Auteur Topic: Nieuwe Kustwacht steunzender Hilversum  (gelezen 205 keer)

Harold, Edwin24 (+ 1 verborgen) (en 9 gasten) bekijken dit topic.

Offline bubo bubo

• Gevorderd Lid
Nieuwe Kustwacht steunzender Hilversum
« Gepost op: Vandaag om 06:41:35 »
Op de internetpagina van nhnieuws.nl is op 15 april 2026 een kort artikel verschenen waarin melding wordt gemaakt van een nieuwe Kustwacht steunzender op de televisietoren van Hilversum. Bij een incident op het IJsselmeer ruim anderhalf jaar geleden kwam een 14 jarige jongen om het leven. De radiocommunicatie toen tussen de hulpverlenende diensten en de Kustwacht kwam niet of slecht tot stand.
Met de plaatsing van de steunzender in Hilversum is het bereik van de Kustwacht in het zuidwestelijk deel van het IJsselmeer duidelijk verbeterd. De eerst volgende steunzender van de Kustwacht staat in Hoorn.

Bron:
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/358943/was-drenkeling-14-gered-bij-geslaagde-noodoproep-extra-zender-moet-herhaling-voorkomen

Offline elsinga

• Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
Re: Nieuwe Kustwacht steunzender Hilversum
« Reactie #1 Gepost op: Vandaag om 07:41:12 »
Van een extra zender voor dat gebied was al sprake toen ik bij de Kustwacht bezig was hun radiobediensysteem te vervangen. Mooi dat dat nu ook gerealiseerd is!

Geen idee trouwens hoeveel marifoons op groot open binnenwater op kanaal 16 luisteren. Op het IJsselmeer is blokkanaal 1 standaard, op de randmeren zou ik eerder op 10 luisteren als ik maar 1 marifoon aan boord heb. En in RAINWAT (Basel) stand mag scannen en Dual Watch niet. Maar op mijn handmarifoon werkt zowel ATIS als DCS in standje NL, dus zelf alarmeren met DCS kan dan prima (net als ook een DCS noodoproep ontvangen).
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Offline www.SemafoonWinkel.nl

• Top Lid
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
« Reactie #2 Gepost op: Vandaag om 08:29:07 »
Het "marifoon gat" was daar zelfs zo groot dat alle niet-KNRM hulp -en reddingsdiensten een cross-link hebben gemaakt tussen marifoon en POC-radio's.
Met POC hadden ze overal dekking.
Door het land marifoonstation te koppelen met POC, hadden ze op het water ook dekking.
Eén van onze klanten heeft de stream zelfs online op Zello staan.

Online Harold

• Gevorderd Lid
« Reactie #3 Gepost op: Vandaag om 08:48:38 »
Geen idee trouwens hoeveel marifoons op groot open binnenwater op kanaal 16 luisteren. Op het IJsselmeer is blokkanaal 1 standaard, op de randmeren zou ik eerder op 10 luisteren als ik maar 1 marifoon aan boord heb. En in RAINWAT (Basel) stand mag scannen en Dual Watch niet. Maar op mijn handmarifoon werkt zowel ATIS als DCS in standje NL, dus zelf alarmeren met DCS kan dan prima (net als ook een DCS noodoproep ontvangen).

Kanaal 1 op t IJsselmeer is een hardnekkig misverstand, Centrale Meldpost IJsselmeer is een Info kanaal en géén blokkanaal, dus alle vaart luistert en communiceert op VHF10!
Je zou je 2e stetje op VHF1 kunnen zetten, voor het weerbericht etc

Overigens wordt hetzelfde soms gezegd over VHF4 Centrale Meldpost Waddenzee
Harold,
Scheepvaart, Marifoon, Scanners etc

Offline WH521

• Gevorderd Lid
« Reactie #4 Gepost op: Vandaag om 08:57:28 »
Gaan nog best redelijk wat hulpverzoeken via 16 op het Gouwzee/Markermeer/IJmeer/BuitenIJ/Gooimeer regio. Zeker in het watersportseizoen zijn er de nodige oproepen voor vooral MHV problemen.
Voorbeeld van 7 april: https://mega.nz/file/3ShQ0I6Q#u4gzNdERZQZpD6KMC-I-eJumVjb9BfYnCcV4nEk_4Wc

Ook op het open water is VHF10 de standaard, zeker bij de beroepsvaart. Vraag me oprecht af hoeveel schepen actief luisteren op VHF01, zal niet veel zijn.

