Auteur Topic: Antenne voor luchtvaart  (gelezen 24581 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline marisvv

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 55
Re: Antenne voor luchtvaart
« Reactie #60 Gepost op: 4 oktober 2008, 16:09:10 »
Hahahahahaha!!!! Leuk zo'n forum!!! Ik had je wel begrepen hoor Ed, wat betreft de mattenklopper ;). En idd, ik heb het voor elkaar gekregen....Maar als je iets echt graag wilt dan krijg je het wel voor elkaar.

En Eric, leuke p.s. onder je tekst. En je vraagt maar wat je wilt hoor  ;)  Heb je een leuke vakantie gehad?

Groet Mariska

Offline Jordy A te C

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 131
Re: Antenne voor luchtvaart
« Reactie #61 Gepost op: 5 oktober 2008, 17:43:08 »
Citaat van: "elsinga"
Voor een aan het huis bevestigde mast van maximaal 5 meter boven de nok is volgens mij zowiezo geen vergunning nodig. Onder die regel staan er namelijk heeeeeel veel GSM antennes op liftschachten. ;)

Is die 5 mtr alleen de mast (mastlengte 5 mtr) of is die 5 mtr inclusief antenne(s)?

m.vr.gr.

Jordy

Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4909
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: Antenne voor luchtvaart
« Reactie #62 Gepost op: 5 oktober 2008, 17:45:56 »
Geen idee. Ik gok alleen mast, anders kan menig 27Mc-er wel ophouden. ;) Bij GSM antennes speelt dat niet zo, omdat die *aan* de mast worden opgehangen in plaats van *op* de mast geplaatst. Ik zal eens zien of ik bij VROM de website met regeltjes kan vinden.

Gevonden: http://www.vrom.nl/bouwvergunningen_online ;)

Citaat van: "vrom website"
Overzicht gemaakte keuzes
Het gaat niet om een monument of een beschermd stads- of dorpsgezicht.
De antenne wordt geplaatst op het zijerf of het achtererf.
De antenne is geen schotelantenne.
U plaatst de antenne aan de gevel.
De antenne is lager dan 5 meter. (Bij het vaststellen van de hoogte rekent u de drager mee. U moet meten vanaf de punt waar de antenne(drager) het dak snijdt.)
 
-> U heeft geen bouwvergunning nodig

Bij een antenne van 5-40m is de uitkomst een lichte bouwvergunning, bij >40m een reguliere bouwvergunning.

Oftewel: plaats de antennemast in de nok van het dak, dan mag je antenne tot 5m boven de nok komen zonder bouwvergunning. Plaats je 'm ter hoogte van de goot, dan is het 5m boven de goot... en da's niet zo hoog dus.
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

PD1EU

  • Gast
Re: Antenne voor luchtvaart
« Reactie #63 Gepost op: 5 oktober 2008, 19:52:03 »
Dat denk ik niet Robert,dat je bij bevestiging ter hoogte van de goot,je dan die 5-meter moet gaan tellen.
Je bent altijd verplicht om de mast aan de achterzijde van het huis te plaatsen.
Wat je aan de voorkant van het huis gerekend vanaf de nok mag zien, is dus die 5-meter buis inclusief
antenne.
Je begint dus altijd te rekenen vanaf de nok,dat is het snijpunt.
En als je verstandig bent,dan benut je die volle 5-meter natuurlijk ook.
Ed.

Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4909
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: Antenne voor luchtvaart
« Reactie #64 Gepost op: 5 oktober 2008, 19:55:26 »
Je bent niet verplicht de mast aan de achterzijde te plaatsen, zijkant mag ook. En dan zou je denk ik bij de goot moeten beginnen te tellen. Nou ja, ik zou 'm zelf toch aan de achterzijde plaatsen, maar wellicht wel aan de lage kant... want daar kan ik vanaf het garagedak makkelijk bij de muur. In de nok moet ik al een steiger plaatsen. Dus als je altijd telt vanaf de nok is dat alleen maar gunstig. ;)

Nu nog toestemming van de interne welstandscommissie krijgen...  :oops:
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

PD1EU

  • Gast
Re: Antenne voor luchtvaart
« Reactie #65 Gepost op: 5 oktober 2008, 20:19:09 »
Heb je al een antenne in gedachten ??

Offline PE7EB

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 454
  • QTH Alkmaar JO22jp
Re: Antenne voor luchtvaart
« Reactie #66 Gepost op: 5 oktober 2008, 20:19:22 »
Ik heb het even nagezocht, maar het gaat om de lengte die boven het snijpunt met het dakvlak uitsteekt.
Monteer je de antenne op de achtergevel, dan mag je 5 meter boven de goot uitsteken.
Monteer je hem tegen de zijgevel, dan mag je 5 meter boven het punt uit waar je het schuine dakvlak snijdt.
Monteer je hem door of op de nok, dan mag je 5 meter boven de nok uit, en als je hem tegen de schoorsteen aanzet, dan mag je 5 meter boven het hoogste punt van de schoorsteen uit.
In het boek "Amateurradio-antennes, een juridische leidraad" van Mr. G.M.M. van den Berg (PA0GMM), staat een hele duidelijke tekening die dit allemaal laat zien.
Ik heb hier geen scanner (voor afbeeldingen dan ;)), anders had ik er even een plaatje bij gezet.

