Auteur Topic: Gorinchem 460MHz  (gelezen 692 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Hunter

• Beheerder
  • PE1RFR
Gorinchem 460MHz
« Gepost op: 6 november 2025, 17:40:36 »
Zijn er luisteraars in de buurt van Gorinchem? Wij zitten al enige tijd met een storing bij één van onze klanten. Om problemen te voorkomen, kan ik geen concrete frequenties en/of gebruiker noemen. Klant hoort met regelmaat storing op het kanaal. Apparatuur is al verwisseld, er zijn metingen gedaan, geen resultaat.

Nu heb ik in een grijs verleden (in het verleden was ik echter nog niet grijs, nu wel...) iets geks gehad op onze toenmalige amateurfrequentie 145.22500 MHz. Daar was regelmatig een combinatie van semafoonsignalen te horen (jaren 90, toen waren er nog 5). Door 2 van de frequenties bij elkaar op te tellen en er een ander vanaf te trekken kwam je exact op onze frequentie uit. Of dat een legitieme rekensom is, geen idee. ChatGPT zegt van wel. F1+F2+F3=F4 waarbij F4 de frequentie is waarop de storing hoorbaar is.

Op basis hiervan ben ik op zoek naar sterke signalen in (de buurt van) Gorinchem in de 460-470 MHz. Er is al enige tijd audio gelogd maar dan treedt het natuurlijk niet op (logging via splitter op de ingang, ingang is dan iets dover, dus mogelijk komt de (mogelijk gemengde) storing uit in de 451 MHz. Het is ook onbekend of het op de uitgang zit (en dat de gebruikers dit dus op hun porto of mobi horen) of dat het op de ingang zit (10 MHz lager en dat de repeater dit dus oppikt). Maar meerdere sterke signalen op de ingang is wat minder realistisch, tenzij een extern signaal net dezelfde settings heeft als de gebruiker zelf.

Offline Discriminator

• Moderator
  • Rene - Capelle a/d IJssel
    • https://www.discriminator.nl
Re: Gorinchem 460MHz
« Reactie #1 Gepost op: 6 november 2025, 17:50:20 »
Door 2 van de frequenties bij elkaar op te tellen en er een ander vanaf te trekken kwam je exact op onze frequentie uit. Of dat een legitieme rekensom is, geen idee. ChatGPT zegt van wel.

Ik ook. Derde-orde intermodulatieproduct. Hetzij door 2 x F1 - F2, hetzij door F1 + F2 - F3, vooropgesteld dat die in dezelfde band zitten.

Intermodulatie ontstaat vaak in de buurt van de ontvanger. Dat kan komen door diodewerking in de buurt (overgangen tussen twee metalen of roest). Dat wordt dan PIM, passieve intermodulatie of rusty bolt intermodulation genoemd. Of door oversturing van de ontvanger.

Offline Nick1964

• Geregistreerd zend en luisteramateur bij de VRZA, W.A.C, Dutch CB Group en de Papa Whiskey Club.
  • Gevorderd Lid
  • Radioactief sinds 1974 ;)
« Reactie #2 Gepost op: 6 november 2025, 18:14:02 »
Helaas vertel je niet welk soort storing je bedoelt, geknetter, wegvallen van signaal, een ruis met een flink s-punt, kun je met een ali porto dezelfde storing veroorzaken, is de storing er nog als je de antenneplug los haalt .
Ik begrijp uit je verhaal dat de storing (helaas) niet permanent aanwezig is, is er wel een patroon qua tijden ?
Misschien een audiofile hier posten?
Scanners: 2X AOR AR-DV1, 2 X SDS200E.
Antennes: 2X Moonraker Discone, Diamond VX30, 2X Diamond X-50N
Versterkers: JIM 75 en 100,Moonraker MPR-2000. Noolec LaNA.
PoC: Anysecu N61 Pro,Estalky E610, Inrico S-200.

Met mijn dyslexie heb ik soms wat hulp nodig

Offline Hunter

• Beheerder
  • PE1RFR
« Reactie #3 Gepost op: 6 november 2025, 20:26:25 »
Er zijn geen opnames van, alleen langlopende meldingen vanuit de klant. Dat is juist het ongrijpbare. Wel is er een opname van de klant zelf waarop te horen is dat hun gesprekken ineens flinke ruis vertonen. Maar het is soms ook hoorbaar zonder dat men zelf communiceert. Wat men dan exact hoort is niet duidelijk. Qua tijden is het uiteenlopend, maar wel vaak in de vroege ochtend (rond 6:00) maar soms ook gewoon overdags.

Intermodulatie ontstaat vaak in de buurt van de ontvanger. Dat kan komen door diodewerking in de buurt (overgangen tussen twee metalen of roest). Dat wordt dan PIM, passieve intermodulatie of rusty bolt intermodulation genoemd. Of door oversturing van de ontvanger.

PIM ken ik inderdaad vanuit de mobiele telefonie. Daar worden vaak diverse frequentiebanden over 1 feeder gecombineerd. Als daar dan ergens een connector niet goed zit (bijvoorbeeld) dan kan een mengproduct voor een verhoogde ruisvloer zorgen en daarmee minder performance. Aardig wat PIM klussen gehad bij de vorige werkgever :)

Online Remon

• Top Lid
« Reactie #4 Gepost op: 6 november 2025, 20:47:56 »
Misschien door de PI2NOS repeater in IJsselstein? De (zend) richtantenne staat precies die kant op. Ook rakelings langs mijn locatie. Als die repeater in de lucht staat, dan zuigt dat alle signalen weg, hoor ik ze op andere frequenties in de UHF, hoor ik ook P2000 in de UHF en hoor ik ook de KNMI weersonde op de raarste frequenties. Er zitten ook bijproducten op het signaal van de repeater.

