Auteur Topic: antenne op OVD wagen brandweer Bergen (NH)  (gelezen 6169 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Mars/M [Niet meer actief]

• Gevorderd Lid
antenne op OVD wagen brandweer Bergen (NH)
« Gepost op: 9 november 2006, 11:52:28 »
Zag deze antenne op marktplaats. (hoop dat de link werkt)

MARKTPLAATS

Was wel toevallig, want van de week zag ik de OvD van de gemeente Bergen rijden en ik zag een soortgelijke antenne op het dak van zijn auto. Toen vroeg ik me al af waar het voor zou dienen. Blijkbaar is ie voor in de 400 Mhz.
Enig idee waarom een dergelijke antenne op de OvD auto zit? Ik bedoel voor welke frequentie(s) zou hij gebruikt worden? Of zou het nog een oude pre-c2000 antenne zijn?

vr.gr.
Mars

Offline BlackBox

• Top Lid
Re: antenne op OVD wagen brandweer Bergen (NH)
« Reactie #1 Gepost op: 9 november 2006, 12:11:11 »
Waarschijnlijk t.b.v. KAR systeem, beïnvloeding van verkeerslichtinstallaties.
Good monitoring!
Frequency Monitor Centre

Offline Daaf

• Top Lid
« Reactie #2 Gepost op: 9 november 2006, 13:03:32 »
Ik denk....

In Noord Holland Noord wordt door enkele voertuigen een proef gedraait waar mee een hele hoop gegevens direct vanaf de meldkamer naar de voertuigen verzonden kan worden, zoals digitale aanvalsplannen, waterwinning, ERIC kaarten, gevraarlijke stoffen opslag, route e.d. Dit gaat via RAM mobile data net en plaatsbepaling gaat mbv GPS.

Men heeft dan een industriele tablet pc in het voertuig zitten waarmee alles opgevraagt kan worden verzonden en ontvangen.

Leen Ansems

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 9 november 2006, 16:03:40 »
Die Kathrein antennes zijn veel gebruikt bij Traxys en Ramdata. Speciaal voor hoge voertuigen en voor openbaar vervoer. Daar kan je mee door de automatische wasstraat. Prima dingen die potantennes.
Mvg,
Leen

• Gevorderd Lid
« Reactie #4 Gepost op: 9 november 2006, 19:46:07 »
Ok, bedankt Blackbox, Daaf en Leen voor jullie antwoorden.

Citaat
ik denk....

In Noord Holland Noord wordt door enkele voertuigen een proef gedraait waar mee een hele hoop gegevens direct vanaf de meldkamer naar de voertuigen verzonden kan worden, zoals digitale aanvalsplannen, waterwinning, ERIC kaarten, gevaarlijke stoffen opslag, route e.d. Dit gaat via RAM mobile data net en plaatsbepaling gaat mbv GPS.

Dit zou heel goed kunnen Daaf. Ik zag op de site van de brandweer Bergen een oudere foto van de wagen en daar zit die antenne er nog niet op. Blijkbaar is ie er recent opgezet.
(zie http://www.brandweerbergen.nl/Vrijwilli ... D-auto.jpg
)

Beïnvloeding van verkeersinstallaties willen ze ook wel gaan invoeren hier in Alkmaar, maar volgens mij is dat nog niet zover.

Niet dat ik daar zelf de apparatuur en kennis voor heb, maar die info die dan naar de OvD gezonden wordt, zal dan met een scanner en pc ook wel uitgelezen kunnen worden, of niet?

vr.gr.
Mars

• Gevorderd Lid
« Reactie #5 Gepost op: 15 november 2006, 11:16:47 »
Citaat
In Noord Holland Noord wordt door enkele voertuigen een proef gedraait waar mee een hele hoop gegevens direct vanaf de meldkamer naar de voertuigen verzonden kan worden, zoals digitale aanvalsplannen, waterwinning, ERIC kaarten, gevraarlijke stoffen opslag, route e.d. Dit gaat via RAM mobile data net en plaatsbepaling gaat mbv GPS.

Zag net dat de 793 en de 202 van Alkmaar inderdaad ook voorzien zijn van een dergelijk antenne.

vr.gr.
Mars

Leen Ansems

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 15 november 2006, 11:25:34 »
`t zou me niet verbazen als die potantenne`s intussen ook al beschikbaar zijn voor C2000. 380/390 Mhz of 410/420 MHz: zo`n groot verschil is dat niet.
Mvg,
Leen

Offline Meeluisteraar (R.I.P.)

• Gevorderd Lid
« Reactie #7 Gepost op: 16 november 2006, 00:35:26 »
Leen, misschien een rare vraag, maar als je zo'n 'potantenne' in een mast plaats, geeft dit dan een beter resultaat dan een doorsnee UHF-antenne?
SDS200E + Diamond X-50, 125XLT + Diamond MR77, SDS100E.

Leen Ansems

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 16 november 2006, 05:47:29 »
De potantenne is door zijn constructie nu niet echt geschikt om in een mast te zetten. Bovendien is de gain 0 dB en het ontvangst/zendgebied is alleen waarvoor de potantenne gebouwd is. Deze antenne is bestand tegen de borstels van een wasautomaat voor voertuigen en daardoor bijna niet stuk te krijgen. Ik heb wel meegemaakt dat de chauffeur van een invalidebusje onder de luifel bij de deur van een verzorgingstehuis reed en een hoop lawaai hoorde. Was de luifel te laag gebouwd. (of het busje te hoog :) ) Dat kost je dus een antenne en nogal wat plaatschade op het dak.
Mvg,
Leen

• Gevorderd Lid
« Reactie #9 Gepost op: 17 november 2006, 19:56:11 »
Leen, bedankt voor je reactie. Een tijdje geleden bood iemand op Marktplaats een 'haaienvin' aan, zo'n vliegtuigantenne. Uit jouw woorden begrijp ik dat dit soort antennes op die voertuigen thuishoren en dat ze dus geen meerwaarde zijn voor een luisteramateur?

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
« Reactie #10 Gepost op: 17 november 2006, 20:07:33 »
Citaat van: "Meeluisteraar"
Leen, bedankt voor je reactie. Een tijdje geleden bood iemand op Marktplaats een 'haaienvin' aan, zo'n vliegtuigantenne. Uit jouw woorden begrijp ik dat dit soort antennes op die voertuigen thuishoren en dat ze dus geen meerwaarde zijn voor een luisteramateur?

Zo'n antenne heeft Ale thuis ook nog liggen Ab. Zijn inderdaad voor montage op voornamelijk vliegtuigen. Vroeger zag ik ze ook nog wel eens op bussen bevestigd. Was nog in het Esofoontijdperk.

• Gevorderd Lid
« Reactie #11 Gepost op: 17 november 2006, 21:05:59 »
Hallo Johan, het is jammer dat Ale niet meedoet op het forum. Zijn enthousiasme is erg aanstekkelijk.

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
« Reactie #12 Gepost op: 17 november 2006, 21:13:49 »
Citaat van: "Meeluisteraar"
Hallo Johan, het is jammer dat Ale niet meedoet op het forum. Zijn enthousiasme is erg aanstekkelijk.

Morgen zie ik hem weer en zal hem weer eens porren.