Auteur Topic: 125.30000 Natuurbrandverkenningsvluchten  (gelezen 118 keer)

louis52 (en 4 gasten) bekijken dit topic.

Offline Jos Budel

• Gevorderd Lid
  • 'Non, Je Ne Regrette Rien' UBC 9000 XLT-125 XLT
125.30000 Natuurbrandverkenningsvluchten
« Gepost op: Vandaag om 10:17:56 »
Forumleden.
Onlangs zag ik in onze datebase 125.30000   Natuurbrandverkenningsvluchten.
Zelf heb ik de eer gehad om in het verre verleden diverse malen mee te mogen vliegen met de bekende "Vuurvlieg" in zuiden des lands.
(even terzijde, pure nostalgie met 2 brandweer porto's, lijstje frequenties voor aansturing grond en AC's, en kaart. :))
Via Google zag ik dat Zuid Nederland (Vuurvlieg) niet in het lijstje stond.
Worden deze "verkenningsvluchten" met Cesna's ,onderling opgelost door vliegvelden onderling? Bij brandmelding vanuit de lucht wordt verkeerstoren ingelicht.

Offline Pieter61

• Gevorderd Lid
Re: 125.30000 Natuurbrandverkenningsvluchten
« Reactie #1 Gepost op: Vandaag om 10:29:35 »
Hallo Jos, en natuurlijk ook alle andere lezers  ;D,

Deze frequentie wordt hier in het midden van het land gebruikt.
De meeste vliegen vanuit Teuge maar heb er ook al een vanuit Lelystad zien vertrekken.
Als het druk is zijn er drie in de lucht welke ik heb gespot.
* Veluwe ten zuiden van de A1
* Veluwe ten noorden van de A1
* Gebied zo ongeveer westelijk van de A30
Volgens de site zou er ook een boven Overijssel actief zijn, die heb ik nog niet gespot en ben benieuwd.
https://aerialmedia.nl/diensten/inspectievluchten/brandweer-vluchten-boven-charlie/

Wat jij aanhaalt mbt de Vuurvlieg is mij onbekend.
Als jij hierover meer info kan verstrekken en mogelijk welke frequentie(s) ze daarvoor gebruiken houden wij ons natuurlijk aanbevolen.
Ontvangers: AOR AR-DV1 | UBC125XLTC | BCT15X | FDM-S3 | NRD-535 | RSP-2 & RSP-1B | HF-150 | Air!Squitter ADS-B en Flarm
Antennes: Wellbrook ALA1530LNP | AOR SA7000 | 12mtr LW | Mini-Whipe | Active Diapason | Active Flarm | MLA-30 loop | K180WLA loop | Air Omni UHF/VHF Base Antenna

Offline Lord Flashheart

• Top Lid
    • 24 December 1944
« Reactie #2 Gepost op: Vandaag om 11:05:02 »
125.300 is van Special Air Service en die voeren idd ook inspectie vluchten uit zoals "Charly"  en ik meen ook "Ajax".

Offline Jos Budel

• Gevorderd Lid
« Reactie #3 Gepost op: Vandaag om 11:41:18 »
Pieter> De Vuurvlieg is hier in zuiden des lands voorjaar en zomer zeer actief geweest. (maar spreek over vele jaren terug!)
In oude tabellenfrequentieboeken staat deze er nog ergens in. Beroepsmatig (zoals boven omschreven) stapte ik op Kempen Airport Budel. 1x via Eindhoven.
Waarom ik niets meer over de Vuurvlieg hoor, weet ik helaas ook niet. Wat ik nu wel weet, dat vluchten via Kempen Airport en bij het zien van rook/brand, de toren wordt ingelicht en deze meld bij de brandweer. Wat ik wel gezien heb, dat de Cesna rondjes vliegt boven de brand, waar de brandweer naar toe moet, zeker omdat er veel defensie /bosgebied is in Budel en omgeving. (zie laatste grote bosbranden)
Ik zal je vraag schuldig moeten blijven.

Offline WH521

• Top Lid
« Reactie #4 Gepost op: Vandaag om 11:49:48 »
125.300 is inderdaad een eigen frequentie van Special Air Service. Als ze vliegen voor de brandweer zitten ze wel veel te kletsen waar ze iets zien etc.

De vluchten zijn;
Charly - Utrechtse Heuvelrug
Ajax Noord - Veluwe Noord
Ajax Zuid - Veluwe Zuid

Er was ook ooit eens;
Oscar - Sallandse Heuvelrug

Verkenningsvluchten boven Brabant heb ik nog niet eerder over gehoord. Dacht dat men alleen brandwachttorens had in West Brabant :)

Offline Pieter61

• Gevorderd Lid
« Reactie #5 Gepost op: Vandaag om 11:52:32 »
125.300 is van Special Air Service en die voeren idd ook inspectie vluchten uit zoals "Charly"  en ik meen ook "Ajax".

Dat deel klopt helemaal, zie ook mijn link.
Alleen de communicatie laat vaak Ajax achterwegen en spreek veelal over Charly, Noord en Zuid.

Oscar (Overijssel) heb ik nog niet weten te spotten evenmin als de Vuurvlieg waar Jos het over heeft.

Ben benieuwd of hij nog via wat oude contacten meer info daarover kan lospeuteren.
Maar zal waarschijnlijk de communicatie via de frequentie van Budel gebruiken neem ik aan.
Maar wie weet is er nog een speciale company frequentie die daarvoor wordt gebruikt.
Wie o wie heeft meer info??
Ontvangers: AOR AR-DV1 | UBC125XLTC | BCT15X | FDM-S3 | NRD-535 | RSP-2 & RSP-1B | HF-150 | Air!Squitter ADS-B en Flarm
Antennes: Wellbrook ALA1530LNP | AOR SA7000 | 12mtr LW | Mini-Whipe | Active Diapason | Active Flarm | MLA-30 loop | K180WLA loop | Air Omni UHF/VHF Base Antenna

Offline Pieter61

• Gevorderd Lid
« Reactie #6 Gepost op: Vandaag om 11:54:22 »
Er was ook ooit eens;
Oscar - Sallandse Heuvelrug

Dat melden ze nog steeds op hun site.

Offline Jos Budel

• Gevorderd Lid
« Reactie #7 Gepost op: Vandaag om 11:54:31 »
PS, wat ik me wel herinner, dat de piloot wel zijn gewone callsign gebruikte PH.---, maar bij calamiteit de verkenner, de brandweer op grond, in het vliegtuig aanriep als "vuurvlieg" Nogmaals ik spreek over véle jaren terug!

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
« Reactie #8 Gepost op: Vandaag om 12:14:58 »
En men gebruikte toen de 138.0000 MHz.