Auteur Topic: Analoge of digitale ontvanger in midden Limburg  (gelezen 661 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline scanniepeter

• Beginnend Lid
  • **
Analoge of digitale ontvanger in midden Limburg
« Gepost op: 23 oktober 2025, 04:37:01 »
Ik twijfel tussen een Uniden 125XLT of AOR DV10.
De AOR wil ik alleen kopen als ik ook digitale modes in mijn regio kan ontvangen.

Ik woon in Koningsbosch, een gebied met weinig industrie en andere diensten.
Ik heb uiteraard gekeken baar de frequentie database.
Ik zie dan frequenties in de omgeving Roermond, Sittard, Geleen.

Maar ik weet niet hoe ver die zenders reiken en of het dan mogelijk is om deze te ontvangen in mijn woonplaats.

Als de digitale zenders een reikwijdte hebben van 5 km (met meegeleverde antenne) heeft het geen zin om voor de AOR te gaan.

Iemand die mij kan adviseren?

Offline WH521

• Gevorderd Lid
Re: Analoge of digitale ontvanger in midden Limburg
« Reactie #1 Gepost op: 23 oktober 2025, 05:44:13 »
Kijk ook eens naar de UBCD160DN, de digitale versie van de 125xlt.
Geen TETRA maar wel een stuk goedkoper en gebruiksvriendelijker dan de DV10.

De DV10 is een prachtig apparaat maar ook een draak die je wel echt onder de knie moet krijgen. En het is veel geld.

Offline Faramir

• Gevorderd Lid
« Reactie #2 Gepost op: 23 oktober 2025, 07:25:07 »
Zitten er wel Tetra netwerken in de buurt? Zou jammer zijn om veel uit te geven voor iets wat niet of nauwelijks gebruikt wordt.
Het advies van WH521 is een goede start.
« Laatst bewerkt op: 23 oktober 2025, 07:30:55 door Faramir (Eerdere inhoud niet correct) »

Offline Jos Budel

• Gevorderd Lid
  • 'Non, Je Ne Regrette Rien' UBC 9000 XLT
« Reactie #3 Gepost op: 23 oktober 2025, 08:10:23 »
Tetra kunnen best wel ver gaan. Ligt er aan, de hoogte, bebouwing, omgeving etc etc.
Koningsbosch ligt in buurt van Belgie en Duitsland, weet niet of Tetra ook gebruikt word. Maar het zou altijd een optie kunnen zijn. Je hebt het op je scanner zitten, wie weet kun je het eens gebruiken.

Offline vdKaa

• Gevorderd Lid
« Reactie #4 Gepost op: 23 oktober 2025, 09:23:46 »
Ga je deze nieuw aan te schaffen scanner op een later moment wel op een buitenantenne aansluiten? In dat geval KAN je met de UBCD160DN problemen met oversturing krijgen. Je zou dan beter de 260DN kunnen kiezen.
TRX-1e, UBC125XLT, UBCD160DN, UBCD3600XLT, SDS200e, Airspy mini, Inrico S200

Offline Bart

• Gevorderd Lid
« Reactie #5 Gepost op: 23 oktober 2025, 09:39:07 »
De UBC125XLT en de DV-10 liggen ver uit elkaar, zeker qua mogelijkheden, gebruikersgemak, prijs en prestaties. Zoals gezegd, als je niet perse Tetra nodig hebt maar wel digitaal wil zou ik eerder kijken naar een UBC160 (of een 260 als je niet perse een portable scanner hoeft), een Uniden 3600XLT, een Uniden SDS100 of misschien een Alinco DJ-X100.

De DV-10 staat niet bekend om zijn goede ontvangst prestaties, of het programmeergemak. De UBC3600 en de SDS100 zijn ook even wennen omdat ze niet werken met het gangbare "kanalen en banken" systeem, maar met Systems en Departments. Als je dat een beetje door hebt geeft het je wel bijna oneindige mogelijkheden qua samenstellen van scanlijsten.

Hoef je geen digitale mogelijkheden dan heb je aan de 125XLT echt een goede en fijne scanner. Makkelijk te programmeren en gebruiken en goede ontvangst, zeker op de luchtvaartband.

