Auteur Topic: Tetra Scanner (GEEN C2000 !!!!)  (gelezen 17650 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

combofoontje

• Gast
Tetra Scanner (GEEN C2000 !!!!)
« Gepost op: 7 augustus 2006, 10:32:53 »
De HTM (openbaar vervoer den haag) gaat binnen nu en een jaar een eigen Tetranetwerk in gebruik nemen en andere bedrijven kunnen daar dan ook gebruik van maken.
Het wordt NIET gecodeerd en Koning & Hartman http://www.koningenhartman.com/nl/ Is de uitvoerder van het project.
Nu is de vraag uiteraard is hier al een scanner voor op de markt ?

P.s. ga nu NIET weer een discussie over C2000 want daar gaat het mij niet om ! en ik ben een nieuwe draad begonnen omdat de oude 3 jaar oud was  :oops:

Offline Mark Schutte

• Top Lid
Re: Re:
« Reactie #1 Gepost op: 7 augustus 2006, 13:08:15 »
Van de scannerfabrikanten is nog niet veel te verwachten. Als er al een TETRAscanner komt zal het waarschijnlijk van Uniden zijn. Begin dit jaar heb ik al eens per email aan Uniden gevraagd of men plannen had voor zo'n scanner.
Ik kreeg een keurig mailtje terug van Paul Opitz, de ontwikkelaar van de Amerikaanse digitale Uniden scanners, dat men er geen brood in zag vanwege de hoge kosten en de te kleine afzetmerkt. In de VS wordt (nog?) geen TETRA gebruikt maar elders in Europa zijn wel verschillende (niet encrypte) netwerkjes in gebruik en dat worden er steeds meer. Dus misschien komt er uiteindelijk wel een TETRAscanner maar ik denk zeker niet op korte termijn.
Er cirkuleren wel verhalen over software waarmee (niet encrypte)TETRA weer in klare taal hoorbaar zou zijn via een scanner gekoppeld aan een laptop maar daarvan heb ik zoiets als eerst zien dan geloven  :?

combofoontje

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 7 augustus 2006, 16:48:31 »
Ik was vandaag even bij "stuut en bruin" voor de hagenaars wel bekend als de electronica winkel op de prinsegracht en die vertelde dat ze er wel een hadden die was voorbereid op C2000 dus tetra had maar er moest nog een printje in voor C2000 maar die was nog niet beschikbaar.
Ik heb alleen niet gevraagd welk model dat was...... ik geloof een bearcat.
Wel heb ik de verkoper verteld dat dat printje er nooit komt en dat het strafbaar is enz, enz..

Offline Remon

• Top Lid
« Reactie #3 Gepost op: 7 augustus 2006, 17:04:26 »
Oh, dat is het standaard verkooppraatje om een 3300 XLT aan de man te brengen... Wordt door meerdere scannerwinkels toegepast..

Gert Jan

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 7 augustus 2006, 17:54:15 »
Citaat van: "combofoontje"
Ik was vandaag even bij "stuut en bruin" voor de hagenaars wel bekend als de electronica winkel op de prinsegracht en die vertelde dat ze er wel een hadden die was voorbereid op C2000 dus tetra had maar er moest nog een printje in voor C2000 maar die was nog niet beschikbaar.
Ik heb alleen niet gevraagd welk model dat was...... ik geloof een bearcat.
Wel heb ik de verkoper verteld dat dat printje er nooit komt en dat het strafbaar is enz, enz..

Weet je gelijk dat dat een winkel is om met een grote boog omheen te lopen ;)

Offline ikkuh

• Gevorderd Lid
« Reactie #5 Gepost op: 7 augustus 2006, 18:23:49 »
Weet eigenlijk iemand of het Belgische ASTRID  net zoals C2000 extra beveiligd is?
Of zou ASTRID gewoon afluisterbaar worden als er een standaard tetra scanner op de markt komt?

Ik meende altijd dat ASTRID net als C2000 ook extra beveiligd is, maar 100% zeker weten doe ik dit dus niet.

Offline BlackBox

• Top Lid
« Reactie #6 Gepost op: 7 augustus 2006, 20:56:37 »
ASTRID gebruikt het kale TETRA protocol, geen encryptie dus...
Good monitoring!
Frequency Monitor Centre

Offline ikkuh

• Gevorderd Lid
« Reactie #7 Gepost op: 8 augustus 2006, 13:58:17 »
Citaat van: "Huub Roem"
ASTRID gebruikt het kale TETRA protocol, geen encryptie dus...

