Auteur Topic: re  (gelezen 9361 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Gast

• Gast
re
« Gepost op: 27 oktober 2006, 13:11:30 »
bericht

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Luchtvaart antenne ?
« Reactie #1 Gepost op: 27 oktober 2006, 15:40:39 »
Citaat van: "jopey"
Geld is geen probleem, dus wat is jullie mening ??

Rohde & Schwarz.

Gast

• Gast
re
« Reactie #2 Gepost op: 27 oktober 2006, 16:00:33 »
bericht

Offline Sigint

• Gevorderd Lid
  • COMSPEC
Re: re
« Reactie #3 Gepost op: 27 oktober 2006, 16:25:24 »
Omdat je zowel Civ. als Mil. air wilt ontvangen zal je een breedband antenne nodig hebben ivm. de ondergrens van 108 Mhz. en de bovengrens van 400 Mhz.
Een antenne die hier oa. geschikt voor is , is er een van het discone type.
Om een maximale breedbandigheid te krijgen zal je zoveel mogelijk elementen moeten gebruiken zoals bij de originele mil. discones het geval is.
Voor weinig geld is zoiets zelf makkelijk te maken/laten maken.
Neem een goede kwaliteit discone voet en boor tussen de boven stralers en onder radialen
extra gaten, vervolgens tap je hier schroefdraad in.
Omdat je de originle radialen inkort hou je materiaal over.
Dit gebruik je om de overige stralers en radialen te maken.
Zaag deze op lengte af en snij aan het uiteinde schroefdraad overeenkomstig het getapte gat in de discone voet.
Het resultaat zie je op het plaatje.
Mocht je interesse hebben in de afmetingen die ik van de Mil. Delm discone heb gekopieerd dan pb. je maar.
Suc6 met je keuze.
Bye.
Sigint
"Monitoring till 12 GHz"

Gast

• Gast
re
« Reactie #4 Gepost op: 27 oktober 2006, 16:52:26 »
bericht

Offline Henri le Beau

• Top Lid
  • Apres moi le deluge
« Reactie #5 Gepost op: 27 oktober 2006, 19:06:37 »
Deze heer bjoerngerlach@alice-dsl.de meldde onlangs op DMRG het volgende:

I have two unused, originaly boxed Rohde& Schwarz Koaxialdipols for
sale.

Typ: HA 264
Freq: 225-400 MHz
50 Ohm
Pwr handling 800 W
Luisterspulletjes :)

Offline bubo bubo

• Gevorderd Lid
« Reactie #6 Gepost op: 27 oktober 2006, 19:21:13 »
Jopey, je meldde dat geld geen probleem is, dus dan bel je met Rohde & Schwarz in Nieuwegein. Vraag naar de antenne HK-014 of de HK-033. Leg ruim 3100 Euro op tafel en je bent een antenne rijker. Gebruik goede coax, geef hem een mooi hoog plekje en geniet van de ontvangst. Deze twee antennes zijn besproken in het item :
viewtopic.php?t=8663&postdays=0&postorder=asc&start=0
Daar werd ook de bovengenoemde prijs vermeld.

De antenne met de vele sprieten is een discone antenne. Dit type antenne heeft een groot ontvangst bereik. De Diamond D777 is gepiekt voor zowel de burgerluchtvaart als militaire luchtvaartbanden. Een antenne met een groot ontvangst bereik zal in het algemeen 'iets minder 'ontvangen dan een gepiekte antenne voor een bepaald frequentiebereik. In de praktijk zal dit verschil vermoedelijk wel 'klein' zijn.
De Diamond D777 antenne maakt gebruik van het principe van de tweede harmonische. Het laagste frequentie gebied is globaal 108 - 140 MHz. (De burgerluchtvaartband loopt globaal van 108 tot 137 MHz. Tussen 138 en 144 MHz zitten militaire stations). De tweede harmonische is dan 2x dit frequentiebereik, waarbij je dan uitkomt op 216 - 280 MHz. In dit tweede harmonische gebied zul je ook nog goede ontvangst hebben. (Het gebied van 230 - 400 MHz is de militaire luchtvaartband). Vermoedelijk is het tweede harmonische bereik van deze antenne groter dan 216 - 280 MHz.

Op diverse kortegolf banden vind je ook nog burger- en militaire luchtvaart communicatie.

