komen, met een lege tas en een volle portemonnee, dan ga je met het omgekeerde weer naar huis ;)

Eric
73 es gud dx de eric pe7eb k

Offline marisvv

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 55
Re: Antenne voor luchtvaart
« Reactie #18 Gepost op: 19 september 2008, 10:07:20 »
Oké maar of ik zo lang kan wachten?  :oops:  Ik vraag het eens na bij paradise electronics, waar ik de antenne in bestelling heb.Zij kunnen het meeste wel bestellen en hebben het binnen een paar dagen binnen. Al heb ik nog geen belletje gehad voor mijn antenne ;) .  Gaan jullie wel naar Apeldoorn naar de beurs?

Groet Mariska

PD1EU

  • Gast
Re: Antenne voor luchtvaart
« Reactie #19 Gepost op: 20 september 2008, 08:08:20 »
Waarschijnlijk wel Mariska,al heb ik niet echt iets nodig.
Feit is altijd wel,dat ik toch vaak in de verleiding kom om iets te kopen en sterker nog
is, dat ik ook aan die verleiding toegeef.
Heb je op de site van Kabel-Kusch ook de montage-handleiding gezien hoe je de
N-connector aan de aircell-7 moet monteren ?
Ik weet niet of je dit zelf wil doen,maar dat moet natuurlijk wel goed gedaan worden !
Ik meen me te herinneren dat ze bij Kabel-Kusch op de beurs in Apeldoorn dat ook
voor je kunnen doen,maar misschien weten andere forumlezers dat wel te vertellen.
Het zou je wel aardig wat gepriegel besparen,zeker als je geen goede soldeerbout hebt.
Moet je wel van te voren de kabel-lengtes goed opmeten natuurlijk.
Als je nog met meer vragen zit........stel ze gerust.
Beter van te voren alles uitdokteren,dan achteraf denken van verdorie had ik het maar
zus-of-zo gedaan.
Het blijft me trouwens verwonderen,hoe je tot deze hobby bent gekomen Mariska
en dan metname de luchtvaartcommunicatie ?

Ed.

Offline marisvv

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 55
Re: Antenne voor luchtvaart
« Reactie #20 Gepost op: 20 september 2008, 19:15:02 »
En ja hoor, vandaag kwam dan het telefoontje dat de antenne binnen was gekomen!! Dus ik naar de winkel gespoed en de antenne opgehaald.
De verkoper heeft me  coax h2000 aangeraden ipv aircel7. Ik heb dat advies aangenomen en dat dus mee naar huis genomen. Wel met een verloopkabeltje van een metertje met daaraan een n-connector en sma aan het uiteinde, welke door de verkoper voor mij speciaal gemaakt is. Hij heeft me ook een coax schakelaar verkocht met n-connectoren. En hij heeft me precies voor gedaan en uitgelegd hoe ik de connector aan de kabel moet zetten en ik heb gelijk een goede soldeerbout en tin meegenomen. Al met al een heel bedrag, maar als ik er veel plezier aan beleef is dat natuurlijk niet erg ;).
Nu ga ik volgende week dus aan het knutselen. En als het me niet lukt met het solderen van de connectoren wil de verkoper van de winkel dat ook voor mij doen, maar dan krijg ik ze toch niet meer door de muurgaten??? Ik ga eerst zelf proberen hoor :).

En om op je vraag terug te kome, Ed. Ik ben al vele jaren luchtvaart-enthousiasteling en had een scanner die ik in het begin voornamelijk gebruikte voor het beluisteren van de hulpdiensten, maar ik vind het luisteren nog steeds erg leuk. Mijn oude scanner begaf het en nu heb ik een nieuwe aangeschaft en de luchtvaart vind ik het leukste om te beluisteren en daar hoor je ook het meeste op.

Groeten Mariska

PD1EU

  • Gast
Re: Antenne voor luchtvaart
« Reactie #21 Gepost op: 20 september 2008, 22:30:32 »
Die Belden-H2000-coax is absoluut een goede keus,zeker als je ooit nog eens van plan
bent om een zendmachtiging te halen.
Ja,inderdaad,je zult minimaal 2 N-connectoren er zelf aan moeten solderen,maar met een
beetje geduld en wat oefenen op wat proefstukjes is het goed te doen.
Je bent er gedreven genoeg voor heb ik wel in de gaten.
Als ruggesteuntje kun je altijd nog de beschrijving op de site van Kabel-Kusch
er op naslaan natuurlijk.
Nou Mariska,veel succes met de montage,en houdt ons eens op de hoogte van je vorderingen.

