Auteur Topic: Antenne voor 27mc  (gelezen 12072 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

S-T-E-E-F

• Gast
Antenne voor 27mc
« Gepost op: 8 oktober 2006, 15:36:49 »
Hoi

ik heb een vraagje ik heb een oud zendbakkie geregen van mijn pa omat hij een andere heeft. nu wilde ik graag weten wat voor antenne ik het best kan kopen. het is voor thuis.

BVD

Offline Edwin uit 070

• Gevorderd Lid
Re: Antenne voor 27mc
« Reactie #1 Gepost op: 8 oktober 2006, 22:17:37 »
Hoi,

Kan je Pa je geen advies geven? Hij zal vast wel een antenne voor dat ding gebruikt hebben?

Hoe oud is dat bakkie? Nog uit de 22 kanalen 0,5 watt tijd? Of kan ie al wat meer? Alsik jou was zou ik met een eenvoudig antennetje beginnen, bijvoorbeeld een Boomerang. Die zijn niet zo groot en niet zo duur. Is de hobby echt leuk dan kan je eens overwegen een andere, betere antenne aan te schaffen.

http://www.dile.nl/

Hier kan je die Boomerang ergens vinden (ff kijken bij antenne's)

Groeten,
Ed

S-T-E-E-F

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 9 oktober 2006, 06:21:48 »
Hoi

bedankt, ik heb even gekeken het is wel al een 4 watt met 40 kanalen (het is een breaker 40 fm).

zoiets heb ik

Steef

Offline MTH

• Gevorderd Lid
« Reactie #3 Gepost op: 9 oktober 2006, 19:08:53 »
Citaat van: "Edwin Edeling"
Hoi,

Kan je Pa je geen advies geven? Hij zal vast wel een antenne voor dat ding gebruikt hebben?

Hoe oud is dat bakkie? Nog uit de 22 kanalen 0,5 watt tijd? Of kan ie al wat meer? Alsik jou was zou ik met een eenvoudig antennetje beginnen, bijvoorbeeld een Boomerang. Die zijn niet zo groot en niet zo duur. Is de hobby echt leuk dan kan je eens overwegen een andere, betere antenne aan te schaffen.

http://www.dile.nl/

Hier kan je die Boomerang ergens vinden (ff kijken bij antenne's)

Groeten,
Ed

Qua functioneren van de Boomerang heb ik geen op of aanmerkingen, maar als het gaat om degelijkheid valt ie wat mij betreft direct door de mand.
1 flinke storm en hij is zo krom als een hoepel.
Maar om te beginnen is het opzich een prima antenne.
Heb je wat meer geld te besteden, is misschien een Antron 99 een beter alternatief. Oer sterk en de prestaties zijn aanzienlijk beter dan van een Boomerang.
Om een Antron kwijt  de kunnen heb je wat meer ' ruimte ' nodig.

Lengte Boomerang is ongeveer 2.65 meter.
Lengte Antron 99 is ongeveer 5.50 meter.

Een andere optie zou kunnen zijn een mobiel-antenne.
Heb destijds tijdelijk een Wilson 1000 magneetvoet op mijn balkon gehad en moet zeggen, dat werkte ook zeer goed. Niet vergelijkbaar met een Antron, maar net even wat beter dan een Boomerang en ook niet onbelangrijk, nooit geen problemen met harde wind en altijd een goede SWR.

Sucses, Marc !!

Offline Bart

• Gevorderd Lid
« Reactie #4 Gepost op: 9 oktober 2006, 20:17:38 »
Ik heb altijd een "Firestik Firefly" ( http://www.firestik.com/CatalogFrame.htm ) antenne op mijn bak gehad. Dat is eigenlijk een mobiele antenne. Met behulp van een beugel heb ik die jaren op mijn Velux dakraam gehad, en het werkte behoorlijk goed vond ik. Nu ik erbij nadenk.... ik ga dat spulletje maar weer eens opzoeken! :P
Great day to carry 45 pounds of gear up and down 10 flights of stairs.
Uniden UBC125XLT, Uniden SDS100E, Uniden UBCD260DN, AOR AR-DV10

Offline Edwin uit 070

• Gevorderd Lid
« Reactie #5 Gepost op: 9 oktober 2006, 20:22:08 »
Citaat
Qua functioneren van de Boomerang heb ik geen op of aanmerkingen, maar als het gaat om degelijkheid valt ie wat mij betreft direct door de mand.
1 flinke storm en hij is zo krom als een hoepel.
Maar om te beginnen is het opzich een prima antenne.

