Auteur Topic: Discriminator signaal opnemen voor DSDPlus  (gelezen 415 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline centrum

• Gevorderd Lid
Discriminator signaal opnemen voor DSDPlus
« Gepost op: 26 november 2025, 17:44:38 »
Weet iemand een manier om een discriminator signaal dat uit een analoge scanner van mij komt, op te nemen en deze later te analyseren via DSDPlus of DSD-FME? Ik heb gestoeid met de Windows opname app en de VLC speler maar DSD ziet dat niet als een goed signaal. Heeft iemand een suggestie?
Uniden 3500 en 3600; Aor DV10; Kathrein en Sirio VHF en UHF antennes; CCW en Stridsberg Multicoupler; RTL-SDR V3/V4.

Offline baymax

• Beginnend Lid
  • **
Re: Discriminator signaal opnemen voor DSDPlus
« Reactie #1 Gepost op: 2 december 2025, 09:58:24 »
Ik ben bang dat de basale Windows-opname app opneemt in een "gefilterd" bestandsformaat en wellicht met audiocompressie er ook overheen wat het ongefilterde karakter van de discriminator-uitgang teniet doet.
Ik zou eens proberen met Audacity in 24-bits 44.1kHz WAV. Worden wel grote bestanden. Maar je kunt Audacity ook tegelijkertijd instellen met squelch-activated recording, dan neemt hij alleen op als er een signaal is.

Offline centrum

• Gevorderd Lid
« Reactie #2 Gepost op: 4 december 2025, 18:20:05 »
Audacity hou ik in gedachten maar ik stoei nog even door met DSD+. Ik heb gezien dat in DSD+ een input bestand opgenomen kan worden. Dat blijkt ook met een discriminator audio bestand te werken. DSD+ neemt de input dan op en kan het later ook afspelen. Dat lijkt bij mij goed te werken. Dat opgenomen discriminator bestand wil ik nu niet door DSD+ maar door DSD-FME laten decoderen. Maar dat is me nog niet gelukt. Als iemand weet hoe ik een wav file kan aanbieden aan DSD-FME dan hou ik me aanbevolen.
Uniden 3500 en 3600; Aor DV10; Kathrein en Sirio VHF en UHF antennes; CCW en Stridsberg Multicoupler; RTL-SDR V3/V4.

Offline baymax

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 6 december 2025, 18:36:09 »
Ah, dat is een heel ander verzoek als DSD+ werkt met de Windows audio recorder. Wel interessante vraag, heb ik ook mee lopen stoeien aan DSD-FME bedacht ik mij later.
Volgens mij wilt doe tool alleen maar direct met een RTL-SDR werken, of dingen via TCP, dus een netwerk.
Ik had het idee om eigenlijk een extern kastje te bouwen op basis van een raspberry pi die een algemene disciminatortap neemt, en die zo naast een analoge scanner geplakt kan worden.
16x2 LCD voor mode. TG, CC en slot zou helemaal geweldig zijn. Ben er helaas nog niet verder aan toe gekomen…

Idee is een beetje ontleend aan:
https://link.marktplaats.nl/m2317081903
Maar dan voor digitale modi ipv. 5-toon