Auteur Topic: Opschonen frequenties  (gelezen 529 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Jos Budel

• Gevorderd Lid
  • 'Non, Je Ne Regrette Rien' UBC 9000 XLT
Opschonen frequenties
« Gepost op: 6 januari 2026, 10:23:37 »
Forumleden.
In mijn scanner heb ik diverse frequenties van mijn woonplaats.( best aardig lijstje) Nu heb ik diverse freq"s erin staan, die ik al een half jaar niet meer gehoord heb.
Ik zit in dubio. Verwijderen en dan onze databank "up to date" houden? Of..toch even erin laten staan?

Offline Pieter61

• Gevorderd Lid
Re: Opschonen frequenties
« Reactie #1 Gepost op: 6 januari 2026, 10:29:30 »
Hoi Jos,

Het eeuwige dilemma tussen aantal frequenties en beschikbare kanalen in de scanner.
Kijk of er seizoen gebonden frequenties tussen zitten die niet het hele jaar door te horen zijn.
Daarnaast zet al je frequenties in een excelsheet oid, kun je er altijd weer bij als je ze weer in de scanner wilt pompen.
Ontvangers: AOR AR-DV1 | UBC125XLTC | BCT15X | FDM-S3 | NRD-535 | RSP-2 & RSP-1B | HF-150 | Air!Squitter ADS-B en Flarm
Antennes: Wellbrook ALA1530LNP | AOR SA7000 | 12mtr LW | Mini-Whipe | Active Diapason | Active Flarm | MLA-30 loop | K180WLA loop | Air Omni UHF/VHF Base Antenna

Offline Jos Budel

• Gevorderd Lid
  • 'Non, Je Ne Regrette Rien' UBC 9000 XLT
« Reactie #2 Gepost op: 6 januari 2026, 10:36:19 »
Hoi Pieter.
Ik heb nog voldoende leeg staan. Je begrijpt, ik wil graag onze databank alhier up to date houden. Net wat je zegt, het eeuwige dilemma.
Toch maar laten staan, en over een half jaartje nog maar eens bekijken?

Offline Noway

• Top Lid
Opschonen frequenties
« Reactie #3 Gepost op: 6 januari 2026, 17:42:34 »
Hi Jos, ben altijd erg blij met “last heard”. Sommige frequenties zijn bij het zoeken erg handig daar ze in verschillende regio’s op dezelfde manier worden gebruikt. Ik zit niet in jouw regio, maar zou ze eerst laten staan.
Bijv. 446.00625 staat er bij jou in (Action lokaal bij jou) maar ook veel landelijk.

Offline 7243

• Gevorderd Lid
« Reactie #4 Gepost op: 6 januari 2026, 18:09:51 »
Persoonlijk heb ik liever dat er teveel in staat dan te weinig.
Soms kun jij ze misschien niet horen maar iemand 1km verderop wel, misschien is er weinig communicatie.
Ook als een bedrijf stopt kan het best zo zijn dat de spullen op zolder belanden en na een tijdje toch weer ergens in de buurt opduiken.

Offline Henri le Beau

• Top Lid
  • Apres moi le deluge
« Reactie #5 Gepost op: 6 januari 2026, 18:18:59 »
Da's het mooie van de Airspy SDR's: je hoeft niks meer in te programmeren. Als er wat actief is vindt-ie het wel. Toen ik net een Airspy had scande ik ernaast ook nog een en ander. Dat was na ongeveer een week wel klaar geloof ik. Had nl. geen zin  :)

En mocht je toch echt willen scannen; dan stop je je voorkeuren in de Frequency Manager en kies je ervoor om alleen freqs te laten 'vinden' die je opgenomen hebt.
Luisterspulletjes :)

Offline Loneship69

• Gevorderd Lid
« Reactie #6 Gepost op: 6 januari 2026, 21:02:28 »
Qua zoeken in een brede band als Mil Airband helemaal eens dat vrijwel niets de SDR# plugins kan verslaan. Toch is het niet gebruiken van scan- of monitoropties via SDR of normale ontvanger ook een personal preference. Ik vind het toch ook prettig om iets wat even mijn interesse heeft steeds even te parkeren in de VFO van bijv. de ICOM of AOR en daar even goed naar te luisteren. Het volgen van flights vind ik toch net leuker dan zomaar random van hot naar her te springen. Vooral als het druk is. Dus als discovery mode zeker, maar voor mij toch ook wel het klassiek luisteren. En met meerdere klassieke ontvangers inclusief eigen recording faciliteiten gaat dat ook prima. Iets waar ik vroeger ook alleen maar van kon dromen.

De audio- en algemene ontvangstkwaliteit vind ik ook op de high-end classic receivers altijd nog beter, maar dat kan ook aan nog relatieve onervarenheid van mij met de SDR software liggen.

Ieder zijn ding ;-)

Offline Henri le Beau

• Top Lid
  • Apres moi le deluge
« Reactie #7 Gepost op: 7 januari 2026, 07:11:06 »
De geluidskwaliteit van SDR is gelukkig wel verbeterd. Zeker in de laatste versies van SDR# én sinds het mogelijk is om het audiovolume softwarematig te beïnvloeden (verhogen).

Leuke hobby dit  :)

Offline Noway

• Top Lid
Opschonen frequenties
« Reactie #8 Gepost op: 7 januari 2026, 09:10:14 »
Dank je voor de berichten in deze topic. Hier is een filmpje van Frugal die het verschil laat zien tussen de Uniden BCT15X en Airspy met SDR#
Artikel had ik nog als bookmark staan om verder uit te werken, dank jullie.

https://www.rtl-sdr.com/frugal-radio-using-an-airspy-and-rtl-sdr-to-scan-the-uhf-military-airband-in-sdr/

Offline Loneship69

• Gevorderd Lid
« Reactie #9 Gepost op: 7 januari 2026, 12:06:52 »
De geluidskwaliteit van SDR is gelukkig wel verbeterd. Zeker in de laatste versies van SDR# én sinds het mogelijk is om het audiovolume softwarematig te beïnvloeden (verhogen).

Dat geloof ik. Maar waren we voor een aantal cruciale plugins (voor mij o.a. de Tetra TrunkTracker, Freqscanner) niet heel erg afhankelijk van juist oude versies van SDR# omdat een deel van die ontwikkelaars (o.a. TheWraith2008) geen zin had om mee te gaan met de zoveelste aanpassing van het main program? Om die reden heb ik hier nog steeds v 17.16 draaien ook.

Offline Henri le Beau

• Top Lid
  • Apres moi le deluge
« Reactie #10 Gepost op: 7 januari 2026, 16:47:57 »
Niks mis met v1716 alleen krijg ik 'm op een moderne PC niet meer aan de praat. Draai nu v1922-64 Beta met een aantal nieuwe plug-ins van Wraith. Bevalt prima. De "toeters en bellen tijd" qua layout en kleurtjes is voorbij. Lay-out is simpel en 'licht' of 'donker'. Audio kwaliteit is sterk verbeterd ten opzichte van oudere versies. Tweaken van de AGC is ff vogelen maar daarna prima.