Auteur Topic: Ook nieuw hier  (gelezen 425 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline MikeXenu

• Beginnend Lid
  • **
Ook nieuw hier
« Gepost op: 23 juli 2025, 21:33:00 »
Hoi, ik ben Mike en woon in Amsterdam. Vroeger veel met 27mhz (hoger en lager) gedaan en veel plezier aan beleeft. Ook vriendschappen aan overgehouden. Eén zo'n vriend vond dat ik maar eens een flinke mast op m'n dak moest hebben en heeft halsbrekende toeren uitgehaald om een 6 meter pijp aan schoorsteen te monteren met daarop een halve golf verticale te plaatsen. Later nog een software bedrijfje mee gedraaid.

Die spriet hielp enorm en de wereld ging open op de ssb met gloeiende brl-200 maar ook met maar 4 watt FM met truckers in Oostenrijk in de vroege ochtend babbelen op minder legale lage kanalen. Dat laatste, met weinig vermogen verbindingen maken vond ik nog het leukst eigenlijk.

Nu na al die jaren een Uniden 125xtlc gekocht en ga experimenteren met tips van hier zoals de 'waslijn antenne' en een vishengel ombouwen naar dipool voor de maritieme band.

Nu ik weer zo wat aan het rondneuzen ben valt me pas op hoe weinig antenne's nog buiten te vinden zijn op/aan huizen. Het is best ook heel stil op mijn scanner  als ik door de stad loop op marifoon/luchtvaart banden na. Dat is nog wel met de met standaard antenne - morgen komt wat beters als DHL meewerkt. Dat is jammer. Hopelijk krijg ik meer te horen (thuis) met andere antenne's.

Dus dat ben ik in een notendop.

Offline Jos Budel

• Gevorderd Lid
  • 'Non, Je Ne Regrette Rien' UBC 9000 XLT
Re: Ook nieuw hier
« Reactie #1 Gepost op: 23 juli 2025, 21:52:37 »
Hoi Mike,
Welkom hier op het forum.
Ik ken je verhaal, ben ook zo begonnen ;)
Leuke scanner die 125 XLT. En geloof me in Amsterdam is nog GENOEG te horen!
Veel succes met je nieuwe hobby.
Een groet uit Z.O Brabant
Jos Budel

Offline Noway

• Gevorderd Lid
« Reactie #2 Gepost op: 23 juli 2025, 22:07:34 »
Hi Mike,

Welkom, ik ben regelmatig in en rond A’dam en er is nog genoeg te luisteren hoor, ook 27mc. Heb zelf een RH-771 Midland antenne bijgekocht en dat leverde meer resultaten op, maar deze lange spriet valt natuurlijk wel op.

Ik weet niet of je de frequenties al in hebt geprogrammeerd want dat helpt ook.

Veel plezier en er zijn hier erg veel 125xlt gebruikers.

Offline Wolfhound

• Top Lid
« Reactie #3 Gepost op: 23 juli 2025, 22:42:59 »
Welkom Mike.

Kijk hier maar eens:

https://www.frequentiedatabase.eu/index.php
In grateful remembrance  of the 32nd T.F.S.  1954-1994.
                               " WOLFHOUNDS"
       Soesterberg Airbase.                Netherlands

Offline Noway

• Gevorderd Lid
« Reactie #4 Gepost op: 24 juli 2025, 10:09:19 »
En natuurlijk Sail2025 , ongetwijfeld zal er een hoop te luisteren zijn.  Hier heb je de link naar de evenementen site van het forum waaronder Sail Sail2025 20-25 augustus https://www.scannerforum.nl/index.php?board=15.0

Op de dagen zelf zal je op de main pagina onder chat wellicht ook forumleden zien die aan het scannen zijn.

Offline MikeXenu

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 24 juli 2025, 14:36:50 »
Bedankt voor het warme ontvangst! :)  Ik heb al her en der wat frequenties bij elkaar gesprokkeld zoals van ARC25 lijstjes - die weer omgezet naar Scan125 - en databases/website. Het is nu nog een rommeltje wat ik aan het organiseren ben. Luchtvaart in eerste 50 kanalen, marifoon en de 2de bank etc.  

Vandaag ook een Diamond rh77 (schijnt versie voor de VS markt te zijn lees ik net..) binnengekregen en zowaar hoorde ik voor het eerst iets op de 27mhz. Mensen die iets met zwaar vervoer deden en spraken over de remmen van het gevaarte - als ik het goed begreep.

De frequentiedatabase had ik al gevonden! Ben ik blij mee. Ik zag wel weer wat leuke frequenties die ik erin ga zetten.

Vraagje, weet iemand in Amsterdam nog een winkel waar je een meter of 10 coax kan halen? Alles is natuurlijk te bestellen maar vind dat een beetje zonde omdat de bezorgkosten niet in verhouding staan tot het product. Vroeger had je oa Elopta en Attent maar die zijn er niet meer.

Offline MikeXenu

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 24 juli 2025, 14:40:08 »
En natuurlijk Sail2025 , ongetwijfeld zal er een hoop te luisteren zijn.  Hier heb je de link naar de evenementen site van het forum waaronder Sail Sail2025 20-25 augustus https://www.scannerforum.nl/index.php?board=15.0

Op de dagen zelf zal je op de main pagina onder chat wellicht ook forumleden zien die aan het scannen zijn.

Dat topic had ik al gespot :) Ik ben ben benieuwd wat er te luisteren zal zijn tijdens de Sail. Leuk om dat samen te doen hier.

Offline www.SemafoonWinkel.nl

• Top Lid
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
« Reactie #7 Gepost op: 24 juli 2025, 15:21:58 »
Welkom, veel plezier op dit forum, en met de hobby. Grt. Werner.