Auteur Topic: OpenGD77 hulp nodig  (gelezen 1092 keer)

0 leden (en 2 gasten) bekijken dit topic.

Offline MikeXenu

• Gevorderd Lid
  • Mike - Amsterdam
OpenGD77 hulp nodig
« Gepost op: 19 juni 2026, 10:40:08 »
Ik kom er niet uit, ook niet met AI. Dan krijg ik 2 stappen en ik weiger te geloven dat dat niet anders kan.  Mijn vraag, als ik de HvA DMR aan m'n nieuwe en lege Amsterdam zone wil toevoegen, hoe kan dat dan op een simpele manier in OpenGD77?

461.02500   451.02500   1 TS1
DMR   Hogeschool van Amsterdam (Amstelcampus/gebouwen Wibautstraat Westzijde)

Offline MikeXenu

• Gevorderd Lid
  • Mike - Amsterdam
Re: OpenGD77 hulp nodig
« Reactie #1 Gepost op: Gisteren om 11:12:39 »
Ik heb een hekel aan dubbel werk dus heb eerst een scherm dump van de Amsterdamse DMR frequenties uit de Frequentie database in Gemini geplaatst en nadat die er niet uit kwam en maar fouten bleef houden met de gegenereerde CSV's importeren in OpenGD77 heb ik het laatste stukje door Claude laten fixen. Nu heb ik een Amsterdam DMR zone en toegevoegd aan de Berlijnse codeplug omdat daar al PMR in zit.

De codeplug is 128KB groot en staat even hier als iemand er interesse in heeft. Ben er nog niet aan toegekomen er zelf naar te luisteren. Staat wel te scannen maar nog niets gehoord in het aflopen kwartier:
https://drive.proton.me/urls/1SS2H1DJSG#EzN3EQr1DQwZ

Offline Pieter61

• Gevorderd Lid
« Reactie #2 Gepost op: Gisteren om 15:32:48 »
De codeplug ziet er netjes uit.
Moet die van mij denk ik ook maar eens gaan schonen en niet alles in één codeplug willen proppen.
Ontvangers: AOR AR-DV1 | UBC125XLTC | BCT15X | FDM-S3 | NRD-535 | RSP-2 & RSP-1B | HF-150 | Air!Squitter ADS-B en Flarm
Antennes: Wellbrook ALA1530LNP | AOR SA7000 | 12mtr LW | Mini-Whipe | Active Diapason | Active Flarm | MLA-30 loop | K180WLA loop | Air Omni UHF/VHF Base Antenna

Offline MikeXenu

• Gevorderd Lid
  • Mike - Amsterdam
« Reactie #3 Gepost op: Gisteren om 17:04:43 »
Heb je nu alles in 1 zone, Pieter?

Ik was van plan nog meer erin te  stoppen onder een Analoge Amsterdam zone en de specifiek Duitse eruit te wippen. De Berlijnse codeplug bewaar ik wel maar heb ik nu niets aan.

Offline Pieter61

• Gevorderd Lid
« Reactie #4 Gepost op: Gisteren om 20:53:30 »
Ja en Nee.
Ik ben aan het filteren geweest en heb nu een zone met exact 80 kanalen waar de regio hier instaat.
Verder heb ik aparte zonne's voor: Veenendaal - Ede en een voor de Omgeving
Die kanalen tesamen passen in in de Regio 0318.
Ik ben verder gegaan met een gekregen codeplug en moet daar echt in schoonmaken.
Even een opsomming:
* Er staan 784 digitale contacten in, Welke moeten blijven en welke kunnen weg? Ik heb geen idee.
* Er staan er een 80 TG Lists in, ik weet niet wat echt nodig is en wat moet blijven.
* Er staan er een 70 Zone's in en daar ben ik nu nog in het spitten wat er weg kan, maar dat opschonen gaat stapsgewijs.
* En ja, het aantal kanalen wat er nu nog instaat is 1018, maar bij 1024 is hij echt vol en heb al eea moeten schonen, maar ook dat gaat mee in de sessie met de zones.
Ontvangers: AOR AR-DV1 | UBC125XLTC | BCT15X | FDM-S3 | NRD-535 | RSP-2 & RSP-1B | HF-150 | Air!Squitter ADS-B en Flarm
Antennes: Wellbrook ALA1530LNP | AOR SA7000 | 12mtr LW | Mini-Whipe | Active Diapason | Active Flarm | MLA-30 loop | K180WLA loop | Air Omni UHF/VHF Base Antenna

Offline MikeXenu

• Gevorderd Lid
  • Mike - Amsterdam
« Reactie #5 Gepost op: Gisteren om 21:48:17 »
Wat je al veel erin staan!   Ik heb een zone laten maken met PMR - dPMR wat ik denk niet heel goed gelukt is zie ik nu, de dPMR  kanalen zijn nu ook FM gemoduleerd.  Niet goed.
Morgen verder zoeken. Succes Pieter, jij ben took nog wel even bezig denk ik.

Offline Pieter61

• Gevorderd Lid
« Reactie #6 Gepost op: Vandaag om 15:16:50 »
Wat je al veel erin staan!   Ik heb een zone laten maken met PMR - dPMR wat ik denk niet heel goed gelukt is zie ik nu, de dPMR  kanalen zijn nu ook FM gemoduleerd.  Niet goed.

Heb tot nu toe nog weinig aangepast aan het gekregen bestand, dus de opschoon actie gaat binnenkort van start.
PMR/dPMR is toch altijd FM gemoduleerd, kan me niet heugen dat ik ergens ben tegengekomen dat dat AM gemoduleerd was.
Zou ook heel vreemd zijn want ik heb hier een Baofeng DM-1701, DMR porto met alleen FM.
Je moet in OpenGD77 alleen bij de mode DIGITAAL aan te klikken ipv ANALOOG.

Offline John Gilze-Rijen

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #7 Gepost op: Vandaag om 15:34:33 »
Ter verduidelijking , de Baofeng DM-1701 ondersteunt geen dPMR. Het toestel is uitsluitend ontworpen voor DMR (Digital Mobile Radio Tier I & II) en analoge FM.

P.S. bedankt voor de codeplug. Deze wordt hier zonder problemen ingeladen op de Baofeng DM-1701

Offline MikeXenu

• Gevorderd Lid
  • Mike - Amsterdam
« Reactie #8 Gepost op: Vandaag om 17:36:45 »
@Pieter, wat ik begrijp lijken DMR en FM een beetje op elkaar lijken en gebruikt DMR 4FSK (4-Level Frequency Shift Keying) modulatie en FM is Frequentie Modulatie.

@John, aha! Dat was me weer even ontschoten, dat de 1701 geen dPMR aankan (hardware heeft ie niet).  

Ps die codeplug is het overgrote deel het werk van DC7SU. Ik heb wat DMR frequenties uit Amsterdam erbij gezet. Deze middag was HvA Wibautstraat goed te horen. Kwam hard binnen. Nog niets van Artis gehoord helaas. Ben aan het luisteren met iets groteren binnenhuis antenne.

Als ik wat meer frequenties heb toegevoegd zal ik het weer uploaden en ook daar plaatsen.