Auteur Topic: Wijziging VTS-sectoren Amsterdam/IJmuiden per 30-09-2025  (gelezen 1437 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Wijziging VTS-sectoren Amsterdam/IJmuiden per 30-09-2025
« Gepost op: 20 augustus 2025, 06:02:16 »
De indeling van de VTS-sectoren wordt herzien om de communicatie tussen scheepvaartverkeersleiders en vaarweggebruikers verder te optimaliseren. Deze wijziging houdt onder meer in dat er een herindeling en uitbreiding van de VTS-sectoren plaatsvindt. Zo komt er op het Afgesloten IJ een VTS- sector bij: Kanaal 5, sector stad.

https://www.portofamsterdam.com/nl/nieuws/wijziging-vts-sectoren-het-cnb-gebied
https://www.portofamsterdam.com/sites/default/files/2025-06/2025_21_Verkeersbesluit%20inzake%20de%20uitbreiding%20en%20herindeling%20van%20de%20VTS-sectoren%20in%20het%20Noordzeekanaalgebied.pdf

Met dank aan de eerdere meldingen in het topic Sail 2025.

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
Re: Wijziging VTS-sectoren Amsterdam/IJmuiden per 30-09-2025
« Reactie #1 Gepost op: 27 augustus 2025, 15:14:49 »
Kanaal 61 komt in ieder geval hier nu al luid en duidelijk binnen.

Offline nokoflow

• Gevorderd Lid
  • Geniet van wat je wel kan ontvangen!!!
« Reactie #2 Gepost op: 29 september 2025, 06:01:52 »
Vanaf 30 september 2025 verandert de indeling van de VTS-sectoren in de Haven van Amsterdam, met als belangrijkste wijziging dat er een nieuwe marifoonsector bij komt voor het Afgesloten IJ: Sector Stad, te bereiken via kanaal 5. Deze uitbreiding is nodig omdat de bestaande sector te druk was en een herverdeling van kanalen de communicatie en begeleiding van het scheepvaartverkeer zal optimaliseren. De huidige Sector Amsterdam wordt opgesplitst, waarbij het gebied van de Westhaven nu kanaal 4 wordt.
Wat gaat er veranderen?

Opdeling Sector Amsterdam: De bestaande VTS-sector Amsterdam wordt gesplitst in twee nieuwe sectoren.
Nieuwe Sector Stad (Kanaal 5): Er komt een extra sector bij voor het Afgesloten IJ, genaamd Sector Stad, op kanaal 5.
Nieuwe Sector Westhaven (Kanaal 4): De overgebleven Westhaven wordt de nieuwe Sector Westhaven, te gebruiken op kanaal 4.
Waarom deze veranderingen?

Drukte: De huidige marifoonblokkanalen in Amsterdam waren overbelast, wat leidde tot een minder efficiënte en veilige afhandeling van het scheepvaartverkeer.
Optimalisatie: De herindeling zorgt ervoor dat verkeersleiders schepen nauwkeuriger kunnen monitoren en begeleiden, waardoor de nautische veiligheid en communicatie verbeteren.

Wat betekent dit voor schippers?
Op de hoogte blijven: Schippers moeten op 30 september 2025 de nieuwe indeling van de VTS-sectoren en de bijbehorende marifoonkanalen gebruiken.
Luisterplicht: Het blijft belangrijk om de juiste marifoonkanalen uit te luisteren voor de betreffende sectoren.
Ontvang met : Whistler ,sdrplay ,AOR DV1, dv10

ant:hb9cv,  2 x uhf vhf diamond.

Offline Loneship

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 29 september 2025, 10:27:39 »
De naamgeving van enkele andere blokkanalen in het gebied verandert ook. Detail wellicht, maar toch. Dus ook geen "Verkeersdienst" Noordzeekanaal meer/

Robert

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
« Reactie #4 Gepost op: 29 september 2025, 16:18:53 »
Nou wordt kanaal 7 IJmuiden Aanloop.
Maar waar valt dat nou precies onder?
Ik denk niet onder Noordzeekanaalgebied.

