Auteur Topic: Instellingen Alexis  (gelezen 28518 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

dzjr

• Gast
Instellingen Alexis
« Gepost op: 10 augustus 2003, 19:34:02 »
Hallo iedereen,

Ik weet dat het een al veel gestelde vraag is maar toch....

Wat zijn de beste instellingen voor Alexis om 5tvo's van oa brandweer te decoderen?

En nog een tweede vraagje....
Werkt wintone hiervoor wel of niet beter te gebruiken, en zoja hoe zijn de instellingen hiervoor?

Ik heb een ubc 220 XLT, en een win 98 p120 machine hiervoor in gebruik.

Alvast Bedankt

Dick

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Instellingen Alexis
« Reactie #1 Gepost op: 10 augustus 2003, 19:46:13 »
Citaat van: "dzjr"
Werkt wintone hiervoor wel of niet beter te gebruiken, en zoja hoe zijn de instellingen hiervoor?

http://home.wanadoo.nl/rwp/wintonecfg.html

dzjr

• Gast
Display op ander WS dan wintone
« Reactie #2 Gepost op: 11 augustus 2003, 21:30:37 »
Hoi,

Ik heb nu wintone en display werkend, alleen display werkt niet op mijn log Pc (en ja ik heb gedaan hoe het moest volgends de site van JJ)
Ik heb nu dus wintone op de ene PC staan (en werkend) en display op mijn "basis PC" staan, en als ik het log bestand je kopieer kan ik de tooncode's uitlezen.

Alleen dit is nogal omslachtig.....  Bestandje kopieeren, bestandje plakken....

Is er een mogelijkheid op het log bestand op een ander werkstation op te slaan, of (nog makkelijker voor mij) is het mogelijk om het logbestand vanaf een andere pc te lezen?

Ik hoop snel van jullie te horen.....

Groet

Dick

Offline Hunter

• Beheerder
  • PE1RFR
« Reactie #3 Gepost op: 11 augustus 2003, 23:37:08 »
Heren,

Even een vraagje tussendoor...

Ik wil graag zoveel mogelijk tooncodes ontvangen, en nu zijn tooncodes meer dan cijfers alleen. Er zijn namelijk meer tonen dan de 10 beschikbare getallen en dus worden ook de letters B, C, D gebruikt. Je ziet dit eigenlijk alleen bij zendertesten. Jij woont in Alkmaar, en die regio gebruikt op alle 3 de kanalen zender testen waarbij de middelste toon een C is. Ik heb zelf een Wintone module aangepast om deze tonen weer te kunnen geven, nu vraag ik me af of Alexis die codes wel/niet volledig weergeeft.

Wie kan deze vraag beantwoorden?

Die letters worden gebruikt door de zendercodes van onder andere Noord-Holland-Noord, Zuid-Holland-Zuid, Friesland, Twenthe, Gelderland-Zuid, Gelderland-Midden, Gelderland-Noord en waarschijnlijk nog wel een paar regio's...

Groeten, Peter.

dzjr

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 12 augustus 2003, 16:16:48 »
Citaat van: "hunter"
Je ziet dit eigenlijk alleen bij zendertesten. Jij woont in Alkmaar, en die regio gebruikt op alle 3 de kanalen zender testen waarbij de middelste toon een C is. Ik heb zelf een Wintone module aangepast om deze tonen weer te geven

Hoi, Hedenochtend de zendertest op Noordkennemerland en daar zag ik volgens wintone alleen de code's 5101, 5121 en 5171, maar wat heb je aangeapst aan wintone, dan zal ik dat ook doen en morgen kijken.

Ik ben nu overgestapt naar wintone omdat ik alexis niet werkend krijg.

Als iemand meer weet hoor ik het wel

Offline Hunter

• Beheerder
  • PE1RFR
« Reactie #5 Gepost op: 12 augustus 2003, 18:40:54 »
Hoi,

Ik heb zo'n DLL aangepast. Download hem maar eens :

http://www.xs4all.nl/~atron/zvei.zip

Zorg dat Wintone niet draait. Ik raad aan om alle ZVEIx-DLL files te verwijderen en alleen ZVEI.DLL te laten staan. Vervolgens plaats je mijn ZVEI1.DLL in de Wintone directory en start je Wintone op.

In Wintone ga je vervolgens naar Module Config en selecteer je ZVEI-1.

Succes!

Groeten, Peter.

Wouter

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 15 augustus 2003, 11:22:51 »
Peter,

Ook in de regio ZHZ hebben we zendertesten met letters én cijfers, die worden overigens niet op een vast tijdstip verzonden maar alleen als er getwijfeld wordt aan het netwerk of de dienstdoende centralist dit nodig acht...

