Ik ben een long-time Access gebruiker (werk én privé) dus bij mij zit alles in een ACCDB bestand. Ik heb zowel een kolom Lastheard (in YYYYMMDD format) en Lastmentioned. De laatste vul ik heel soms in dat ie bijvoorbeeld genoemd wordt in de chat, zelf nooit gehoord, maar ik vind m zo belangrijk dat ik m toch in mijn database wil hebben staan. Principe is dat ik namelijk vooral datgene toevoeg of wijzig wat ik daadwerkelijk zelf gehoord heb (dus een entry in het Lastheard veld). Zet er ook nog diverse andere velden bij zoals een ICAO code waar ik indien relevant nog op veld (of land bijv. alleen EH..) kan sorteren of filteren. En ik heb er nog diverse kleine programmaatjes achter hangen om bijv. output te genereren voor SDR# lijstjes, kanaallijstjes voor de ICOM ontvanger etc. etc. Of met 1 druk op de knop de bearing en distance tot mijn lokatie laten invullen als ik de coördinaten van de TX-site op de grond heb. Dat laatste vind ik altijd een sport om zo nauwkeurig mogelijk te doen, maar is lang niet altijd even simpel.