Het ding is ook niet zo duur, een euro of veertig dacht ik en door het beperkte formaat makkelijk te plaatsen. Is de hobby echt leuk (maar om het echt leuk te maken "moet" je uitwijken naar het illegale deel van de 27 Mhz. heb ik mij laten vertellen) dan is het vroeg zat te investeren in andere antennes, lijkt me zo.

Offline rs-power

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 18 oktober 2006, 00:54:51 »
kijk op marktplaats of een van deze andere site's een naar een shakespeare antenne
groeten rene
ubc780xlt/ubc60xlt-2/ubc120xlt
uniden 2830,midland 8001,2 x shakespeare abs 1620,discone antenne

19dig2830

Offline Scannernet.nl

• Gevorderd Lid
    • Scannernet.nl
« Reactie #7 Gepost op: 9 november 2006, 16:19:57 »
Heeft iemand ook ervaring de "kleinere" CB-antennes?? Ik wil een nieuwe CB-antenne aanschaffen, maar het hoeft voor mij geen antenne te zijn van ruim 5 meter. Nu zie ik hier en daar wel wat antennes staan (de welbekende "tl-buizen), maar ik vraag me af of deze kwalitatief een beetje goed zijn?

iemand suggesties/gebruikerservaringen??

Groet,

Bas
Kijk ook eens op Scannernet.nl voor Live Scanners, Live AIS, Flightradars & meer.....

Volg ook onze Twitter & Facebook

Offline Remon

• Top Lid
« Reactie #8 Gepost op: 9 november 2006, 16:37:01 »
Ik heb vroeger veel op de 27MC band geexperimenteerd.

Ik heb oa. gewerkt met 1/2 golf (5,5 meter lang) en 5/8 golf (6,90 meter lang) antennes die een beter resultaat gaven dan een "Storm" basisantenne van een meter lang die afgeregeld moest worden door de kabellengte aan te passen en een langere versie van die basisantenne van 2 meter lang met een vaste basis en flexibele spriet.

Wat zeer aardig werkte was een mobiele DV spriet op de vensterbank buiten bevestigd met behulp van een lijmklem, met aan de massa een koperen installatiedraad (met ommanteling) recht naar beneden voor de afstemming. Met de lengte van dat draad moet je een beetje experimenteren, de SWR is dan heel netjes te krijgen.

Offline Edwin uit 070

• Gevorderd Lid
« Reactie #9 Gepost op: 9 november 2006, 18:16:53 »
Zeg, ik lees overal "vroeguh", maar is het geen tijd die zooi eens uit de motteballen te halen, aan te sluiten en weer te gaan gebruiken  :P ?

Offline Edwin uit 070

• Gevorderd Lid
« Reactie #10 Gepost op: 9 november 2006, 18:17:43 »
Citaat
Heeft iemand ook ervaring de "kleinere" CB-antennes?? Ik wil een nieuwe CB-antenne aanschaffen, maar het hoeft voor mij geen antenne te zijn van ruim 5 meter. Nu zie ik hier en daar wel wat antennes staan (de welbekende "tl-buizen), maar ik vraag me af of deze kwalitatief een beetje goed zijn?

Ervaring ermee heb ik niet, maar je kunt er van uit gaan dat die antennes beduidend minder zullen werken, dan die antennes van 5 meter.

Offline Remon

• Top Lid
« Reactie #11 Gepost op: 9 november 2006, 18:47:17 »
Citaat van: "Edwin Edeling"
Zeg, ik lees overal "vroeguh", maar is het geen tijd die zooi eens uit de motteballen te halen, aan te sluiten en weer te gaan gebruiken  :P ?

Ik heb al die meuk nog niet zo gek lang geleden voor een mooi bedrag verkocht.

Ik heb nog wel een tafelmicrofoon met echo en piepjes en zo erop, kopen?  :P

Offline rs-power

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #12 Gepost op: 10 november 2006, 00:32:44 »
ik heb zo'n kleine antenne halve golf   van ongeveer 1 meter lang,mijn ervaring is dat de boemerang beter werkt
groeten rene

19dig2830

Offline rs-power

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #13 Gepost op: 1 januari 2008, 02:32:39 »
de regel is hoe langer de antenne des te beter de eigenschappen zijn dwz de swr is bij een lange antenne beter over de band als bij een korte
groeten rene

19dig2830

Offline Ben-Scan

• Gevorderd Lid
« Reactie #14 Gepost op: 1 januari 2008, 19:11:48 »
Als ik jouw was zou ik voor een mooie basisstation antenne gaan zoals de Energy 5/8 Golf van Midland , die zijn al te verkrijgen vanaf een eurootje of 60.

Heb er zelf ook zo'n een en het werkt hier echt perfect , ik heb in de zomermaanden met flinke condities heel europa en zelfs daar buiten doorgewerkt met deze top-antenne.

Mvg , Ben