Ow lekker slim

combofoontje

• Gast
Re:
« Reactie #8 Gepost op: 22 mei 2008, 09:50:23 »
Citaat van: "MarkSchutte"
Van de scannerfabrikanten is nog niet veel te verwachten. Als er al een TETRAscanner komt zal het waarschijnlijk van Uniden zijn. Begin dit jaar heb ik al eens per email aan Uniden gevraagd of men plannen had voor zo'n scanner.
Ik kreeg een keurig mailtje terug van Paul Opitz, de ontwikkelaar van de Amerikaanse digitale Uniden scanners, dat men er geen brood in zag vanwege de hoge kosten en de te kleine afzetmerkt. In de VS wordt (nog?) geen TETRA gebruikt maar elders in Europa zijn wel verschillende (niet encrypte) netwerkjes in gebruik en dat worden er steeds meer. Dus misschien komt er uiteindelijk wel een TETRAscanner maar ik denk zeker niet op korte termijn.
Er cirkuleren wel verhalen over software waarmee (niet encrypte)TETRA weer in klare taal hoorbaar zou zijn via een scanner gekoppeld aan een laptop maar daarvan heb ik zoiets als eerst zien dan geloven  :?

Uiteindelijk komt ie er echt wel denk ik.
De huidige scanners zullen minder verkocht worden en men zal toch wel met de techniek en tijd mee gaan.
Kijk eens om je heen wat er allemaal aan electronica op de markt gegooid wordt..... enorm veel zooi die
toch ook ontwikkelkosten hadden.
Stilstand is achteruitgang zeker in deze wereld en heeft iedereen zo een dikke ontvanger van een paar duizend euro die Uniden maakt ?
Die afzet markt is ook niet zo groot denk ik terwijl daar ook ontwikkelkosten aan verbonden zijn.
Tetra bestaat al even dus hoeft met niet het wiel uit te vinden alleen een scanner hier omheen te bouwen.
Daar hebben ze ruime ervaring mee toch.

Ik blijf dus hopen en kijken naar mijn o zo stille uniden die stilletjes in de hoek zoekt waar ie vroeger geen keus kon maken wat ie nou het eerste zou laten horen.... :x

Offline Mark Schutte

• Top Lid
« Reactie #9 Gepost op: 22 mei 2008, 12:10:46 »
Uiteindelijk komt ie er echt wel denk ik.
De huidige scanners zullen minder verkocht worden en men zal toch wel met de techniek en tijd mee gaan.
Kijk eens om je heen wat er allemaal aan electronica op de markt gegooid wordt..... enorm veel zooi die
toch ook ontwikkelkosten hadden.
Stilstand is achteruitgang zeker in deze wereld en heeft iedereen zo een dikke ontvanger van een paar duizend euro die Uniden maakt ?
Die afzet markt is ook niet zo groot denk ik terwijl daar ook ontwikkelkosten aan verbonden zijn.
Tetra bestaat al even dus hoeft met niet het wiel uit te vinden alleen een scanner hier omheen te bouwen.
Daar hebben ze ruime ervaring mee toch.
Ik blijf dus hopen en kijken naar mijn o zo stille uniden die stilletjes in de hoek zoekt waar ie vroeger geen keus kon maken wat ie nou het eerste zou laten horen.... :x

TETRA is inmiddels wereldwijd populair, behalve in de VS, lees daar het onderwerp op onderstaand forum over:
http://www.radioreference.com/forums/sh ... p?t=105820
De kans dat Uniden (Amerikaans bedrijf) een TETRA-scanner ontwikkeld lijkt dan ook zeer klein
Maar het is niet alleen TETRA wat de klok slaat, Motorola heeft inmiddels ook een digitaal systeem op de markt dat de "normale" analoge portofoonnetjes zou moeten vervangen: MOTOTRBO:
http://www.koningenhartman.com/nl/produ ... DMR_serie/
Kenwood is ook bezig met een Digitaal Systeem:
http://www.kenwoodusa.com/News/News_012808/
De Kenwood en Motorola sytemen zijn niet compatible met elkaar en het kan nog jaren duren voordat dit op grote schaal gebruikt gaat worden. Laat staan dat er een scanner voor op de markt komt.

