Auteur Topic: Resetten scanner  (gelezen 514 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline woort080

• Nieuw Lid
  • *
Resetten scanner
« Gepost op: 7 december 2025, 12:13:11 »
Hallo,
Ik heb bij de chinees een Buloti ATS25 Pro+ Air gekocht. Nu is mijn Engels niet goed genoeg om deze scanner goed in te stellen, dus heb ik gezocht naar een Nederlandse uitleg. Het enig was ik vond was van  Elektor waar een review van de ATS25 Max Decoder stond, welke was geschreven door ene Jan Buiting. In dit review was een uitleg om WiFi te installeren. En dat heb ik gevolgd, echter  bij een van de handelingen zal ik een verkeerde beslissing hebben genomen, want de taal werd Russisch. Foute boel dus, want dat spreek ik helemaal niet. Dus ik kan het niet terug zetten naar het Engels. Echter als ik de scanner opstart staat er onderaan te lezen: "Hold decoder for load default setting". Dus nu misschien een domme vraag: wat is een Decoder.
vgr Klaas

Offline Discriminator

• Moderator
  • Rene - Capelle a/d IJssel
    • https://www.discriminator.nl
Re: Resetten scanner
« Reactie #1 Gepost op: 7 december 2025, 13:09:49 »
In de handleiding staat: 'If your receiver does not work properly, you can restore the settings previously saved to the file using the appropriate item in the list, or by pressing the encoder button when the receiver is turned on to reset to factory settings.'

Offline Bertk

• zendamateur
  • Gevorderd Lid
« Reactie #2 Gepost op: 7 december 2025, 19:06:24 »
De ATS25 is geen scanner maar een ontvanger waarbij je zelf naar iets moet zoeken op een band naar keuze.

Als je kanalen wilt scannen dan is de optie beter om een SCANNER te kopen ipv deze ontvanger.

Heb hier zelf ook zo'n ding staan ergens, maar spijt van de aankoop, gebruik hem nu als FM radio op de camping.

Offline Noway

• Top Lid
« Reactie #3 Gepost op: 7 december 2025, 20:15:20 »
Hi Woort080, op het internet zijn een aantal sites te vinden waar je de laatste firmware kunt ophalen en je ze weer kunt flashen. Er zijn verschillende soorten firmwareversies in omloop. Vraag aan de shop waar je het hebt gekocht, waarschijnlijk bij Ali, welke versie ze er op hebben gezet. Op YouTube heb je veel filmpjes van HamTechRadio die vaak door de menu’s heengaan, bij deze

Offline woort080

• Nieuw Lid
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 8 december 2025, 08:47:27 »
Allemaal hartelijk bedankt voor de reacties. En daardoor heb ik ook een vraag aan BertK. Wat is het verschil tussen een scanner en een ontvanger. Nu ben ik een beginner en moet dat allemaal nog in mijn oude brein stampen, maar wat is het verschil tussen een ontvanger en een scanner. Mij lijkt het dat als je scant ontvang je ook.

Online Jos Budel

• Gevorderd Lid
  • 'Non, Je Ne Regrette Rien' UBC 9000 XLT
« Reactie #5 Gepost op: 8 december 2025, 09:01:46 »
Een gewone radio is afgestemd op één zender (of een paar) voor muziek en nieuws, terwijl een radioscanner een veel breder frequentiebereik heeft en automatisch verschillende kanalen (zoals hulpdiensten, luchtvaart, maritiem) 'scant' en 'pauzeert' bij activiteit, en bovendien vaak militaire (AM-modulatie) frequenties aankan die een normale radio mist. Het grote verschil is dat een radio één zender kiest, terwijl een scanner alle (toegankelijke) frequenties doorzoekt voor communicatie. (Info AI)

Offline r0n.

• Gevorderd Lid
  • Eiland Tholen, Zeeland.
    • Dwarsliggen, kritiek op de maatschappij, bedrijven, instellingen en overheid
« Reactie #6 Gepost op: 8 december 2025, 10:54:30 »
Een aanvulling is nog de snelheid.
Je wilt niets missen, dus is het belangrijk dat er veel frequenties in korte tijd gescand worden.
Een scanner is voor dit doel ontwikkeld.
Een ontvanger kan soms wel scannen, maar dat is meer bedoeld om te kijken waar activiteit en/of condities zijn.
Sommige scannen dan ook maar 1 of 2 kanalen per seconde, waardoor je veel informatie zult missen.

Offline Bertk

• zendamateur
  • Gevorderd Lid
« Reactie #7 Gepost op: 8 december 2025, 11:44:31 »
Precies zoals bovenstaande reacties.  Een scanner scant vooraf de door jou ingestelde frequenties. Zodra op een frequebtie activiteit is stopt de scanner met scannen en kun je het beticht horen.

Met de ATS25 ga je bewust op zoek naar iets om naar te luisteren.

Offline Gotya

• Gevorderd Lid
« Reactie #8 Gepost op: 8 december 2025, 15:53:00 »
met een scanner kun je ook een zoekgebied afzoeken tussen 2 ingestelde frequenties.
B.v. tussen 118MHz en 136 MHz om te kijken wat er bij jou kan worden ontvangen op luchtvaart gebied.
een goede scanner slaat de gevonden frequentie dan op in een geheugen bank.

Offline Sigint

• Gevorderd Lid
  • COMSPEC
« Reactie #9 Gepost op: 8 december 2025, 18:08:46 »
https://freeimage.host/i/fAl1kI2
https://freeimage.host/i/fAlGEKX
https://freeimage.host/i/fAlhzve
Hi,

@ Woort080"Dus ik kan het niet terug zetten naar het Engels."
Weet niet of de display lay-out hetzelfde is als op de ATS25 Max-Decoder
mocht dat het geval zijn misschien helpt dit je?
Kies, Setup, in Setup met de draaiknop naar beneden voor de taal instelling.
Suc6.
Bye.
Sigint
"Monitoring till 12 GHz"

Offline woort080

• Nieuw Lid
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 9 december 2025, 07:24:49 »
Nou wat een service, mannen allemaal bedankt voor de uitleg en de verwijzingen. Toppie