Auteur Topic: Antenne voor luchtvaart  (gelezen 24612 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline marisvv

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 55
Re: Antenne voor luchtvaart
« Reactie #45 Gepost op: 23 september 2008, 21:30:14 »
Hahahahaha ja wie weet. Hij vroeg of het gelukt was en ik zei nee dat solderen lukt voor geen meter.Ik vroeg wat het me ging kosten als hun het deden en toen bood hij aan het persoonlijk wel te willen doen. Dus, opgelost!!! Ben er wel blij mee hoor, want nu is de ontvangst wel goed, maar net wat jij al zei, in de loop der tijd wordt het minder doordat de kabels gaan oxideren. Dat was waarschijnlijk ook het geval met mijn oude discone antenne, die nu bij het oud ijzer ligt. Want daar hadden we de koppelingen ook niet van gesoldeerd. Maar als het goed is komt het nu allemaal voor elkaar zo als het hoort. :)
Nu nog wat meer frequenties in de scanner programmeren en luisteren maar. :P

Groeten Mariska

Offline marisvv

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 55
Re: Antenne voor luchtvaart
« Reactie #46 Gepost op: 2 oktober 2008, 21:10:26 »
En vanavond is alles gesoldeerd zoals het moet!!! Ook buiten de antennekoppeling nog even nagekeken en wat gesoldeerd. Wel in de regen, maar ja.....
 :):):)

PD1EU

  • Gast
Re: Antenne voor luchtvaart
« Reactie #47 Gepost op: 2 oktober 2008, 21:18:21 »
Mooi Mariska.
Heb je ook bekeken hoe hij het gedaan heeft en wat voor soldeerstation hij gebruikt heeft en
wat voor een vermogen !!
Ik begrijp nu ook dat die PL-connector toch gesoldeerd moest worden !!
M.a.w.......vertel.
Ed.

Offline marisvv

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 55
Re: Antenne voor luchtvaart
« Reactie #48 Gepost op: 3 oktober 2008, 15:50:12 »
Hoi Ed,
Nou hij had een soldeerstation, dus idd wel meer vermogen, hij had het er over dat de punt zo'n 4oo nog wat graden werd en die bout die ik had 300 nog wat graden. Ik heb er natuurlijk met mijn neus bovenop gestaan toen hij ging solderen...  ;):)
Het lijkt heel makkelijk als je het ziet, maar.... En idd de pl connector moest wel gesoldeerd en dat heeft hij nog even beter gedaan dan dat ik had gedaan, want er zat niet zoveel tin meer aan hahahahaha:). Maar nu is alles dus voor elkaar!!!

Groet Mariska

PD1EU

  • Gast
Re: Antenne voor luchtvaart
« Reactie #49 Gepost op: 3 oktober 2008, 16:37:00 »
Hoi Mariska,
Dan heb je je antenne dus toch even moeten demonteren om die PL-connector te laten solderen.
Staat de mast dan op een balkon ofzo, en is dus niet zo lang,anders haal je die niet zomaar naar beneden ??
Maar de antenneschakelaar,heb je die toch gebruikt,anders ga je wel met die dikke coaxkabel naar je scanner toe.
Hoewel,ik meen me te herinneren dat die verkoper een apart kabeltje voor je had gemaakt om vanaf de
antenneschakelaar naar je scanner te gaan,klopt dat ?
Heb je er al eens over gedacht om een extern speakertje op je ontvanger aan te sluiten ??
Dat maakt het luisteren wel een stukje prettiger en gaat ook ietsje harder.
Ook zijn er standaards om je scanner makkelijk neer te zetten.
Ben je nu echt tevreden met deze antenne en presteert ie naar verwachting ??
Hoe is trouwens de ontvangst van andere frequenties op VHF en UHF zoals zendamateurs,repeaters,bedrijven etc.
of heb je dat nog niet geprobeerd ?
Is misschien ook wel interessant voor andere forumlezers.
Ed.

Offline marisvv

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 55
Re: Antenne voor luchtvaart
« Reactie #50 Gepost op: 3 oktober 2008, 17:25:51 »
Hoi Ed,
Ik heb de antenne op zo'n 12 meter hoogte hangen. Hij hangt in een antennemast die je naar beneden kunt lieren, dus het hele zaakje is met een minuutje aan de grond.
Ik heb idd een dunner kabeltje van de coax naar de scanner, dat is niet te doen met die dikke coax aan een portable scanner  ;) .
Ik heb nog een extern speakertje liggen van commtel. Die had ik al bij mijn vorige scanner gekocht. Een standaard voor de scanner heb ik ook, maar die is wat verbogen, maar ik ben er eigenlijk nog nergens een tegen gekomen. Heb jij tips?
En wat betreft de ontvangst, de 2 meter band ontvang ik heel prima, bedrijven heb ik ook al een paar van opgepikt, tenminste hier in de omgeving denk ik. Maar daar luister ik niet zo veel naar en heb er nog neit zo veel frequenties van in staan, Toch maar een keer uittesten.
De prestaties van de antenne vind ik oke. Ik ontvang nieuw milligen uitstekend. Schiphol, ground niet echt, maar dat zou wel moeten kunnen volgens de verkoper van de winkel, maar dat ligt waarschijnlijk meer aan de scanner dan aan de antenne. Hij kan Schiphol wel ontvangen, maar goed hij heeft een icom ontvanger......
Ik denk er wel over om nog een keer een basis ontvanger aan te schaffen, maar dat zal wel ergens volgend jaar worden, geld kun je, helaas, maar een keer uitgeven.....

Groet Mariska

PD1EU

  • Gast
Re: Antenne voor luchtvaart
« Reactie #51 Gepost op: 3 oktober 2008, 17:36:13 »
Mocht je die mast destijds zonder enige toestemming plaatsen dan ??

