Auteur Topic: Verticale antenne 0-30 MHz  (gelezen 7879 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Daaf

• Top Lid
Verticale antenne 0-30 MHz
« Gepost op: 9 april 2006, 14:51:31 »
Ik ben op zoek naar een verticale HF antenne. Nou ken ik de DX-one wel, maar ik wil eerst even kijken of er iets minder duur op de markt is.

Heeft iemand tips, informatie, aanbevelingen ???

Offline bubo bubo

• Gevorderd Lid
Re: Verticale antenne 0-30 MHz
« Reactie #1 Gepost op: 9 april 2006, 15:28:00 »
Hallo Daaf,

De DX-One Mk II antenne van RF-Systems is een antenne met een groot frequentie bereik: 20 kHz-60 MHz. Deze antenne ontvangt zowel gemixd horizontaal als verikaal gepolariseerde radiosignalen (dus niet uitsluitiend vertikaal).  Deze antenne is inderdaad prijzig, maar degene die je er over spreekt zijn altijd erg lovend.

Nu naar je vertikale antenne.
Een aantal nadelen:
* Gevoelig voor lokale storingen.
* Afhankelijk van de lengte zal deze antenne slechts is een bepaald frequentie gebied 'optimaal' werken.
* Afhankelijk van de hoogte heb je toch wel ruimte nodig om te tuien.
* Voor een goede functie is een aardnetwerk noodzakelijk.
* Afhankelijk van de hoogte is een bliksemafleiding te overwegen.

Een aantal voordelen:
* Als je alleen een verikaal hebt staan, vangt deze antenne relatief weinig wind.
* Makkelijk snel op te stellen en af te breken.
* Relatief goedkoop.
* Rondom gevoelige ontvangst.

Bij je beslissing om een vertikale antenne aan te schaffen dien je jezelf eerst af te vragen 'wat wil ik ontvangen'. Zeg je alles tussen 3 en 30 MHz dan heb je een probleem: dit frequentiebereik is erg groot. Er zijn wel vertikale antennes die dit frequentiebereik beslaan. Dit soort antennes noemt men in de professionel antenne wereld vaak een conical monopole antenne.  Duur, groot en een groot aardnet. Dit zal wel buiten je fincancie ėl bereik liggen.
Wil je alleen amateurbanden beluisteren, dan kun je kijken naar bijvoorbeeld Hygain, GAP of Hustler. Hier zijn dan weer diverse uitvoeringen te verkrijgen, die een vaak een aantal amateurbanden omvatten.
Wil je bijvoorbeeld alleen omroep of luchtvaart ontvangen dan zijn hiervoor geen specifieke antennes.

Je zou kunnen beginnen met een stuk draad van zeg maar 15 meter lengte zo hoog mogelijk op te hangen. Misschien ben je hiermee tevreden. Anders zou ik toch eens kijken naar de beide antennes waar ik al eerder over geschreven heb in de forum: de Wellbrook ALA1530 en de bovengenoemde DX One Mk II.
De Wellbrook is een loop antenne, heeft een groot frequentie bereik, voor lage frequenties kun je middels een rotor duidelijk richtingeffect cre ėren, relatief goedkoop,  minder gevoelig voor storingen dan een vertikaal.
De RF-Systems DX One Mk II heeft een wat 'vreemde' constructie, eveneens een groot frequentiebereik, is rondom gevoelig, een duurder type antenne.

Bubo bubo.

Offline Daaf

• Top Lid
« Reactie #2 Gepost op: 9 april 2006, 15:34:17 »
Hoi BB,

Bedankt voor je zeer uitgebreide reactie. De reden van een verticale antenne is omdat een draadantenne, die ik ook al heb liggen, gewoon te veel ruimte inneemt.

Het liefst wil ik ook gewoon een antenne op een uithouder, bij wijze van spreken.

Terug naar die DX one; Heeft het nut voor een ontvanger zonder DSP om deze antenne aan te schaffen? Dit in verband met de sterke signalen, fluittoontjes e.d. op HF.

Online John R

• Gevorderd Lid
    • http://www.home.zonnet.nl/john-r
« Reactie #3 Gepost op: 9 april 2006, 15:35:14 »
Ik heb de DX 10, 2e hands gekocht, en deze bevalt prima voor het geen ik wil ontvangen.   De DX 10 is meer het TL-buis model met aan de ontvanger kan een soort interface om de spanning naar de versterker in de antenne te sturen.

groeten John R

Offline bubo bubo

• Gevorderd Lid
« Reactie #4 Gepost op: 9 april 2006, 16:03:13 »
Hallo Daaf,

Er zijn uiteraard meer antenne keuzes mogelijk dan de twee types (Wellbrook en RF-Systems) die ik eerder heb vermeld. Van RF-Systems zijn nog wat andere varianten te verkrijgen, die ook goedkoper zijn dan hun DX One Mk II topmodel.

