Hallo Daaf,
De DX-One Mk II antenne van RF-Systems is een antenne met een groot frequentie bereik: 20 kHz-60 MHz. Deze antenne ontvangt zowel gemixd horizontaal als verikaal gepolariseerde radiosignalen (dus niet uitsluitiend vertikaal). Deze antenne is inderdaad prijzig, maar degene die je er over spreekt zijn altijd erg lovend.
Nu naar je vertikale antenne.
Een aantal nadelen:
* Gevoelig voor lokale storingen.
* Afhankelijk van de lengte zal deze antenne slechts is een bepaald frequentie gebied 'optimaal' werken.
* Afhankelijk van de hoogte heb je toch wel ruimte nodig om te tuien.
* Voor een goede functie is een aardnetwerk noodzakelijk.
* Afhankelijk van de hoogte is een bliksemafleiding te overwegen.
Een aantal voordelen:
* Als je alleen een verikaal hebt staan, vangt deze antenne relatief weinig wind.
* Makkelijk snel op te stellen en af te breken.
* Relatief goedkoop.
* Rondom gevoelige ontvangst.
Bij je beslissing om een vertikale antenne aan te schaffen dien je jezelf eerst af te vragen 'wat wil ik ontvangen'. Zeg je alles tussen 3 en 30 MHz dan heb je een probleem: dit frequentiebereik is erg groot. Er zijn wel vertikale antennes die dit frequentiebereik beslaan. Dit soort antennes noemt men in de professionel antenne wereld vaak een conical monopole antenne. Duur, groot en een groot aardnet. Dit zal wel buiten je fincancie ėl bereik liggen.
Wil je alleen amateurbanden beluisteren, dan kun je kijken naar bijvoorbeeld Hygain, GAP of Hustler. Hier zijn dan weer diverse uitvoeringen te verkrijgen, die een vaak een aantal amateurbanden omvatten.
Wil je bijvoorbeeld alleen omroep of luchtvaart ontvangen dan zijn hiervoor geen specifieke antennes.
Je zou kunnen beginnen met een stuk draad van zeg maar 15 meter lengte zo hoog mogelijk op te hangen. Misschien ben je hiermee tevreden. Anders zou ik toch eens kijken naar de beide antennes waar ik al eerder over geschreven heb in de forum: de Wellbrook ALA1530 en de bovengenoemde DX One Mk II.
De Wellbrook is een loop antenne, heeft een groot frequentie bereik, voor lage frequenties kun je middels een rotor duidelijk richtingeffect cre ėren, relatief goedkoop, minder gevoelig voor storingen dan een vertikaal.
De RF-Systems DX One Mk II heeft een wat 'vreemde' constructie, eveneens een groot frequentiebereik, is rondom gevoelig, een duurder type antenne.
Bubo bubo.