Eric
73 es gud dx de eric pe7eb k

Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4909
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: Antenne voor luchtvaart
« Reactie #67 Gepost op: 5 oktober 2008, 20:24:50 »
Citaat van: "pd1eu"
Heb je al een antenne in gedachten ??

Yep, Diamond X300N. ;) Kans dat moeders enthousiast is: niet erg groot...  :oops: Het zal dus wel een betere antenne op de 3500 zelf moeten worden, wil ik wat extra ontvangst krijgen.

En mijn gedachtengang met betrekking tot achter- en zijkant kloppen dus. Ik moet dus eigenlijk wel de mast in de nok plaatsen, anders kom ik niet eens met de top van de antenne boven de nok uit.
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Offline PE7EB

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 454
  • QTH Alkmaar JO22jp
Re: Antenne voor luchtvaart
« Reactie #68 Gepost op: 5 oktober 2008, 20:30:49 »
De X300N is toch een heel mooie antenne? Waarom zou ze daar niet enthousiast van worden? ;)

Laat anders Mariska haar even een mailtje sturen ;)

Met z'n lengte van net geen 3 meter, mag je daar, als je hem op de nok zet dus nog 2 meter pijp onder zetten om vergunningsvrij te blijven.

Eric
73 es gud dx de eric pe7eb k

Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4909
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: Antenne voor luchtvaart
« Reactie #69 Gepost op: 5 oktober 2008, 20:33:59 »
Citaat van: "PE7EB"
De X300N is toch een heel mooie antenne?, waarom zou ze daar niet enthousiast van worden? ;)

We hebben sinds 2 jaar een nieuwbouwhuis, waar nog niet 1 antenne aanhangt... moeders is al niet enthousiast over de scanner op zich... dus doe eens een gokje.  :?

Citaat
Met z'n lengte van net geen 3 meter, mag je daar, als je hem op de nok zet dus nog 2 meter pijp onder zetten om vergunningsvrij te blijven.

Dat klopt. Ik zou dus ook gewoon naast een raam op de 1e verdieping kunnen gaan bevestigen, dan komt de onderkant net op nokhoogte. En anders een metertje extra, wie controleert dat nou. ;)
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

PD1EU

  • Gast
Re: Antenne voor luchtvaart
« Reactie #70 Gepost op: 5 oktober 2008, 20:36:00 »
Bedoel je het voorbeeld op pagina-58 Eric ??
Had het boek ook even opgediept,want je maakte me wel even nieuwsgierig.

Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4909
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: Antenne voor luchtvaart
« Reactie #71 Gepost op: 5 oktober 2008, 20:37:29 »
Citaat van: "PE7EB"
Laat anders Mariska haar even een mailtje sturen ;)

LOL! Die propt haar gelijk een soldeerbout in handen! :)

Ik moet dat op zijn egeltjes aanpakken: heel voorzichtig... ;) Bij alleen al het idee dat die antennekabel van buiten naar binnen moet krijgt moeders al kriebels, gok ik... en ikzelf heb op dat gebied ook al een uitdaging, om iets te bedenken dat er ook nog een beetje leuk uitziet. Nee, eerst maar eens genieten van de 3500 met zijn eigen rubberen eendje. ;)
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Offline PE7EB

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 454
  • QTH Alkmaar JO22jp
Re: Antenne voor luchtvaart
« Reactie #72 Gepost op: 5 oktober 2008, 20:45:45 »
Citaat van: "pd1eu"
Bedoel je het voorbeeld op pagina-58 Eric ??
Had het boek ook even opgediept,want je maakte me wel even nieuwsgierig.

Helemaal goed geraden Ed
73 es gud dx de eric pe7eb k

Offline marisvv

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 55
Re: Antenne voor luchtvaart
« Reactie #73 Gepost op: 5 oktober 2008, 22:37:06 »
Hahaha leuke "discussie". Maar nou we het toch over antennes hebben... Ik wil ook nog een telescoopantenne hebben voor op de ubc3500xlt. Iemand suggesties of is er maar een soort van...

En ik wil best moeders eens een mail sturen elsinga ;). Die soldeerbout ga ik ws toch niet vaak gebruiken dus..... :)

Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4909
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: Antenne voor luchtvaart
« Reactie #74 Gepost op: 6 oktober 2008, 06:32:39 »
LOL! Nee, eerst moeders even laten wennen aan een echte scanner (na een paar maanden scanning porto). ;)
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland