Auteur Topic: Discussie P2000 Brandweer Amsterdam-Amstelland  (gelezen 369471 keer)

0 leden (en 3 gasten) bekijken dit topic.

Offline Hunter

• Beheerder
  • PE1RFR
Re: Discussie P2000 Brandweer Amsterdam-Amstelland
« Reactie #225 Gepost op: 1 juli 2007, 20:02:35 »
Citaat van: "zandvoortfd"
En waarom zou je een ploegwissel code meesturen als je ook al 2 blusploegen alarmeerd. ??

GMS is slim, maar zo slim nu ook weer niet. Als zo'n dienstwisselcode aan alle blusgroepen wordt toegevoegd dan gaat hij ten alle tijden bij elke blusgroep mee, ook als er meerdere (of alle) groepen worden gealarmeerd. GMS kan niet weten dat die code niet mee mag (of hoeft) te gaan als alle blusgroepen al gepiept worden. De enige mogelijkheid is dat zo'n code niet aan korpsalarm wordt gekoppeld, of aan een eventuele "Alle blusgroepen" code, maar die heeft Amstelveen toch niet...

Groeten, Peter.

jodejo

• Gast
« Reactie #226 Gepost op: 18 augustus 2007, 12:27:53 »
Om maar even wat duidelijk te geven over Amstelveen, die 0100118 gaat sinds een maand of 2 altijd mee met de herbezettingen van de vrijwilligers. (Vandaar ook die cap bij de auto te water in A'dam.)

En nee, er bestaat geen aparte code voor de 674, deze gaat gewoon via de vrijwilligers (groep 1 of 2).
En om het gedoe over de groepen duidelijk te maken:
Groep 1: 3 vrijwilligers
Groep 2: 3 vrijwilligers
Groep 3: alle vrijwilligers

Misschien zijn het vrijwillige bevelvoerders ofzo???, aangezien er hiervoor een tijdje steeds een persoonlijke code werd meegepiept.
Ik zou het wel een keer navragen in de kazerne.

Offline MarcD

• Top Lid
« Reactie #227 Gepost op: 18 augustus 2007, 12:45:24 »
Citaat van: "jodejo"
Om maar even wat duidelijk te geven over Amstelveen, die 0100118 gaat sinds een maand of 2 altijd mee met de herbezettingen van de vrijwilligers. (Vandaar ook die cap bij de auto te water in A'dam.)

En nee, er bestaat geen aparte code voor de 674, deze gaat gewoon via de vrijwilligers (groep 1 of 2).
En om het gedoe over de groepen duidelijk te maken:

Misschien zijn het vrijwillige bevelvoerders ofzo???, aangezien er hiervoor een tijdje steeds een persoonlijke code werd meegepiept.
Ik zou het wel een keer navragen in de kazerne.

Misschien zie ik het niet zo heel scherp maar mij is nog niet zoveel meer duidelijk geworden :(  
Zitten er maar 3 vrijwilligers in één blusgroep? tikfoutje?
Groet,
MarcD

jodejo

• Gast
« Reactie #228 Gepost op: 18 augustus 2007, 13:45:35 »
Dan maak ik het nu helemaal duidelijk over de vrijwilligers bij ons.
Amstelveen heeft GEEN/werkt NIET met blusgroepen, de groepen zijn gewoon om de vrijwilligers in te delen.

Dan dat lijstje van m'n vorige post:

Hier hebben we de beroeps (1e TS/WO en HV/HW) en de vrijwilligers voor de 2e TS en evt. de HV en al het materieel wat in de 2e lijns remise staat.

Bij de melding voor de 2e TS of een herbezetting worden of groep 1+groep 2 gepiept (dus 6 personen) of groep 3, dat is afhankelijk van de dag, de tijd en de melding die voor de beroeps was.

En als er materieel uit de 2e lijns remise uit moet, dan wordt of groep 1 of groep 2 gepiept, zodat niet meteen alle vrijwilligers op de kazerne staan voor maar een voertuig met 2/3 zitplaatsen.

