Auteur Topic: Betere antenne?  (gelezen 6120 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

RulerJH

  • Gast
Betere antenne?
« Gepost op: 7 september 2003, 12:17:19 »
Ik heb nu een zelf in elkaar geflanste antenne staan en het ontvangst daarmee vind ik redelijk goed. Ik kan brwauto's en ambu's in een omtrek van +/- 4km ontvangen en politie in een omtrek van ongeveer 30km. Nu ben ik op zoek naar een nieuwe antenne en al surfend kwam ik langs de volgende:

http://www.nl.conradcom.de/scripts/wgate/ZCOP_NL/!?perform_special_action=Produktdetail&product_show_id=251135&p_page_to_display=fromoutside

Is deze antenne aan te raden en nog belangrijker, wordt met deze antenne mn ontvangstbereik en ontvangstkwaliteit beter? Mn huidige antenne staat op ongeveer 3,5M hoogte. Genoemde antenne wil ik dan binnenshuis op zolder zetten (6,5 meter). Ik heb een UBC 3000xlt handscanner. Alvast bedankt voor de reacties.

Jeroen.

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21830
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Betere antenne?
« Reactie #1 Gepost op: 7 september 2003, 13:35:10 »
Hier ziet er prachtig uit dat ding. En je zal er gerust wat mee ontvangen. Maar een succes lijkt het me niet. Een groundplane of een open dipool zal het een stuk beter doen.

RulerJH

  • Gast
Re: Betere antenne?
« Reactie #2 Gepost op: 7 september 2003, 14:31:14 »
Citaat van: "Johan Beck"
Hier ziet er prachtig uit dat ding. En je zal er gerust wat mee ontvangen. Maar een succes lijkt het me niet. Een groundplane of een open dipool zal het een stuk beter doen.

De groundplane en dipool antenne's die ik vind zijn redelijk groot en passen dus ni op de zolder. Weet jij of iemand of die ook in kleiner formaat te krijgen zijn??

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21830
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Betere antenne?
« Reactie #3 Gepost op: 7 september 2003, 15:30:48 »
Dipolen zijn natuurlijk in kleiner formaat te krijgen. Hoe hoger de frequentie, hoe kleiner de antenne. Een open dipool voor 168 MHz is nog maar 90 cm. En hoezo past een open dipool niet op zolder? Het is gewoon 1 rechte staaf die in het midden onderbroken is. En mocht ie door zijn lengte niet rechtop kunnen staan dan zet je 'm een beetje schuin, dat is niet zo'n ramp hoor.

RulerJH

  • Gast
Re: Betere antenne?
« Reactie #4 Gepost op: 7 september 2003, 15:58:31 »
Citaat van: "Johan Beck"
Dipolen zijn natuurlijk in kleiner formaat te krijgen. Hoe hoger de frequentie, hoe kleiner de antenne. Een open dipool voor 168 MHz is nog maar 90 cm. En hoezo past een open dipool niet op zolder? Het is gewoon 1 rechte staaf die in het midden onderbroken is. En mocht ie door zijn lengte niet rechtop kunnen staan dan zet je 'm een beetje schuin, dat is niet zo'n ramp hoor.

Ohw okeej, ja ik heb er weinig verstand van verder dus heb geen idee hoe zoiets eruit ziet. Ik ga ff op zoek via internet naar een open dipool. Bedankt.

Jeroen

Ad

  • Gast
Re: Betere antenne?
« Reactie #5 Gepost op: 7 september 2003, 19:15:12 »
Wat dacht je van een discone?

RulerJH

  • Gast
Re: Betere antenne?
« Reactie #6 Gepost op: 7 september 2003, 20:12:44 »
Citaat van: "Ad"
Wat dacht je van een discone?

Heeft iemand ervaring met een discone op een UBC3000xlt?? Ik heb het idee dat als je een discone op een handscanner aansluit dattie dan een btje over de zeik gaat. Als ie dat wel aan kan is dat een goede optie.

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21830
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Betere antenne?
« Reactie #7 Gepost op: 7 september 2003, 20:14:44 »
Als je niet al te dicht in de buurtvan sterke zenders zit dan gaat dat prima hoor.

RulerJH

  • Gast
Re: Betere antenne?
« Reactie #8 Gepost op: 7 september 2003, 20:17:02 »
Citaat van: "Johan Beck"
Als je niet al te dicht in de buurtvan sterke zenders zit dan gaat dat prima hoor.

Ik heb een C2000 mast op 200 meter en bij het politieburo op 100 meter afstand staat ook een grote antenne. GSM-antennes staan volgens mij niet heel dichtbij. Ik weet niet of die masten grote invloed hebben.

Offline Johan Beck

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 21830
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Betere antenne?
« Reactie #9 Gepost op: 7 september 2003, 20:39:27 »
Als die C2000 mast straks begint te brullen, en dan al helemaal P2000 op 164.7500 met ik dacht 100 Watt, dan kan je het wel vergeten.

RulerJH

  • Gast
Re: Betere antenne?
« Reactie #10 Gepost op: 7 september 2003, 20:46:19 »
Citaat van: "Johan Beck"
Als die C2000 mast straks begint te brullen, en dan al helemaal P2000 op 164.7500 met ik dacht 100 Watt, dan kan je het wel vergeten.

Jaah lijkt me ook. Maar als dat nou steeds uitgesteld wordt kan ik er nog een paar jaar plezier van hebben, maarja t zal wel gebeurt zijn in 2004. Misschien toch maar bij mn bestaande antenne blijven :? Kan namelijk P2000 wel goed decoderen zonder discriminator uitgang of modem :D Toch bedankt.

Jeroen.

Offline Hunter

  • Beheerder
  • *****
  • Berichten: 7576
  • PE1RFR
Re: Betere antenne?
« Reactie #11 Gepost op: 7 september 2003, 22:21:44 »
Citaat van: "RulerJH"
Jaah lijkt me ook. Maar als dat nou steeds uitgesteld wordt kan ik er nog een paar jaar plezier van hebben, maarja t zal wel gebeurt zijn in 2004. Misschien toch maar bij mn bestaande antenne blijven :? Kan namelijk P2000 wel goed decoderen zonder discriminator uitgang of modem :D Toch bedankt.

Jeroen.

Ruim voordat het in gebruik genomen wordt zal die zender de lucht in gaan, ik denk eerlijk gezegd dat het niet lang meer zal duren, C2000 is als het goed is (nouja "goed") al in de lucht, zoek maar eens in de 390-394 MHz.

Verder zul je nooit goed kunnen decoderen zonder modem en discriminatoruitgang. Ik heb veel mensen al horen zeggen "Het werkt toch", maar het feit dat je berichten ziet verschijnen betekent natuurlijk niet dat je alle berichten ziet.

Maargoed, als jij zo tevreden bent ;-)

Groeten, Peter.