Gaarne jullie reactie op het volgende. Sorry voor de lap tekst, maar na 4 jaar veel aankopen gedaan te hebben via internet is dit mijn eerste slechte ervaring. Het gaat niet om veel geld, maar is een principe kwestie. Daarnaast misschien een wijze les voor mensen die in de toekomst gaan bestellen bij Dolstra.
Ergens half juni heb ik bij Dolstra uit Burgum de D777 besteld, samen met een aardig aantal meter Aircell kabel en connectoren. Daar ik technisch absoluut niet onderlegt ben en ik gelezen heb dat het slecht aansluiten van connectoren invloed heeft op de kwaliteit heb ik enkele dagen voor mijn bestelling per e-mail aan dhr Dolstra gevraagd of hij de connectoren voor mij aan de kabel konden zetten (mijn vorige kabel-leverancier vond dit een vanzelfsprekendheid, maar ik dacht: toch maar even vragen). De letterlijke reactie: 'Dit kunnen wij voor u aanzetten'. Mooi, bestellen maar!
Vorige week kreeg ik de bestelling binnen. Helaas, connectoren en kabel los. Ik in tweestrijd: zelf verdiepen in de materie of even een mailtje naar Dolstra? Het feit dat ik niet de kennis, noch het gereedschap, noch de tijd heb, en daarbij de keiharde toezegging van Dolstra dit te doen heb ik ze gemailt voor een oplossing.
Reactie:
> Normaal gesproken monteren wij nooit connectoren
> omdat men niet daar extra voor wil betalen maar in u geval
> had het gekund maar de TD is nog op vakantie en ik moest
> nog 30 stuks D777 versturen dus u begrijpt wel dat het monteren
> van conrectoren er dan niet bij kan.
> Oplossing, ik kan u een montage beschrijving sturen?
Hoge werkdruk vind ik geen excuus om de order niet goed uit te voeren. En een montage beschrijving? Hmmm, dat zie ik niet zo zitten. Scanner luisteren is 1 van mijn vele hobby's, en misschien degene die ik door tijdgebrek het minst uitoefen. Ik geef redelijk wat geld uit aan goed materiaal, dan wil ik graag die connectoren goed bevestigd hebben ook. Als ik zelf ga prutsen loop ik kans dat het niet goed gaat, en daarbij: ik had het keurig gevraagd en hij heeft toegezegd. Ofwel, ik ga niet akkoord. Mijn aanbod: ik wil de connectoren terugsturen op eigen kosten, echter de zware kabel niet. Ik vind 10 euro verzendkosten voor hun fout wel wat veel.
Na een paar dagen wachten krijg ik deze (korte) reactie:
>Geachte,
>Nog maals wij leveren geen kabels met connectoren er aan.
>Op verzoek sturen wij u een montage beschrijving.
Ok. Elk restje goede wil is nu weg. Eerst melden dat connectoren aanzetten geen probleem is. Dan zeggen dat het wel had gekunt maar dat je te druk was om het te doen. En dan melden dat je het sowieso nooit doet. Mijn reactie: Ik beroep mij op de wet Kopen op Afstand want ik zit nog binnen de 7 werkdagen. Kabels en connectoren mogen terug, en ik wil mijn geld terug. Echter door nalatigheid van de leverancier wil ik niet opdraaien voor de kosten. Reactie:"Zo blijven we bezig, bel maar even op. Dit is mijn laatste e-mail hierover."
Zojuist Dolstra gebelt. De volgende reacties gekregen die absoluut niet stroken met elkaar:
- Het is wegens vakantie zo druk dat de connectoren niet konden worden aangezet. De TD is op vakantie.
- Je kan de connectoren ook zelf even aanzetten, klein klusje.
- Ik kan de connectoren helaas niet zelf aanzetten, ik ben daar niet behendig genoeg voor. Dat doet de TD altijd.
- Wij zetten zelf de connectoren er nooit op.
- Ja meneer, in de e-mail staat dat we de connectoren zouden aansluiten. Maar er staat niet bij dat we het ook gratis zouden doen (!!!!!!!!)
Toen ik vasthield aan mijn mening dat ik het niet eerlijk vond om voor de kosten te moeten opdraaien, hing hij simpelweg op met de woorden:"Hier heb ik geen tijd voor".
Wat moet ik hier nu van denken? Is het nu echt zo vreemd dat ik niet blij ben met deze manier van handelen? Dat ik geen trek heb om de connectoren zelf aan te sluiten en daarmee het risico te lopen op een slechter signaal. Ook al is het een klein klusje (kan ik niet inschatten), hij is zelf kennelijk ook niet in staat dit te doen en wanneer een expert als Dolstra dat zegt tegen een amateur als ik dan kan ik daar wel conclusies uit trekken. Ik ben de beroerdste niet, en had best de helft van de verzendkosten voor mijn rekening willen nemen. Echter verdwijnt alle goede wil als je jezelf gaat tegenspreken, liegt en niet de tijd neemt om je eigen fouten op te lossen!