Offline marisvv

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 55
Re: Antenne voor luchtvaart
« Reactie #52 Gepost op: 3 oktober 2008, 21:02:55 »
Hahaha toestemming? Wat is dat? Woon in buitengebied dus... Nooit iemand over geklaagd.
Gr. Mariska

PD1EU

  • Gast
Re: Antenne voor luchtvaart
« Reactie #53 Gepost op: 3 oktober 2008, 21:36:14 »
Bofkont....sommige woningbouwverenigingen doen hun uiterste best om deze in hun
ogen onaanvaardbare "obstakels"te weren.
Zelf heb ik gelukkig geen enkel probleem gehad.
Door een brief te schrijven die "klonk als een klok",konden ze het niet weigeren.
Heb nog even "gegoogled" voor een degelijke scannerstandaard,maar kon het ook niet vinden.
Misschien dat andere forumlezers een tip hebben.
Ed.

Offline elsinga

  • Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 4909
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: Antenne voor luchtvaart
« Reactie #54 Gepost op: 4 oktober 2008, 05:50:43 »
Voor een aan het huis bevestigde mast van maximaal 5 meter boven de nok is volgens mij zowiezo geen vergunning nodig. Onder die regel staan er namelijk heeeeeel veel GSM antennes op liftschachten. ;)
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

PD1EU

  • Gast
Re: Antenne voor luchtvaart
« Reactie #55 Gepost op: 4 oktober 2008, 09:20:26 »
Oke Robert,maar in het geval van Mariska,vroeg ik me eigenlijk af of deze mast eigenlijk wel vast
aan het huis bevestigd is !
Vandaar dat ik het eigenlijk vroeg aan haar of ze er toestemming voor had gekregen.
Maar zoals bij de meeste vrouwen,krijg je pas via veel omwegen het juiste antwoord en dat
is absoluut niet onaardig bedoeld hoor Mariska !!!!!!!!!!!!!! :)
Twee mattenklopperslagen als ik je gekrenkt heb Mariska......oefffff.
Ed.

Offline marisvv

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 55
Re: Antenne voor luchtvaart
« Reactie #56 Gepost op: 4 oktober 2008, 11:51:40 »
Hahaha nee hoor Ed. Je krenkt mij niet zo snel. Maar de mast staat los van hèt huis. Willen jullie nog meer weten?;)

Groet Mariska

Offline Havik

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 102
Re: Antenne voor luchtvaart
« Reactie #57 Gepost op: 4 oktober 2008, 13:26:51 »
Citaat van: "marisvv"
Hahaha nee hoor Ed. Je krenkt mij niet zo snel. Maar de mast staat los van hèt huis. Willen jullie nog meer weten?;)

Groet Mariska

Pincode ;)

hahaha Havik
Realistic 2006 en de 2005.  Antenne Diamond 130N

Offline PE7EB

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 454
  • QTH Alkmaar JO22jp
Re: Antenne voor luchtvaart
« Reactie #58 Gepost op: 4 oktober 2008, 13:49:52 »
Ga ik even 2 weken op vakantie wordt het hele topic meteen een zooitje ;)

Gekheid natuurlijk :)

Mooi dat het allemaal voor elkaar is nu Mariska, en je weer lekker verder kan luisteren.

Kijk eens 2eHands Zendamateur, daar worden regelmatig basisscanners te koop aan geboden.

Alleen bij dat verhaaltje van 300 en 400 graden zet ik zo m'n vraagtekens, dat heeft niets te maken met de dikte van de te solderen onderdelen, maar met het smeltpunt, of beter het vloeitraject van de gebruikte soldeer alliage.
Om dikkere onderdelen te solderen heb je meer vermogen nodig, watts dus. Bij te hoge temperatuur verbrandt het vloeimiddel voor het zijn werk heeft kunnen doen. De verbrandingsresten kunnen zelfs dezelfde vernietigende effecten hebben als S39.
Dat laatste zou trouwens bij geen enkele elektronica-/radio hobbyist op de plank mogen staan, met dat goedje krijg je echt alles voorgoed kapot.

Ed, jij bent trouwens helemaal een mooie, je maakt een opmerking naar Mariska, en als ze zich dan gekwetst zou voelen geef je haar ook nog eens 2 mattenklopperslagen ;)

En wat we nog meer willen weten?...........

Wat dacht je van alles  ;)

Eric

P.S. vertel je probleem alleen aan mannen als je een oplossing wilt, voor begrip heb je vriendinnen  ;)
73 es gud dx de eric pe7eb k

PD1EU

  • Gast
Re: Antenne voor luchtvaart
« Reactie #59 Gepost op: 4 oktober 2008, 14:49:54 »
Wijze woorden Eric.
Alleen dat pak rammel met de mattenklopper was natuurlijk voor mij bedoeld.
Ik drukte me inderdaad wat vaag uit,maar de strekking is natuurlijk wel duidelijk.
Wat betreft dat "zooitje" ,kreeg dit topic eigenlijk wel een aardig staartje over hoe
een N-connector ( of welke connector dan ook ) aan een dikke coaxkabel te solderen.
Dat zelfs het gebruiken van S39 werd aanbevolen,sloeg eigenlijk alles.
Misschien dat wat onervaren forumlezers toch het een en ander ervan hebben opgestoken.
Wat ik eigenlijk wel heel erg wardeer is dat Mariska het toch maar voor elkaar heeft gekregen
om dat te doen wat ze zo graag wou.
Dat die te lichte soldeerbout haar parten heeft gespeeld vindt ik wel erg jammer.
Met de goeie spullen had ze het absoluut voor elkaar gekregen.
Ed.