Auteur Topic: Mobiele scanner voor thuis  (gelezen 320 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Scholekster

• Nieuw Lid
  • *
Mobiele scanner voor thuis
« Gepost op: Gisteren om 06:01:42 »
Goedemorgen forum leden,

Een eerste post van een beginnende luisteraar. Ik zou graag jullie advies willen voor aanschaf van een eerste scanner. Ik twijfel of ik een mobiele scanner zal aanschaffen of een niet draagbare.
Mijn idee is om voornamelijk thuis te luisteren. Heeft het dan zin om een draagbare scanner aan te schaffen, aangezien ik heb begrepen dat het bereik in huis een stuk minder is dan een niet draagbare?

Bij voorbaat dank voor jullie adviezen.

Offline Noway

• Top Lid
Re: Mobiele scanner voor thuis
« Reactie #1 Gepost op: Gisteren om 07:37:41 »
Goedemorgen scholekster, van harte welkom.

Als je uitsluitend thuis luistert dan geniet een basisscanner echt de voorkeur. Je kunt een handscanner ook aansluiten op een buitenantenne maar de algemene mening is dat je betere luisterresultaten krijgt met een basisscanner. Vergeet ook dan een goede antenne niet en dat is afhankelijk van hoe je woont natuurlijk. Daarnaast maakt het natuurlijk ook waar je naar wilt luisteren en wat je verwachtingen daarvan zijn. Misschien kan je daar wat meer over vertellen.

Offline vdKaa

• Gevorderd Lid
« Reactie #2 Gepost op: Gisteren om 10:40:19 »
Als je geen buitenantenne hebt wordt het ook met een basisscanner lastig. Het bereik van de scanner wordt nl voor een groot deel bepaald door de antenne. Een basisscanner met een telescopische spriet zal waarschijnlijk niet heel veel beter ontvangen dan een portable scanner. Sowieso zal het ontvangst er van afhangen waar je interesse naar uit gaat. Amsterdam zou voor Schiphol en havengebied (marifoon) op zich al gunstig kunnen liggen. Ontvangst kan, ook met een buitenantenne, echter goed gestoord worden door hoge gebouwen of P2000 zendmasten om je heen. Kan en mag je een buitenantenne plaatsen dan wordt het ontvangst, maar ook het kostenplaatje, al weer anders.

Met iets meer informatie krijg je waarschijnlijk ook betere adviezen  ;)
TRX-1e, UBC125XLT, UBCD160DN, UBCD3600XLT, SDS200e, Airspy mini, Inrico S200

Offline Jos Budel

• Gevorderd Lid
  • 'Non, Je Ne Regrette Rien' UBC 9000 XLT
« Reactie #3 Gepost op: Gisteren om 10:47:23 »
Welkom hier, en veel plezier met je nieuwe hobby.
Je komt uit Amsterdam zie ik. Daar is echt genoeg om te luisteren. Kijk eens bij Frequenties boven in de balk.
Groet uit Z.O. Brabant
Jos Budel

Offline Adriline

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #4 Gepost op: Gisteren om 11:13:03 »
Welkom hier op het forum. Als je kenbaar maakt welke mogelijkheden je hebt, b.v. vaste of mobiele antenne. Thuis of mobiel luisteren. Dan kan je zelf dingen afvinken. Ik heb mij hier ook ingelezen en kennis opgedaan. Had er zelf meer dan 30jaar niks meer aan gedaan. En tijden veranderen.

Offline www.SemafoonWinkel.nl

• Top Lid
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
« Reactie #5 Gepost op: Gisteren om 15:23:32 »
Wanneer je meer wil beluisteren dan luchtvaart en marifoon zou ik altijd voor een analoog/digitale scanner gaan.
Digitaal is enorm in opkomst.
Zeker in Amsterdam en omgeving.
Wij leveren ze voorgeprogrammeerd, met ruim 900 kanalen, klaar voor gebruik.
Normaliter reserveer ik max. 100 kanalen voor de eigen omgeving, maar voor Amsterdam is dat te weinig. Daarvoor moet ik de programmering altijd behoorlijk omgooien.
Is zeer positief overigens.

Een mobiele scanner zoals de UBC260DN heeft een groter display, de knoppen hebben minder dubbele functies omdat er meer knoppen opzitten.
Grote draaiknop, grotere luidspreker.
Je sluit hem via de adapter op het stopcontact aan.
Is ook een mooi robuust apparaat, ter grote van een autoradio van vroeger.
Doordat deze groter is, sluit ik niet uit dat de prestaties iets beter kunnen zijn, is een andere printplaat, en alles is wat ruimer opgezet dan bij de handscanner.
https://www.semafoonwinkel.nl/Uniden-BCD260DN-Scanner

Een draagbare scanner zoals een UBCD160DN kan in principe hetzelfde, maar heeft minder, en kleinere knoppen, kleiner display.
Wel kun je hem bijv. in een tafelstandaard zetten, en er een buitenantenne op aansluiten.
De meegeleverde rubberduck antenne's zijn over het algemeen "compromis" antennes. Vnl. om prijs laag te houden.
Upgrade naar een RH771 bijv. is aan te raden.
https://www.semafoonwinkel.nl/Uniden-BCD160DN-Scanner

Offline Adriline

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #6 Gepost op: Gisteren om 15:56:19 »
BCD260DN-Scanner ben ik content over in combinatie met een basisantenne

Offline Scholekster

• Nieuw Lid
  • *
« Reactie #7 Gepost op: Gisteren om 19:01:32 »
Wow dank voor alle snelle antwoorden, voel me helemaal welkom op dit forum! Een beetje uitleg van mijn kant en mijn insteek: ik woon in Amsterdam en zoek een scanner om voornamelijk luchtvaart te beluisteren. Daarin heb ik niet meteen hoge verwachtingen, maar wil uitvinden wat ik kan beluisteren, maar wie weet waar deze hobby me brengt.
Een buitenantenne is denk ik wel mogelijk, al zal ik me nog moeten inlezen in de vergunningseisen

Offline www.SemafoonWinkel.nl

• Top Lid
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
« Reactie #8 Gepost op: Gisteren om 19:08:33 »
Voor Schiphol verwacht ik niet direct dat je een buitenantenne nodig zult hebben.
En er is daar echt enorm veel te beluisteren, ook BRW object portofoons. Bereik hiervan is wel kleiner.
Kijk maar eens op www.frequentiedatabase.eu, zoek op Amsterdam.
Dan kun je ook kijken of alleen analoog volstaat, of wellicht ook digitaal leuk is.