Offline RS

• Top Lid
« Reactie #229 Gepost op: 18 augustus 2007, 16:05:07 »
Amstelveen heeft GEEN/werkt NIET met blusgroepen, de groepen zijn gewoon om de vrijwilligers in te delen.

Hier hebben we de beroeps (1e TS/WO en HV/HW) en de vrijwilligers voor de 2e TS en evt. de HV en al het materieel wat in de 2e lijns remise staat.

Bij de melding voor de 2e TS of een herbezetting worden of groep 1+groep 2 gepiept (dus 6 personen) of groep 3, dat is afhankelijk van de dag, de tijd en de melding die voor de beroeps was.

En als er materieel uit de 2e lijns remise uit moet, dan wordt of groep 1 of groep 2 gepiept, zodat niet meteen alle vrijwilligers op de kazerne staan voor maar een voertuig met 2/3 zitplaatsen.

Ik neem aan dat er niet 6 vrijwilligers zijn in totaal. Dan zijn het dus eigenlijk mensen die een piketdienst hebben??

jodejo

• Gast
« Reactie #230 Gepost op: 18 augustus 2007, 19:12:02 »
Yup, groep 3 zijn alle vrijwilligers die er zijn.
Groep 1 en 2 worden om de zoveel tijd ingedeeld.

Offline Daaf

• Top Lid
« Reactie #231 Gepost op: 19 augustus 2007, 10:07:27 »

Dus om het makkelijker te maken. Gewoon kazerneaanvulling.

jodejo

• Gast
« Reactie #232 Gepost op: 19 augustus 2007, 10:37:37 »
Zo kan je het noemen ja, maarja nu dat duidelijk is, kunnen we nu weer verder gaan over die nog 'vreemde' code (0100118) die gister bij een herbezetting niet mee werd gepiept.

Offline Hunter

• Beheerder
  • PE1RFR
« Reactie #233 Gepost op: 19 augustus 2007, 11:26:49 »
Zo kan je het noemen ja, maarja nu dat duidelijk is, kunnen we nu weer verder gaan over die nog 'vreemde' code (0100118) die gister bij een herbezetting niet mee werd gepiept.

De lichtkrant ging ook niet mee, en de "geen-spoed" codes werden gepiept. Gokje, men alarmeerde via de PED ipv GMS.

Groeten, Peter.

jodejo

• Gast
« Reactie #234 Gepost op: 19 augustus 2007, 12:27:37 »
Lichtkrant gaat nooit mee met herbezettingen, als ze moeten herbezetten gaat het meestal gewoon via de geen spoed codes van de groepen.

Offline Hunter

• Beheerder
  • PE1RFR
« Reactie #235 Gepost op: 19 augustus 2007, 13:29:49 »
Lichtkrant gaat nooit mee met herbezettingen, als ze moeten herbezetten gaat het meestal gewoon via de geen spoed codes van de groepen.

Als ik in de logfiles kijk dan zie ik over het algemeen dat de lichtkrant gewoon meeloopt met de codes van de vrijwilligers. Die meldingen komen uit GMS, dus in GMS hangt naast de code(s) van de vrijwilligers tevens de lichtkrant aan de betreffende 'bereikbaarheid'. Als er handmatig (lees: via de PED) wordt gepiept voor herbezetting, dan hoeft men natuurlijk niet noodzakelijkerwijs de lichtkrant mee te piepen. Als herbezetting via GMS zou worden gedaan, dan weer wel...

Wat ik wil zeggen is dat de manier van piepen (handmatig via de PED, of via GMS) bepalend is voor het meelopen van bepaalde codes zoals de lichtkrant of die 'vreemde' 0100118.

Groeten, Peter.

jodejo

• Gast
« Reactie #236 Gepost op: 19 augustus 2007, 14:21:06 »
Uhm,, niet helemaal correct, herbezettingen die worden aangevraagd door de bevelvoerder of uit iniciatief van de AC (wat dus meestal gebeurd) gaan echt altijd via de eigen codes, zal ook nooit op de lichtkrant staan: Herbezetten of gaarne naar kazerne.
De herbezettingen die plaatsvinden als de WO uitgaat, die gaan wel direct mee met de melding.

