Vanaf 30 september 2025 verandert de indeling van de VTS-sectoren in de Haven van Amsterdam, met als belangrijkste wijziging dat er een nieuwe marifoonsector bij komt voor het Afgesloten IJ: Sector Stad, te bereiken via kanaal 5. Deze uitbreiding is nodig omdat de bestaande sector te druk was en een herverdeling van kanalen de communicatie en begeleiding van het scheepvaartverkeer zal optimaliseren. De huidige Sector Amsterdam wordt opgesplitst, waarbij het gebied van de Westhaven nu kanaal 4 wordt.
Wat gaat er veranderen?
Opdeling Sector Amsterdam: De bestaande VTS-sector Amsterdam wordt gesplitst in twee nieuwe sectoren.
Nieuwe Sector Stad (Kanaal 5): Er komt een extra sector bij voor het Afgesloten IJ, genaamd Sector Stad, op kanaal 5.
Nieuwe Sector Westhaven (Kanaal 4): De overgebleven Westhaven wordt de nieuwe Sector Westhaven, te gebruiken op kanaal 4.
Waarom deze veranderingen?
Drukte: De huidige marifoonblokkanalen in Amsterdam waren overbelast, wat leidde tot een minder efficiënte en veilige afhandeling van het scheepvaartverkeer.
Optimalisatie: De herindeling zorgt ervoor dat verkeersleiders schepen nauwkeuriger kunnen monitoren en begeleiden, waardoor de nautische veiligheid en communicatie verbeteren.
Wat betekent dit voor schippers?
Op de hoogte blijven: Schippers moeten op 30 september 2025 de nieuwe indeling van de VTS-sectoren en de bijbehorende marifoonkanalen gebruiken.
Luisterplicht: Het blijft belangrijk om de juiste marifoonkanalen uit te luisteren voor de betreffende sectoren.