Wat je wel en niet gaat ontvangen op jouw locatie is eigenlijk niet te voorspellen vanachter een toetsenbord. Over het algemeen is hoogte belangrijk (op zolder zal je al meer ontvangen dan  op de begane grond) en een grotere, externe antenne zal meer resultaat geven dan een standaard bijgeleverde rubberen portable antenne. Meest optimale is een buitenantenne die hoog staat, zo vrij mogelijk van obstakels, met een goede kwaliteit kabel. Ook zijn er losse portable antennes verkrijgbaar die goed presteren in een bepaald frequentiegebied, en daarbuiten juist niet.

Ok, tot zover weer even! Succes met je keuze.

Bart
Great day to carry 45 pounds of gear up and down 10 flights of stairs.
Uniden UBC125XLT, Uniden SDS100E, Uniden UBCD260DN, AOR AR-DV10, Inrico S200

Offline www.SemafoonWinkel.nl

• Top Lid
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
« Reactie #6 Gepost op: 23 oktober 2025, 09:42:14 »
Ik heb tot dit jaar in Echt gewoond, vlakbij dus.
De Boesj ligt redelijk geissoleerd, erg omsloten door Duitsland, veel polder.
Ik heb in Susteren, Montfoort en Echt ook meerdere klanten en de scanners voorgeprogrammeerd geleverd. Was best wel wat uitzoek werk
In je directe omgeving zit niks, je moet dan meer naar de grotere dorpen of bijv. Roermond.
Wanneer je veel thuis bent, zou ik de UBCD260DN met buitenantenne nemen. Meeste kans op ontvangst, ook vanuit Duitsland.

Binnen met een handscanner zal het redelijk stil blijven, alleen luchtvaart
Onderweg in de buurt wel meer kans op de UBCD160DN, DMR en dPMR vanwege Protalk portofoons, winkels dierenparkje Gangelt, distributiecentra bij Echt.
De 125 zou ik zeker niet nemen.

De BRW zit op Tetra DMO. Maar heel veel uitrukken in de buurt zijn er nu ook weer niet.

Offline Jalu

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 23 oktober 2025, 12:37:21 »
Ga je deze nieuw aan te schaffen scanner op een later moment wel op een buitenantenne aansluiten? In dat geval KAN je met de UBCD160DN problemen met oversturing krijgen. Je zou dan beter de 260DN kunnen kiezen.

De 260DN is nauwelijks minder gevoelig voor oversturing.

Ik zou kijken of je nog ergens een 3600XLT kunt vinden. Die is beter bestand tegen oversturing.

Offline BobHGL

• Gevorderd Lid
« Reactie #8 Gepost op: 23 oktober 2025, 15:35:46 »
Je hebt blijkbaar het geld voor een DV10. Die is handig voor TETRA. In Sittard, Geleen en Roermond zie ik alleen Chemelot daar gebruik van maken. Als je de scanner alleen thuis wil gebruiken zou ik daarom geen DV10 kopen.
De andere optie die je noemde was een UBC125XLTC. Blijkbaar kun je wat meer geld uitgeven dan wat die kost. Dan zou ik gaan voor een ICOM R15.

• Top Lid
« Reactie #9 Gepost op: 23 oktober 2025, 15:39:27 »
Citaat
Ik zou kijken of je nog ergens een 3600XLT kunt vinden. Die is beter bestand tegen oversturing.

Waar baseer jij dit op?

Ik gebruik zelf de 260 sinds hij bestaat, probleemloos, ook vlakbij P en C2000 masten 500 meter verderop.
Daarnaast heb ik hiervan nog geen enkele melding gehad.
Waar de 260 hier van alles laat horen, blijft de 3600 vaak erg stil of behoorlijk in de ruis (lijkt een stuk ongevoeliger).

Offline NL11673

• SWL: NL11673 / PA900 / BDXC / 19RF761
  • Beginnend Lid
  • **
  • 't Kost wat...........maar dan heb je ook wat.
    • NL11673 / PA9900 / BDXC / 19RF761
« Reactie #10 Gepost op: 23 oktober 2025, 16:59:15 »
De AOR wil ik alleen kopen als ik ook digitale modes in mijn regio kan ontvangen.