Als de vrijwilligers eenmaal in de kazerne zijn, dan gaan hun meldingen wel gewoon via de lichtkrant en meestal niet meer via de groepcodes.
En over de 0100118, daar hoop ik in een van de komende dagen info over te krijgen (vannochtend mailtje verstuurd).

Offline Hunter

• Beheerder
  • PE1RFR
« Reactie #237 Gepost op: 19 augustus 2007, 14:35:54 »
Uhm,, niet helemaal correct, herbezettingen die worden aangevraagd door de bevelvoerder of uit iniciatief van de AC (wat dus meestal gebeurd) gaan echt altijd via de eigen codes, zal ook nooit op de lichtkrant staan: Herbezetten of gaarne naar kazerne.

Dat heb ik in mijn reakties ook niet ontkend...

Groeten, Peter.

jodejo

• Gast
« Reactie #238 Gepost op: 19 augustus 2007, 14:42:07 »
Bij je vorige post las ik eroverheen door dat: ...over het algemeen..., maar via het GMS worden de vrijwilligers alleen meegepiept als de WO (653) uitgaat, en aangezien dat geen lichtkrant is :P .
Ik heb nml een half jaar geleden te horen gekregen via degene die zich bezig houdt met de communicatie dingen (Weet nie hoe je dat noemt als je die functie hebt binnen de brandweer.) dat ze in het GMS alleen gekopeld staan aan de 653, vandaar dat ik het nu een beetje vaag snap met dat de lichtkrant met die codes meeloopt.

Offline Hunter

• Beheerder
  • PE1RFR
« Reactie #239 Gepost op: 3 november 2007, 15:57:01 »
Op het P2000 forum en op andere delen van het WWW zie ik :

0100100Amstelveen - Groep 1 spoed
0100101Amstelveen - Groep 1
0100102Amstelveen - Groep 2 spoed
0100103Amstelveen - Groep 2

Bij het opschonen van mijn filters was duidelijk merkbaar dat met name de blusgroepcodes zonder spoed niet meer gebruikt worden sinds de ingebruikname van GMS. Alleen OvD's en postcommandanten worden soms handmatig nog op de geen spoed code gepiept. Bovenstaande 4 codes worden wel regelmatig gebruikt en dat was voor mij reden om ze even wat meer onder de loep te nemen.

Bij grotere inzetten cq herbezetting worden 101 en/of 103 gepiept. Bij kleinere inzetten waarvoor alleen de 674 of 676 wordt gepiept dan komt altijd 100 of 102 tevoorschijn. Misschien chauffeursgroepen? Ook interessant :

010010014:02:53 03-03-07  Chauffeur en 1 Hwt naar de kazerne.

Herbezetting gebeurt altijd via 101/103 want dat zouden naar mijn bescheiden mening de complete groepen zijn :

010010008:31:08 21-04-07  WO-1 AUTO TE WATER (Incidentnet: 1) (NB HV: herbezetting) POSTJESKADE 80 ASD [ ]

Maar nu gaat het om een HV en piept GMS blijkbaar een chauffeursgroep?

010010020:24:57 09-06-07  Naar kazerne ivm ophalen dompelpomp
010010021:25:07 27-07-07  Piket 1 naar de kazerne

Is Piket-1 en -2 weer wat anders dan de groepen 1 en 2 ?

Misschien heeft iemand anders zin om dit ook even door LogBrowser te halen zodat ik niet alleen sta in mijn bevindingen/constateringen :)

Ook opvallend :

0100100: 66 hits
0100101: 72 hits
0100102: 24 hits
0100103: 68 hits

101/103 ontlopen elkaar nauwelijks, terwijl 100 beduidend vaker gepiept wordt dan 102...

Groeten, Peter.