Auteur Topic: Atenne  (gelezen 5578 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

lopaz

• Gast
Atenne
« Gepost op: 18 januari 2006, 22:46:43 »
Mischien een rare vraag maar kan je ook een schotelantenne (sateliet) gebruiken voor ontvangst of is dit niet mogelijk.

Groet,

Lopaz

Leen Ansems

• Gast
Re: Atenne
« Reactie #1 Gepost op: 19 januari 2006, 06:05:19 »
Een schotelantenne wordt ook gebruikt om mee te ontvangen. De frequentieband is 10 GHz, dus heel wat hoger dan je scanner kan ontvangen. Daarom kan hij kleiner zijn. Zou je een schotelantenne willen gebruiken voor lagere frequenties dan worden de afmetingen dusdanig groot dat je een behoorlijke tuin moet hebben om die neer te zetten. Voor je scanner kan je beter een goede rondstraler gebruiken. Dat is meestal een antenne, die er uitziet als een witte biljartkeu en van alle kanten dus evenveel kan ontvangen. Wil je bewust een signaal uit een bepaalde richting horen dan zijn er richtantenne`s. De bekenste vorm is de Yagi. Die antenne kan je ook weer draaibaar in je antennemast opstellen met een rotor. Er is een speciale richtantenne die door de constructie een breed frequentiegebied kan omvatten en die heet log-per. Zo`n type antenne zie je voor de kortegolf bij Rohde&Schwartz in Nieuwegein op het dak staan.
mvg,
Leen

lopaz

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 19 januari 2006, 07:42:48 »
Heeft u wat voorbeelden van een goede rondstralen.

Groet,

Lopaz

Online Remon

• Top Lid
« Reactie #3 Gepost op: 19 januari 2006, 16:20:36 »
Citaat van: "lopaz"
Heeft u wat voorbeelden van een goede rondstralen.

Groet,

Lopaz

Goede rondstralers worden bijvoorbeeld gemaakt door Procom en Kathrein.

Koop geen zogenaamde scanstick, dit is niks meer of minder dan een witte rioolbuis met daarin een installatiedraadje.

Ook is het gebruik van goede coax aan te bevelen, dus 50 Ohm coax en geen RG58 maar bijvoorbeeld RG213 of Aircel 7.

Offline Daaf

• Top Lid
« Reactie #4 Gepost op: 19 januari 2006, 16:27:43 »
Citaat
Ook is het gebruik van goede coax aan te bevelen, dus 50 Ohm coax en geen RG58 maar bijvoorbeeld RG213 of Aircel 7.

Bij een lengte van minder als  10 meter is er nagenoeg geen verschil bij RG-58 in vergelijking tot RG-213 of wat dan ook....

Online Remon

• Top Lid
« Reactie #5 Gepost op: 19 januari 2006, 16:29:28 »
Citaat van: "D a a f"
Citaat

Bij een lengte van minder als  10 meter is er nagenoeg geen verschil bij RG-58 in vergelijking tot RG-213 of wat dan ook....

De frequentie is ook van invloed op die redenering, op de UHF zal het verlies groter zijn dan op lagere frequenties.

Offline Daaf

• Top Lid
« Reactie #6 Gepost op: 19 januari 2006, 16:31:55 »
Citaat van: "Remon"
De frequentie is ook van invloed op die redenering, op de UHF zal het verlies groter zijn dan op lagere frequenties.

Er vanuit gaande dat Lopaz, beginnend scannerluisteraar, in de banden luistert van 144-174 MHz en 400-470 MHz is dat echt geen probleem.  Ga je hoger als de 470 MHz dan zal je inderdaad wel even moeten gaan denken aan andere kabel maar voor de doorsnee scannerluisteraar is RG-58, mits je lengte minder dan 10 mtr is, prima!

Offline Discriminator

• Moderator
  • Rene - Capelle a/d IJssel
    • https://www.discriminator.nl
« Reactie #7 Gepost op: 19 januari 2006, 17:26:39 »
Mischien een rare vraag maar kan je ook een schotelantenne (sateliet) gebruiken voor ontvangst of is dit niet mogelijk.

Die vraag heb je ook al gesteld op 9 april 2005. Je hebt daar aardig wat antwoorden op gekregen. Was je daar niet tevreden mee?

Rene

lopaz

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 19 januari 2006, 22:26:41 »
ok bedankt voor de moeite ik zal er op me gemak eens naar gaan kijken

Groet,

Lopaz

Offline Discriminator

• Moderator
  • Rene - Capelle a/d IJssel
    • https://www.discriminator.nl
« Reactie #9 Gepost op: 20 januari 2006, 06:57:24 »
ok bedankt voor de moeite ik zal er op me gemak eens naar gaan kijken

Soms vraag ik me af waar ik het voor doe.. :(

Rene

Offline wivla

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #10 Gepost op: 20 januari 2006, 18:46:36 »
Dit doe je voor de mensen die verder willen en kunnen kijken dan hun
neus lang is.  ;)

Groeten,
Willem
UBC 785 XLT, UBC 125XLT, Daimond X-50,
Jupiter V9.1, Informer Pro, Radioddity GD-77.