Ed.

Offline counterstrike

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1849
Re: Antenne voor luchtvaart
« Reactie #22 Gepost op: 20 september 2008, 23:21:32 »
"Het blijft me trouwens verwonderen,hoe je tot deze hobby bent gekomen Mariska
en dan metname de luchtvaartcommunicatie ?"

Ze valt op piloten  :)
VHF/UHF
Whistler TRX-1 / AOR AR DV-10 / Uniden UBC3600XLT /Uniden UBC125 / Icom R7000 /Icom R850/Commtel COM205
Discone (zelfbouw), VHF/UHF air (zelfbouw), Burdewick VTA-1

HF:
AOR AR3030
BOSS SDR 4.2
MLA-30+ loop antenne

Offline marisvv

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 55
Re: Antenne voor luchtvaart
« Reactie #23 Gepost op: 21 september 2008, 07:37:04 »
Hahaha :) ja wie weet... Ik denk trouwens dat ik de oude discone er toch helemaal afhaal. Ik weet anders niet waar ik met de kabels naar binnen moet. Maar ik ga het solderen eerst wel even oefenen en ik kijk nog wel even op de site van kabel-kuch. Bedankt voor de tip, Ed. Ik houd jullie op de hoogte van de vorderingen.

Groet Mariska

Offline PDJ10

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 444
    • Radio Eclips
Re: Antenne voor luchtvaart
« Reactie #24 Gepost op: 21 september 2008, 09:33:52 »
Misschiens heeft ze een echtgenote die piloot is en dan kan ze hem onderscheppen  :P:)

Veel plezier met je nieuwe aanwinst!

In het verleden is ooit eens op Rtl 4 katerine keyl eens een programma geweest over het scanner luisteren. Zat ook een vrouw bij en die deed het voor het luisteren.

Veel succes  ;)
DJ op internetstream (www.radioeclips.nl).
Iedere avond live te beluisteren vanaf 18.30 uur - 21.00 uur en op verzoek.

Offline marisvv

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 55
Re: Antenne voor luchtvaart
« Reactie #25 Gepost op: 21 september 2008, 09:48:46 »
Nee ik heb geen echtgenoot die piloot is. Ben zelfs nog vrijgezel ;). Maar ik vind hèt luisteren ook gewoon leuk. Maar ik heb net geprobeerd de coax aan de n connector te bevestigen maar pfff.... Ik krijg de "bus?" van de connector haast niet tussen de gaaslaag en de folielaag. Snappen jullie het? Ik ga straks nog eens proberen....

PD1EU

  • Gast
Re: Antenne voor luchtvaart
« Reactie #26 Gepost op: 21 september 2008, 10:33:29 »
Als je de kabel verwarmt met een fohn,dan is het wat makkelijker voor je te doen.
Maar niet teveel verwarmen,want de kunststofkern gaat dan vrij makkelijk vervormen.
Ook het contactpennetje mag je niet te heet solderen !
Even een balans zien te vinden dus.
Ed.

Offline marisvv

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 55
Re: Antenne voor luchtvaart
« Reactie #27 Gepost op: 21 september 2008, 10:48:21 »
Oké dank je voor je advies. Hèt is ook erg stugge kabel. Ik ga morgen eerst bij de bouwmarkt een scherpere tang halen ook. De verkoper in de winkel zei solderen totdat de tin wegloopt en dan is hèt goed. Als het me echt niet lukt dan ga ik wel naar de winkel maar kabel met connector en al door de muur krijgen lijkt mij erg onhandig...

Offline marisvv

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 55
Re: Antenne voor luchtvaart
« Reactie #28 Gepost op: 21 september 2008, 18:26:25 »
Nou, ik heb de kabel eerst even wat verwarmd en ja, dan gaat het allemaal een stuk makkelijker. Ik heb de pl-connector voor bevestiging aan de antenne er net aangezet en dan kan ik morgen de antenne monteren aan de mast en de moeilijkste n-connectoren gaan solderen.....

Offline marisvv

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 55
Re: Antenne voor luchtvaart
« Reactie #29 Gepost op: 21 september 2008, 19:19:29 »
Nog even een vraagje. Hoe solderen jullie de n-connector? Er staat wel door het gaatje, maar laat je daar tin in lopen of doe je de tin al eerst in hèt puntje. Dat laatste raadde mij de verkoper nl aan.

Groeten Mariska