Wat ontvangers betreft het volgende:
Een sterk signaal kun je vaak regelen door bijvoorbeeld de RF-gain terug te draaien. Ook het inschakelen van een verzwakker kan soms verbeteringen geven. Schakel altijd de AGC (automatic gain control) in. Speel hier even mee om te kijken wat dit precies voor een resultaat geeft.
Om bepaalde storingen te verminderen tijdens ontvangst zijn moderne HF ontvangers vaak uitgerust met bijvoorbeeld:
* PBT (pass band tuning): hiermee kun je globaal 'de signaal breedte verminderen'.
* Notch filter: om pieptoontjes mee weg te filteren.
* Een serie 'smallere filters' kan naburige storingen vaak verminderen.

De laatste jaren is de DSP ingetreden in vooral de ontvangst kant. Een DSP geeft vaak een 'rustigere ontvangst'. Een andere ontwikkeling van de laatste tijd is de zogenaamde SDR: software defined radio. Dit is globaal een kastje met de ontvangst electronica en waarbij je met de computer de gehele bediening e.d. regelt. Dit geeft heel leuke mogelijkheden: heel veel filterbreedtes, panorama ontvangst, hel veel geheugen banken.
Ook nu speelt je budget weer een rol. Je kunt een goede ontvanger nieuw of tweede hands kopen. Koop je iets tweede hands kijk dan of er eventueel nog iets van extra filters e.d. te krijgen zijn. De Australische firma Winradio levert erg goede modelen SDR ontvangers. Afhankelijk van het model zijn ze niet allemaal even goedkoop.
Je ziet dat aan de ontvanger kant, hoewel misschien niet altijd even zichtbaar, toch nog het een en ander mogelijk is.

Bubo bubo

Offline nl12432

• Beginnend Lid
  • **
    • http://www.mijneigenfavorieten.nl/nl12432/
verticaal HF antenne
« Reactie #5 Gepost op: 10 april 2006, 15:22:56 »
David,

Kijk eens op onderstaande URL.
Daar staan ook wat voorbeelden van verticale  antenne's.
De zaak in Rotterdam kan ze bestellen voor je.

http://www.antennapkw.com/catalogo/index.htm

exLid057

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 10 april 2006, 16:01:49 »
Citaat van: "D a a f"
Hoi BB,

Bedankt voor je zeer uitgebreide reactie. De reden van een verticale antenne is omdat een draadantenne, die ik ook al heb liggen, gewoon te veel ruimte inneemt.

Het liefst wil ik ook gewoon een antenne op een uithouder, bij wijze van spreken.

Terug naar die DX one; Heeft het nut voor een ontvanger zonder DSP om deze antenne aan te schaffen? Dit in verband met de sterke signalen, fluittoontjes e.d. op HF.

Hoi Daaf

Dat heeft verder geen invloet, wat je wel rekening mee moet houden, zet er geen goed kopen ontvangen er achter moet zetten ( voorbeeld VR-5000 deze gaat over zijn nek, maar door de schakel knop te gebruik van +10 tot -40 DB kan je zeer leuke ontvangsten er mee krijgen.

Zelf heb ik hem nu 2 jaar, en wil geen andere HF antenne meer.

grt kees

Ps. koop je hem tweedehans controleer hem dan goed !!!

Offline Daaf

• Top Lid
Re: verticaal HF antenne
« Reactie #7 Gepost op: 10 april 2006, 16:51:49 »
Citaat van: "nl12432"
David,

Kijk eens op onderstaande URL.
Daar staan ook wat voorbeelden van verticale  antenne's.
De zaak in Rotterdam kan ze bestellen voor je.

http://www.antennapkw.com/catalogo/index.htm

Welke zaak is dat John, Radio ABE ?

Offline Daaf

• Top Lid
« Reactie #8 Gepost op: 10 april 2006, 16:52:40 »
Citaat van: "kees 01"
Hoi Daaf

Dat heeft verder geen invloet, wat je wel rekening mee moet houden, zet er geen goed kopen ontvangen er achter moet zetten ( voorbeeld VR-5000 deze gaat over zijn nek, maar door de schakel knop te gebruik van +10 tot -40 DB kan je zeer leuke ontvangsten er mee krijgen.

grt kees

Ik heb een JRC NRD 525 aangeschaft. Zou die daar goed op werken ??

exLid057

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 10 april 2006, 16:59:40 »
Citaat van: "D a a f"
Citaat van: "kees 01"
Hoi Daaf

grt kees

Ik heb een JRC NRD 525 aangeschaft. Zou die daar goed op werken ??

Zeker Daaf, ik zelf heb de NDR-545 er achter zitten werkt uit de kunst. zag even te laat dat je een 525 had, anders had ik je het wel gezegt, het is gewoon een top van een anntenne, zelf testen gedaan met draad antenners met BLN, geef mijn maar de DX-one beter is er volgens mijn niet.