Vergeet in jouw geval de DV10 maar. Ik heb die twee jaar terug gekocht speciaal voor Tetra. Maar ik woon vlak bij Europoort/Maasvlakte.
Voor de rest is deze radio vooral duur en imo waardeloos op de VHF en UHF airband. Dan maakt mijn Icom IC-R15 gehakt van de DV10 op de VHF/UHF airband.
Chemlot gebruikt Tetra, maar van de week las ik in de krant dat die naar het buitenland gaat verkassen.
De 125XLT heb ik ook, maar ik vind de Icom IC-R15 beter. Het is maar wat je wilt uitgeven als je tussen die twee moet kiezen.
AOR AR5700D, AOR AR5001D, AOR AR DV1, AOR AR DV10, Icom IC-R8600, 2x Icom IC-R15, Icom IC-R30, Reuter RDR52, SDRplay nRSP-ST. SDRplay RSDduo, SDRplay RSPdx-R2. DPD Air Omni UHF/VHF, DPD OmniX Scanner Base, Comet GP-6, Wellbrook ALA1530LNP, K-180WLA, Hytera P50 Pro, Swissphone s.QUAD X35 + X15.

Offline Jalu

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #11 Gepost op: 23 oktober 2025, 17:40:02 »
Citaat

Waar baseer jij dit op?

Ik gebruik zelf de 260 sinds hij bestaat, probleemloos, ook vlakbij P en C2000 masten 500 meter verderop.
Daarnaast heb ik hiervan nog geen enkele melding gehad.
Waar de 260 hier van alles laat horen, blijft de 3600 vaak erg stil of behoorlijk in de ruis (lijkt een stuk ongevoeliger).

Op mijn eigen ervaring met de 260DN. Ik heb er een paar maanden één gehad, en zonder een DAB+ bandstop filter was de 260DN hier stokdoof op VHF. Zonder dat filter kwam een station op 172.050 MHz (TT circuit racecontrol) hier totaal niet binnen op de 260, terwijl de oude 9000XLT op dezelfde antenne aangesloten via een splitter bijna ruisvrij datzelfde signaal ontving. Hetzelfde geldt voor marifoon signalen.

De 3600 heeft ook last van oversturing door DAB+ signalen en dus ook baat bij dat bandstop filter maar ontvangt het zonder filter ook nog. De 160DN en de 260DN zijn er echt totaal niet tegen bestand.

Er zit hier ook een sterk signaal rond de 470 MHz (ik denk een DVB-T zender) en daar hebben de 160 en de 260 ook veel last van bij signalen vanaf 468 MHz. DMR signalen in dat gebied waren op mijn antenne met de 260DN alleen te ontvangen met serieuze verzwakking in de coax, terwijl de 3600XLT er daar totaal geen last van heeft.

Kortom: ik vind de 3600XLT op een buitenantenne beduidend beter presteren dan een 260DN en dat was voor mij de reden om de 260DN weer weg te doen. Het DAB+ bandstop filter is sowieso een gouden greep gebleken waar ook de 3600 een heel andere scanner van wordt, maar ik was erg verbaasd én teleurgesteld dat de 260DN het echt beduidend slechter deed.

Offline NL11673

• SWL: NL11673 / PA900 / BDXC / 19RF761
  • Beginnend Lid
  • **
  • 't Kost wat...........maar dan heb je ook wat.
    • NL11673 / PA9900 / BDXC / 19RF761
« Reactie #12 Gepost op: 23 oktober 2025, 18:34:09 »
Oversturing door P2000 en DAB, hebben wel meer handscanners op buitenantenne last van.
Maar ik ben over het algemeen helemaal niet tevreden over grootsignaal gedrag van veel Uniden scanners.
Ik heb hier ook een P2000 mast in de buurt staan, maar heb er op mijn AOR radio's geen last van. Wel op de SDRplay en Airspy. Die hebben waardeloze VHF filters.
Op de Icom IC-R15 heb ik geen last van oversturing op de buitenantenne aangesloten.
AOR AR5700D, AOR AR5001D, AOR AR DV1, AOR AR DV10, Icom IC-R8600, 2x Icom IC-R15, Icom IC-R30, Reuter RDR52, SDRplay nRSP-ST. SDRplay RSDduo, SDRplay RSPdx-R2. DPD Air Omni UHF/VHF, DPD OmniX Scanner Base, Comet GP-6, Wellbrook ALA1530LNP, K-180WLA, Hytera P50 Pro, Swissphone s.QUAD X35 + X15.

Offline Noway

• Gevorderd Lid
« Reactie #13 Gepost op: 23 oktober 2025, 18:52:40 »

Is je twijfel inmiddels wat afgenomen of toegenomen? Zou je je gedachten willen delen?

• Top Lid
« Reactie #14 Gepost op: 23 oktober 2025, 19:19:12 »
AOR AR-DV3 Wellicht?