Offline MTH

• Gevorderd Lid
Re:
« Reactie #10 Gepost op: 22 mei 2008, 16:01:37 »
stuut en bruin

Deze winkel heb ik nog nooit serieus genomen !!!!

Ook altijd zeer duur met scanners ed. !!!

Marc !

Offline bubo bubo

• Gevorderd Lid
Re: Tetra Scanner (GEEN C2000 !!!!)
« Reactie #11 Gepost op: 23 mei 2008, 08:40:02 »
Of er een scanner komt met tetra decodering zal de tijd leren. Dat digitale communicatie de mode voor de toekomst is mag duidelijk zijn. Naast de hulpverleningsdiensten die overgaan op digitale modes, kunnen bedrijven inmiddels ook kiezen voor deze mode. Icom heeft in januari 2008 een eigen systeem geintroduceerd: IDAS. Meer info hierover op: http://www.icom.jp/world/news/080131/index.html
In Europa kennen veel hulpverleningsdiensten een standaard voor hun digitale systeem. In de VS zijn meerdere digitale systemen in gebruik bij hulpverleningsdiensten die, zoals ik al eerder berichtte, grotendeels niet te decoderen zijn. Diverse fabrikanten hebben aangegeven de informatie over hun digitale systeem niet aan scannerfabrikanten beschikbaar te stellen. Binnen de zendamateur wereld, en inmiddels ook al aardig in Nederland, is er steeds meer interesse voor de digitale D-STAR mode.
Binnen dit woud van digitale modes is het voor scannerfabrikanten erg moeilijk een keuze te maken wat ze moeten toepassen in een scanner. Sommige digitale modes zullen ongetwijfeld door monitordiensten kunnen worden gedecodeerd, maar de kosten hiervan liggen vaak  buiten het budget van de modale scannerluisteraar.

Bubo bubo

combofoontje

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 24 mei 2008, 15:58:56 »
Voorlopig zit ik de hele dag tijdens mijn werk naar tetracom te luisteren
maar ik vind de kwaliteit erg slecht.
Kijkt wel of men in een tunnel zit of aan de helium gezeten heeft.
Als er ooit een scanner voor komt dan hoop ik dat de geluidskwaliteit beter is ....... :?

Offline Mark Schutte

• Top Lid
« Reactie #13 Gepost op: 24 mei 2008, 19:36:49 »
Voorlopig zit ik de hele dag tijdens mijn werk naar tetracom te luisteren
maar ik vind de kwaliteit erg slecht.
Kijkt wel of men in een tunnel zit of aan de helium gezeten heeft.
Als er ooit een scanner voor komt dan hoop ik dat de geluidskwaliteit beter is ....... :?

Blijft toch een beetje vreemd, juist de audiokwaliteit van TETRA zou volgens de fabrikanten veel beter zijn dan analoog - wegfilteren van achtergrondruis etc. Toch lees je regelmatig verhalen van de eindgebruikers die klagen over slechte / blikkerige kwaliteit.  :?  
Overigens schijnen de Amerikaanse digitale scanners ook regelmatig moeite met het audio te hebben; vaak te zacht of erg hakkelig.

Offline Edwin uit 070

• Gevorderd Lid
« Reactie #14 Gepost op: 24 mei 2008, 20:18:01 »
Citaat van: "MarkSchutte"
Blijft toch een beetje vreemd, juist de audiokwaliteit van TETRA zou volgens de fabrikanten veel beter zijn dan analoog - wegfilteren van achtergrondruis etc. Toch lees je regelmatig verhalen van de eindgebruikers die klagen over slechte / blikkerige kwaliteit.  :?  
Overigens schijnen de Amerikaanse digitale scanners ook regelmatig moeite met het audio te hebben; vaak te zacht of erg hakkelig.

Tijdens mijn werk gebruik ik Tetra en het luistert nog steeds niet zo lekker als naar analoog. Om de één of andere reden treedt er bij Tetra een soort luistermoeheid op, het klinkt inderdaad blikkerig en dat hakkelen en veel nivoverschil (soms te hard soms te zacht) herken ik ook wel. Daarentegen is het wel zo dat achtergrondlawaai redelijk goed weggefilterd wordt.

Nou is het natuurlijk wel zo dat er straks geen mensen zijn die nog weten hoe analoog klonk  :)  Beetje dezelfde discussie van audiofielen toen de cd gemeengoed werd. Dus het probleem lost zich vanzelf op ;)