Zijn er luisteraars in de buurt van Gorinchem? Wij zitten al enige tijd met een storing bij één van onze klanten. Om problemen te voorkomen, kan ik geen concrete frequenties en/of gebruiker noemen. Klant hoort met regelmaat storing op het kanaal. Apparatuur is al verwisseld, er zijn metingen gedaan, geen resultaat.
Nu heb ik in een grijs verleden (in het verleden was ik echter nog niet grijs, nu wel...) iets geks gehad op onze toenmalige amateurfrequentie 145.22500 MHz. Daar was regelmatig een combinatie van semafoonsignalen te horen (jaren 90, toen waren er nog 5). Door 2 van de frequenties bij elkaar op te tellen en er een ander vanaf te trekken kwam je exact op onze frequentie uit. Of dat een legitieme rekensom is, geen idee. ChatGPT zegt van wel. F1+F2+F3=F4 waarbij F4 de frequentie is waarop de storing hoorbaar is.
Op basis hiervan ben ik op zoek naar sterke signalen in (de buurt van) Gorinchem in de 460-470 MHz. Er is al enige tijd audio gelogd maar dan treedt het natuurlijk niet op (logging via splitter op de ingang, ingang is dan iets dover, dus mogelijk komt de (mogelijk gemengde) storing uit in de 451 MHz. Het is ook onbekend of het op de uitgang zit (en dat de gebruikers dit dus op hun porto of mobi horen) of dat het op de ingang zit (10 MHz lager en dat de repeater dit dus oppikt). Maar meerdere sterke signalen op de ingang is wat minder realistisch, tenzij een extern signaal net dezelfde settings heeft als de gebruiker zelf.