Bubo bubo

Gast

• Gast
re
« Reactie #7 Gepost op: 27 oktober 2006, 21:08:55 »
bericht

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
« Reactie #8 Gepost op: 27 oktober 2006, 21:13:57 »
Als je deze bedoelt; http://www.bertwinkel.tmfweb.nl/scanner/antenne.htm
die zijn er van diverse merken en zoals al op de site staat is dat een discone. Wil je een goede weersbestendige luchtvaartantenne dan kom je toch echt uit op de Diamond D777. Qua prijs is die net zo duur als een discone.

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Luchtvaart antenne ?
« Reactie #9 Gepost op: 27 oktober 2006, 21:18:00 »
2] Ik zie namelijk op de volgende pagina een antenne met meer van die zijsprieten
dan de Diamond D777.
http://www.bertwinkel.tmfweb.nl/scanner/

Volgens : http://www.thiecom.de/diamond/d777.htm  , heeft de Diamond D777 een bereik van 120/300 MHz, en de andere antenne van de link : http://www.bertwinkel.tmfweb.nl/scanner/  , een bereik 25 en 1300 MHz.

3]
Zit er verschil tussen een antenne voor de miltaire en burgerluchtvaart ?
Volgens mij zit de militaire luchtvaart op de hogere freqenties nietwaar ?
Zoja wat zijn de ranges voor de burgerluchtvaart ?
Wat zijn de ranges voor de Militaire Luchtvaart ?

Die Diamond heeft geen bereik van 120 tot 300 MHz maar is gepiekt rond die 2 frequenties.
En antennes met een bereik van 25 tot 1300 MHz bestaan niet.

Civiele luchtvaart is 108-137 MHz en daarboven tot 144 MHz is alleen bedoeld voor militair VHF.
Mil UHF is van 225 tot 400 MHz. Voor deze 2 banden voldoet de Diamond.

Gast

• Gast
re
« Reactie #10 Gepost op: 27 oktober 2006, 21:22:00 »
bericht

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
« Reactie #11 Gepost op: 27 oktober 2006, 21:27:55 »
Ik neem aan hoe meer zijtakjes hoe beter ?

Nee hoor. Maar daar wil ik niet te ver op in gaan.

En wat is discone eigenlijk Johan ?

http://www.bertwinkel.tmfweb.nl/scanner/antenne.htm

Offline bubo bubo

• Gevorderd Lid
« Reactie #12 Gepost op: 28 oktober 2006, 08:18:29 »
Een discone antenne is een vertikale dipole die door zijn bijzondere vormgeving een groot frequentiebereik heeft. Er zijn diverse uitvoeringen van de discone antenne: een gesloten kegel met een gesloten ronde plaat; een kegel bestaande uit staafjes met een gesloten ronde plaat; een kegel bestaande uit staafjes met 'plaat' bestaande uit staafjes. De staafjes vervangen in principe de gesloten kegel of ronde plaat. Indien staafjes worden toegepast, zijn zes staafjes het minimum; acht staafjes is normaal. Het is ook mogelijk de ronde plaat te maken uit meerdere dunnen draden of een soort kippengaas. De aarde van de coax kabel is verbonden met de kegel. De kern van de coaxkabel is verbonden met de 'ronde plaat'.
De discone antenne wordt vooral toegepast in het VHF en UHF gebied. Er zijn ook vormen bekend die voor kortegolf radioverkeer worden gebruikt. Deze uitvoeringen zijn echter niet zo veel ingebruik.

Bubo bubo

Gast

• Gast
re
« Reactie #13 Gepost op: 28 oktober 2006, 14:57:29 »
bericht

Offline scanman77

• Beginnend Lid
  • **
    • [color=#0000FF]flick[/color][color=#FF0000]r[/color]
« Reactie #14 Gepost op: 29 oktober 2006, 07:21:54 »
Ik zag dat je iets op het oog heb in de vorm van een D-777, omdat ik ook zoekende ben, heb ik wat rond gekeken en kwam op de volgende site ;
http://www.haydon.info/37_antennas_scanner.htm  .

Ik wil geen reclame maken , maar gezien de specs van de diamond 777 en dit model ( Q-TEK AIRBAND AIR44n )lijkt deze er toch nog weer beter uit te springen.
Misschien een idee?

Ik weet in ieder geval welke ik neem, veel succes met je keuze!