Het "marifoon gat" was daar zelfs zo groot dat alle niet-KNRM hulp -en reddingsdiensten een cross-link hebben gemaakt tussen marifoon en POC-radio's.

Daarvoor had men een crosslink repeater op 434.3250.

Online Harold

• Gevorderd Lid
« Reactie #5 Gepost op: Vandaag om 09:07:25 »
Gaan nog best redelijk wat hulpverzoeken via 16 op het Gouwzee/Markermeer/IJmeer/BuitenIJ/Gooimeer regio.
Ook op het open water is VHF10 de standaard, zeker bij de beroepsvaart. Vraag me oprecht af hoeveel schepen actief luisteren op VHF01, zal niet veel zijn.

Inderdaad, als VHF1 gebruikt wordt voor een noodoproep op t IJsselmeer, worden ze ook meteen door verwezen naar VHF16 KWC.

Dat van VHF 1 heeft volgens mij jaren verkeerd in sommige marifoon cursussen gestaan ;-(
Harold,

Offline WH521

• Gevorderd Lid
« Reactie #6 Gepost op: Vandaag om 09:26:52 »
Als het CMIJ de heruitzending (repeater) aan heeft staan kan ik me voorstellen dat het een stuk interessanter word als schip om VHF01 uit te luisteren omdat je ook andere schepen hoort en eventueel kan oproepen.
(Ook leuker voor de meeluisteraar  :) :) )

Offline Noway

• Top Lid
« Reactie #7 Gepost op: Vandaag om 10:38:29 »
Op het IJsselmeer zou je officieel als volgt moeten uitluisteren met je marifoon:
IJsselmeer goed zicht kanaal 1 Centrale Post IJsselmeer
IJsselmeer slecht zicht kanaal 10

Online Harold

• Gevorderd Lid
« Reactie #8 Gepost op: Vandaag om 10:51:18 »
Op het IJsselmeer zou je officieel als volgt moeten uitluisteren met je marifoon:
IJsselmeer goed zicht kanaal 1 Centrale Post IJsselmeer
IJsselmeer slecht zicht kanaal 10

Nee sorry, dan heb je er niets aan en kan niemand je oproepen en hoor je ook geen andere schepen!
VHF10 altijd en pas naar 1 voor informatie of het weerbericht!
Harold,

Offline Noway

• Top Lid
« Reactie #9 Gepost op: Vandaag om 11:00:54 »
Hi Harold,

Is vraag examen CBR. Les gehad van een instructeur.

Offline Noway

• Top Lid
« Reactie #10 Gepost op: Vandaag om 11:03:45 »
Wou het vriendelijker aangeven, maar de webpagina sloeg het antwoord al op, excuses. Heb net examen gedaan en vandaar mijn antwoord. Ik kan alleen maar aangeven zoals het ons geleerd wordt. Deze instructeur heeft ook het CBR getraind na de overgang.

Online Harold

• Gevorderd Lid
« Reactie #11 Gepost op: Vandaag om 11:08:45 »
Ik ben ook al een tijd verbaasd, het staat oa in een aantal cursussen verkeerd, en het wordt overal gekopieerd nu!

https://www.varendoejesamen.nl/kennis/marifoon-gebruiken-ja-natuurlijk#:~:text=Zodra%20je%20een%20marifoon%20hebt,luister%20je%20kanaal%2016%20uit.

Welk kanaal moet ik uitluisteren?
Zodra je een marifoon hebt, heb je uitluisterplicht. De marifoon moet dus aan staan en op het juiste kanaal. In principe luister je op de binnenwateren (inclusief IJsselmeer en Wadden) kanaal 10 uit. Op de kustwateren luister je kanaal 16 uit.

Soms vaar je op een traject waar een verkeerspost een stuk van de vaarweg voor zijn rekening neemt. Dit heet ook wel een blokgebied of sector. In dit gebied geldt een eigen marifoonkanaal, ook wel het blokkanaal genoemd. Een blokkanaal wordt aangegeven op de waterkaart, in de Wateralmanak en op de VHF-borden langs de oevers. Overschakelen naar dit kanaal is verplicht.

Wanneer je het blokgebied verlaat, schakel je weer over op kanaal 10, of indien aangegeven, een volgend blokkanaal.

Let op: Het kan zijn dat een brug of sluis binnen een blokgebied een eigen marifoonkanaal heeft.
Harold,