Maar ik weet zeker dat Alexis deze codes *niet* kan decoderen, de codes met B/C/D uit het Alex-90 netwerk en de genoemde zendertest doet Alexis niets, er wordt ook geen halve code gedecodeerd ofzo, er gebeurt gewoon niets...

Groeten,

Wouter

dzjr

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 16 augustus 2003, 00:41:37 »
Hoi Peter,

Ik heb vanochtend hetvolgende ontvangen:
51C00 en 51D01

Ik heb er maar twee inverband dat ik een binnen antenne gebruik, maar ik zal binnenkort even de buiten antenne aansluiten

Groetjes

Oja, Wouter, heb jij ervaring met Alexis Instellingen?

Dick

Offline Hunter

• Beheerder
  • PE1RFR
« Reactie #8 Gepost op: 16 augustus 2003, 18:58:42 »
Hoi Dick,

51C00 is de regionale opvraagcode. De AC hoeft alleen die code te versturen en alle zenders antwoorden 1 voor 1 met hun statuscode. Ik weet inmiddels dat een 1 op het einde de OK-code is, dus de zender is in orde. 51D0x zal dan de voor jou dichtstbijzijnde zender zijn...

Groeten, Peter.

Wouter

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 16 augustus 2003, 23:07:25 »
Hoi Djzr,

Jazeker heb ik ervaring met de instellingen van Alexis, maar het lastige is dat dit alles nogal afhankelijk is van de gebruikte PC/scanner/geluidskaart enz.

Allereerst is het volume van je scanner en de ingang die je op je PC gebruikt, ik gebruik zelf de Winradio als ontvanger en heb het volume op +/- 75% staan. Als ingang op m'n PC gebruik ik de line-in, het volume van die ingang staat ook op +/- 75%. Dan heb ik alexis zo ingesteld dat alle signalen nog eens 750% versterkt worden, en de tolerance voor het ontvangen van 5TVO's ingesteld op high.

De sample-rate staat op 500 (anders houdt 'ie hier de alarmeringen van AC Rijnmond en brandweer Gorinchem niet bij...) en de oversampling op 5x.

Nuwel, dat zijn mijn instellingen, als je geluk hebt werken ze bij jou ook, maar het komt er in de meeste gevallen op neer dat je met de volumes van scanner, line-in en de versterking van Alexis moet spelen...

(Ter extreme vergelijking: als ik de tooncodes vanaf een live-scanner wil decoderen dan moet ik de versterking van Alexis al naar 2600% zetten wil het enigzins lukken...)

Succes!

Groeten,

Wouter

dzjr

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 17 augustus 2003, 10:28:57 »
Bedanlt Wouter ik ga er mee stoeien,

Nog even over de zendertest code's
hedenochtend met met buiten antenne:
51C00 -51D01 51C11- 51C21- 51C31- 51C41 -51C51 51C61- 51C71 51C81- 51C91
51D11- 51D21

en Display ziet deze code's ook

Groet
Dick

Offline Berjan

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #11 Gepost op: 13 december 2009, 13:35:00 »
Beste mensen,

ik trap nu een heel oud topic omhoog, excuses hiervoor.
ik zit met een vraag over wintone, nu zullen jullie mischien denken, wie gebruikt dat nog?? maar het geval is dat ik hier dichtbij de duitse grens woon.
daarom hoor ik regelmatig de 5tvo riedels van de duitse brandweer voorbijkomen. het leek mij leuk om die te gaan decoderen. nu heb ik wintone geinstalleerd. nu is mijn vraag, wat moet ik instellen om 5 tvo te decoderen in wintone? moet ik daarvoor de ZVEI instelling hebben of mischien heel wat anders? hoe hoog moet de sample rate staan? allemaal dingen die mij onduidelijk zijn..

Alvast bedankt!

Offline gerrit de Bruin

• Gevorderd Lid
« Reactie #12 Gepost op: 13 december 2009, 15:41:37 »
ga naar het tabblaadje module config en stel daar zvei singel in
klik dan liks onder enable aan
dan zou het moeten werken, bij tab decoding results staan dan de ontvangen 5 tonen
Wǒ, wǒ míngbáile, wǒ tīngjiàn chénmò

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
« Reactie #13 Gepost op: 13 december 2009, 19:17:18 »
Ik heb hier nog een reg bestandje die in 1 keer al je instellingen goed zet.

Offline Berjan

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #14 Gepost op: 13 december 2009, 21:28:48 »
Citaat van: "Johan Beck"
Ik heb hier nog een reg bestandje die in 1 keer al je instellingen goed zet.

Johan zou jij mij die toe kunnen mailen? ik stuur je een pb`tje met mijn mail adres.