Het signaal is vele malen sterker dan de sterkste FM zender in diezelfde toren. Of ze binnen de toegestane effectief uitgestraalde vermogen zitten is de vraag. Klagen bij de RDI helpt niet, want er zit ergens een mol waardoor de beheerder er eerder van op de hoogte is (en de klager rechtstreeks weet te bereiken).

Offline Hunter

• Beheerder
  • PE1RFR
« Reactie #5 Gepost op: 7 november 2025, 10:50:09 »
Misschien door de PI2NOS repeater in IJsselstein? De (zend) richtantenne staat precies die kant op. Ook rakelings langs mijn locatie. Als die repeater in de lucht staat, dan zuigt dat alle signalen weg, hoor ik ze op andere frequenties in de UHF, hoor ik ook P2000 in de UHF en hoor ik ook de KNMI weersonde op de raarste frequenties. Er zitten ook bijproducten op het signaal van de repeater.

Dat is echt te ver weg, al zaten ze met een kilowatt. Het moet echt wel om lokale signalen gaan, anders raakt een ontvanger daar echt niet door overstuurd. De voorbeelden die ik gaf van het semafoonsignalen waren ook binnen de eigen woonplaats en allen circa 100Watt. Dat geeft wel wat 'goede' voorwaarden voor intermodulatie. Een ontvanger die vanuit Gorinchem last heeft van een signaal in IJsselstein is per definitie niet in orde. Ook komt de frequentie van NOS niet helemaal in aanmerking voor intermodulatie, het is een rekensom die wel moet kloppen zegmaar :)

Offline Nick1964

• Geregistreerd zend en luisteramateur bij de VRZA, W.A.C, Dutch CB Group en de Papa Whiskey Club.
  • Gevorderd Lid
  • Radioactief sinds 1974 ;)
« Reactie #6 Gepost op: 7 november 2025, 11:52:45 »
Die ruis had ik ook steeds alleen kwam die van de p2000 af, en dat zou je de hele dag moeten horen, er zit hier een babyfoon op PMR en die hoor ik letterlijk overal... mensen laten hem gewoon aan staan, je hoort zelfs intieme gesprekken.. :-*
Scanners: 2X AOR AR-DV1, 2 X SDS200E.
Antennes: 2X Moonraker Discone, Diamond VX30, 2X Diamond X-50N
Versterkers: JIM 75 en 100,Moonraker MPR-2000. Noolec LaNA.
PoC: Anysecu N61 Pro,Estalky E610, Inrico S-200.

Met mijn dyslexie heb ik soms wat hulp nodig

Offline 7243

• Gevorderd Lid
« Reactie #7 Gepost op: 7 november 2025, 13:34:00 »
Als ik in de auto zit kom je ze nog regelmatig tegen, veelal PMR, maar het worden er wel steeds minder, de meeste hebben tegenwoordig zo'n ding met camera op wifi.

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
« Reactie #8 Gepost op: Gisteren om 14:32:14 »
Dicht in de buurt zit zit bouwgroothandel Esselink en er wordt gesproken over laminaat.
Men werkt daar op 154.1125.
Iets anders dan dit heb ik niet kunnen vinden.

Online Remon

• Top Lid
« Reactie #9 Gepost op: Gisteren om 14:44:01 »
In Gorinchem zit ook een ziekenhuis en vast ook verzorgingshuizen. Misschien een PZI?

Offline 7243

• Gevorderd Lid
« Reactie #10 Gepost op: Gisteren om 18:00:43 »
In venlo zit ook zoiets, zodra ik op een km van het ziekenhuis ben begint de closecall al te piepen, met vaste periodes een datareutel van enkele seconden. Als ik weer in de buurt kom zal ik de exacte frequentie even vastleggen en een opname maken.

Offline www.SemafoonWinkel.nl

• Top Lid
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
« Reactie #11 Gepost op: Gisteren om 18:06:50 »
In venlo zit ook zoiets, zodra ik op een km van het ziekenhuis ben begint de closecall al te piepen, met vaste periodes een datareutel van enkele seconden. Als ik weer in de buurt kom zal ik de exacte frequentie even vastleggen en een opname maken.

466.45000   466.45000   
Verzorgingshuis Witte Steen (Personenzoeksysteem)

Offline 7243

• Gevorderd Lid
« Reactie #12 Gepost op: Vandaag om 07:52:43 »
Nee dat ligt een heel stuk daarvandaan, is een verzorgingstehuis/verpleeginstelling, het is echt in de buurt van het ziekenhuis, enige wat ook nog zou kunnen is de fontys die er in de buurt ligt.

Offline Hunter

• Beheerder
  • PE1RFR
« Reactie #13 Gepost op: Vandaag om 08:56:25 »
Het gaat overigens om een bedrijf op industrieterrein Avelingen, dat ligt een beetje tegen de Merwede aan.

Offline 7243

• Gevorderd Lid
« Reactie #14 Gepost op: Vandaag om 12:53:35 »
Ik zie dat er een ziekenhuis in de buurt ligt, dus het zou kunnen, ik hoor het als een puls die qua timing vergelijkbaar is met p2000