Auteur Topic: Scanner realignen/retunen, zelf of laten doen  (gelezen 226 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline baymax

• Beginnend Lid
  • **
Scanner realignen/retunen, zelf of laten doen
« Gepost op: Gisteren om 07:16:36 »
Hallo iedereen,

Ik heb hier een scanner van Marktplaats gehaald, maar deze blijkt bij thuiskomst een goed eind van de frequentie te staan.
Een FM-omroepstation van 93.9MHz ontvang ik op de scanner op 94.6MHz. Op hogere frequenties is de offset zo ver er vandaan dat ik die nog niet eens heb ontdekt.

Het gaat hier om een Camnis HSC-200, oftewel de Albrecht AE600H, Trident TR-2200 of AOR 2700. Op de website van AOR vond ik wat instructies om de IF te verschuiven, ik heb beide mogelijkheden geprobeerd, maar dat was geen oplossing. Ik heb de instellingen weer teruggezet waar deze eerst op stonden.

De servicemanual van deze heb ik niet kunnen vinden, en ik moet ook bekennen dat ik geen signaalgenerator heb, laat staan iets wat SINAD kan meten. Is het mogelijk om dit misschien zelf te doen met wat simpele ingrepen of middelen?

Het is niet de jongste scanner, en het laten doen is hij niet waard ben ik bang.
Desalniettemin krijg ik graag aanbevelingen waar dit zou kunnen, en wat zoiets moet kosten.

Online ACE

• Gevorderd Lid
Re: Scanner realignen/retunen, zelf of laten doen
« Reactie #1 Gepost op: Gisteren om 08:04:58 »
Een reset doen met behulp van de stappen op onderstaande pagina?

AOR 2700 Bulletin

Of bedoelde je dat in je post?

Offline baymax

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #2 Gepost op: Gisteren om 08:23:59 »
Ja precies die stappen heb ik gevolgd, ook met {0}+[CLR] eerst nog een CPU reset gegeven. Ik zie dat ik vergeten ben het linkje in mijn OP te plakken voordat ik hem indiende.

Ik moet wel zeggen als ik nu wat scherper kijk, dat die stappen niet helemaal overeenkomen. Na een master reset, en daarna door dat service menu heenlopen kom de volgende waardes tegen:
  • b00 --> 3.000.00 --> [Ent] --> 748.575.0
  • b01 --> 30.000.00 --> [Ent] --> 748.575.0
  • b02 --> 70.000.00 --> [Ent] --> 748.575.0
  • b03 --> 108.000.00 --> [Ent] --> 748.575.0
  • b04 --> 165.000.00 --> [Ent] --> 748.575.0
  • b05 --> 240.000.00 --> [Ent] --> 748.575.0
  • b06 --> 470.000.00 --> [Ent] --> 748.575.0
  • b07 --> 810.000.00 --> [Ent] --> 288.225.0 - (minteken achteraan)
  • b08 --> 1013.000.00 --> [Ent] --> 288.225.0 - (minteken achteraan)
  • b09 --> 1570.000.00 --> [Ent] --> - 288.225.0 (minteken vooraan
  • b10 --> 2050.000.00 --> [Ent] --> - 748.575.0 - (dubbel(!) minteken)
  • b11 --> -------------- --> [Ent] CPU reset met alle elementen op het LCD die even oplichten, wat overeenkomst met de instructies van AOR

De AOR gaat officieel ook maar tot 1.3GHz, en deze Camnis tot 2050MHz.
Ik had nog een NanoVNA op m'n verlanglijstje staan, zou zoiets gebruikt kunnen worden als signaalgenerator hiervoor?

Online ACE

• Gevorderd Lid
« Reactie #3 Gepost op: Gisteren om 08:36:41 »
Er kan door veroudering ook hardwarematig iets van waarde veranderd zijn, een condensator bijvoorbeeld.

Ik ben online via mijn telefoon en kan het niet openen, maar is onderstaand iets?

https://www.eserviceinfo.com/downloadsm/147736/commtel_SC%20COM%20610.html

Offline baymax

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #4 Gepost op: Gisteren om 08:49:21 »
Dat is zeker iets, schema is inbegrepen en lijkt precies de HSC-200 te omvatten, afgaande op de voetnoten bij de schema's
Dat is in ieder geval weer een stap verder, al moet ik bekennen dat alle caps afgaan mij waarschijnlijk ook net een stap te ver is; dan moet ik toch echt wat concreter weten waar te beginnen met zoeken. In ieder geval erg bedankt voor de PDF's.

In de gebruikershandleiding stond echter helaas geen verdere bruikbare informatie over de IF's.

Online ACE

• Gevorderd Lid
« Reactie #5 Gepost op: Gisteren om 09:01:51 »
Op de website van Rene staat nog welk IC verantwoordelijk is voor de ontvangst, misschien ook nog een aanwijzing?

discriminator.nl commtel com610

Ik zie, zoals verwacht, vooral veel SMD componenten dus lastiger om aan te werken.
De spoelen die ik zie op de foto zijn niet verdraaid?

Verder kan ik je helaas ook niet helpen, maar graag gedaan.

Offline baymax

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #6 Gepost op: Gisteren om 09:19:30 »
Ik zie, zoals verwacht, vooral veel SMD componenten dus lastiger om aan te werken.
De spoelen die ik zie op de foto zijn niet verdraaid?

Precies, de SMD-opbouw is wat mij vooralsnog belemmert om zelf tot zover te gaan.
Ergens heb/had ik de wrange hoop dat een forumlid misschien een mooi stappenplannetje heeft om met iets van een NanoVNA, keramische schroevendraaier+spoelen draaien en/of via het eerder besproken service menu tot een weer bruikbaar iets te komen...

Afgaande op de onbekraste schroeven en de interactie met de vorige (eerste) eigenaar heb ik niet de indruk dat er eerder door iemand in gespit is; ik ben bang dat dit een wijze les gaat zijn om wat doortastender te testen bij het ophalen, en dat deze Camnis vooralsnog helaas diep achterin de projectkast gaat belanden... Hij heeft de wereld niet gekost, maar toch zonde.

@anderen; als iemand wat recente prijzen heeft voor zoiets laten doen, en waar, ben ik daar natuurlijk toch erg benieuwd naar

Offline Tom-

• Gevorderd Lid
« Reactie #7 Gepost op: Gisteren om 09:46:55 »
Ik had nog een NanoVNA op m'n verlanglijstje staan, zou zoiets gebruikt kunnen worden als signaalgenerator hiervoor?

Ja, maar slechts CW. En niet direct aan de ingang van de scanner hangen, want daar is het signaal te sterk voor. Verzwakkers is een mogelijkheid, het ding er gewoon naast leggen ook.

Offline 7243

• Gevorderd Lid
« Reactie #8 Gepost op: Gisteren om 11:19:42 »
Niet zomaar beginnen te draaien, dat is het punt waarop het in de meeste gevallen misgaat.
Je zou kunnen beginnen met de voedingspanningen controleren, ic 206 is een spanningsregelaartje waar 9v uit moet komen, daarna zal er nog ergens 5v gemaakt worden voor de overige ic's dus ook de voeding van andere ic's even meten.
Als dat in orde is kun je verder gaan zoeken.