Ik was benieuwd of collega-forumisten misschien iets kunnen vertellen over (legitieme) gebruikers van de VHF-Laag band en waar deze gevonden kunnen worden.
Defensie is de primaire gebruiker van deze band, wat voor de hand ligt met de propagatie-eigenschappen. Helaas kom ik niet in de buurt van oefenterreinen.
Als er een paar Defensie-frequenties zijn die desalniettemin eigenlijk niet mogen ontbreken in de scanner, dan verneem ik die natuurlijk graag. (Zijn er "huisfrequenties" bij bepaalde terreinen?)
Zendamateurs op de 6 en 4 meterband, en piraten op de 3.5 meterband, of vergunningsvrije toepassingen in het buitenland (Italiaanse LPD op 43MHz bijv.) laat ik voor het gemak verder even buiten beschouwing. Rode Kruis op de 4 meter (80MHz) is al minstens een decennium uitgefaseerd is mij ooit verteld.
De enige toepassingen die ik weet en in de ether tegenkom of ooit tegen ben gekomen, zijn toch met name de personenzoekinstallaties/oproepsystemen (pagers) op de 26/27MHz en 39MHz band in verzorgingstehuizen, ziekenhuizen, hogescholen en vergelijkbare instellingen. Hoewel ik heb recentelijk begrepen dit wordt uitgefaseerd en zich moeten gaan verplaatsen naar de UHF-band (456/466MHz).
Ik meen wel eens geprobeerd te hebben die te decoderen, maar de systemen van tenminste Ascom zijn versleuteld.