Van de scannerfabrikanten is nog niet veel te verwachten. Als er al een TETRAscanner komt zal het waarschijnlijk van Uniden zijn. Begin dit jaar heb ik al eens per email aan Uniden gevraagd of men plannen had voor zo'n scanner.
Ik kreeg een keurig mailtje terug van Paul Opitz, de ontwikkelaar van de Amerikaanse digitale Uniden scanners, dat men er geen brood in zag vanwege de hoge kosten en de te kleine afzetmerkt. In de VS wordt (nog?) geen TETRA gebruikt maar elders in Europa zijn wel verschillende (niet encrypte) netwerkjes in gebruik en dat worden er steeds meer. Dus misschien komt er uiteindelijk wel een TETRAscanner maar ik denk zeker niet op korte termijn.
Er cirkuleren wel verhalen over software waarmee (niet encrypte)TETRA weer in klare taal hoorbaar zou zijn via een scanner gekoppeld aan een laptop maar daarvan heb ik zoiets als eerst zien dan geloven :?
Uiteindelijk komt ie er echt wel denk ik.
De huidige scanners zullen minder verkocht worden en men zal toch wel met de techniek en tijd mee gaan.
Kijk eens om je heen wat er allemaal aan electronica op de markt gegooid wordt..... enorm veel zooi die
toch ook ontwikkelkosten hadden.
Stilstand is achteruitgang zeker in deze wereld en heeft iedereen zo een dikke ontvanger van een paar duizend euro die Uniden maakt ?
Die afzet markt is ook niet zo groot denk ik terwijl daar ook ontwikkelkosten aan verbonden zijn.
Tetra bestaat al even dus hoeft met niet het wiel uit te vinden alleen een scanner hier omheen te bouwen.
Daar hebben ze ruime ervaring mee toch.
Ik blijf dus hopen en kijken naar mijn o zo stille uniden die stilletjes in de hoek zoekt waar ie vroeger geen keus kon maken wat ie nou het eerste zou laten horen.... :x