Offline Noway

• Gevorderd Lid
« Reactie #5 Gepost op: 29 september 2025, 17:53:22 »
Hi Johan,

Volgens mij is het Aanloop IJmuiden vanaf zee tot ±5 NM buiten de pieren en valt daarom dus niet onder Noordzeekanaalgebied. Wordt gebruikt voor aanloopverkeer, inclusief schepen op weg naar de sluizen.

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
« Reactie #6 Gepost op: 29 september 2025, 17:54:50 »
Oke dan ga ik daar eens even graven.

Offline Noway

• Gevorderd Lid
« Reactie #7 Gepost op: 29 september 2025, 17:56:02 »
Ik kan er naast zitten natuurlijk, maar misschien kan je het bevestigen: https://www.portofamsterdam.com/sites/default/files/2025-09/VTS%20communicatieregeling%202.0%20def.pdf Bijlage II en pagina 8

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
« Reactie #8 Gepost op: 29 september 2025, 18:10:05 »
Het is in ieder geval gevestigd in het Haven Operatie Centrum IJmuiden wat ook onderdeel is van Port of Amsterdam.

Offline Loneship

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #9 Gepost op: 29 september 2025, 19:24:54 »
Hi Johan,

Volgens mij is het Aanloop IJmuiden vanaf zee tot ±5 NM buiten de pieren en valt daarom dus niet onder Noordzeekanaalgebied. Wordt gebruikt voor aanloopverkeer, inclusief schepen op weg naar de sluizen.

Volgens mij zit dat anders. IJmuiden Aanloop/IJmuiden Approach is geen VTS-sector in de normale betekenis van het woord. Het is uitsluitend een 1e aanmeldkanaal voor zeeschepen buiten de VTS gebieden voor zover bestemming Amsterdam/NZK gebied. Planning van de loodsen (vaak uren van te voren), ankeraanwijzingen etc. Vind het zelf een leuk kanaal want het is niet te druk omdat het zich echt beperkt tot de zeeschepen zonder allerlei druk VTS aanwijzingen-verkeer. Verder is dit een kanaal waar je dan ook nog de oorspronkelijke kapiteins op hoort. Op de VTS kanalen hoor je veelal steeds de Nederlandstalige loodsen op de diverse buitenlandse zeeschepen. Vind het zelf altijd leuker om de oorspronkelijke bemanning te horen.

Vroeger zat dit iets anders in elkaar maar dit werkt al een tijdje zo. Ik heb een zeer goede ontvangst van IJmuiden dus niet te klagen. Ook dus van de volgens mij zeegerichte antennes.

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
« Reactie #10 Gepost op: 29 september 2025, 19:28:26 »
We gaan het vanzelf wel horen vanaf morgen.
En IJmuiden Aanloop/IJmuiden Approach is inderdaad geen VTS-sector, dat was mij wel duidelijk.
Maar het moet toch ergens onder vallen?

Offline Noway

• Gevorderd Lid
« Reactie #11 Gepost op: 29 september 2025, 20:34:25 »
Ik ben reuze benieuwd en hou dit draadje in de gaten. Hier staat nl dat het enkel een informatiekanaal is https://www.portofamsterdam.com/nl/nieuws/wijziging-vts-sectoren-het-cnb-gebied dus enkele nautische informatie: verkeerssituaties, weersomstandigheden of operationele meldingen van de verkeerscentrale. Dus wel ontvangen maar niet verzenden: geen oproepkanaal

En hier de aanleiding  https://www.portofamsterdam.com/nl/nieuws/splitsing-vts-sector-amsterdam-voor-meer-veiligheid-op-het-water

Ik ben reuze benieuwd.

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
« Reactie #12 Gepost op: 30 september 2025, 06:09:20 »
De Frequentie Database is zojuist aangepast.

Offline Noway

• Gevorderd Lid
« Reactie #13 Gepost op: 30 september 2025, 07:42:37 »
Hi LoneShio, ik ben benieuwd wat je hoort.

@Johan: even voor mij: afhankelijk wat LoneShip natuurlijk hoort, maar is bij informatiekanaal de TX ook hetzelfde als de RX?

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
« Reactie #14 Gepost op: 30 september 2025, 07:43:52 »
Je hoeft alleen maar de 160.9500 te programmeren, de zender staat namelijk op relais.