Auteur Topic: Alinco DJ-X100E firmware vraag  (gelezen 177 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Nick1964

• Geregistreerd zend en luisteramateur bij de VRZA, W.A.C en de Papa Whiskey Club.
  • Gevorderd Lid
  • Radioactief sinds 1974 ;)
Alinco DJ-X100E firmware vraag
« Gepost op: Gisteren om 19:04:29 »
Eigenlijk hoor je hier weinig over deze leuke handscanner die bijna elke vorm van communicatie kan ontvangen en zelfs een AIS ontvanger heeft waarop je de schepen kan zien in een soort van radar scherm.
Ook het oude pogsac kan nog ontvangen worden.

Maar goed, de vraag van vandaag: vanaf de introductie in januari (van het europese model) werd de scanner geleverd met firmware 1.02
Tot mijn verbazing worden de nieuwe batches vanaf maart geleverd met firmware 1.04
Nergens is een upgrade van 1.02 naar 1.04 te vinden, Avera zwijgt.

Is dit een gevalletje zoals de laatste 2 type's aor waarbij er een andere uitvoering in hetzelfde kastje geplaatst is maar waar de ene firmware niet compatible is met de andere ?
In vele amerikaanse fora wordt gesproken over een grote firmware update eind juli.
Maar ik vrees sowieso dat die niet voor de E versie is, en mogelijk kan de 1.02 firmware ook als die E versie er al komt, niet worden voorzien van die update ?
Het verschil ( als dat er is ) tussen 1.02 en 1.04 kan ik ook niet vinden.

Het is jammer dat Avera via Facebook het ene snoepreisje na het andere maakt en leuke gadgets laat zien van stands op beurzen waar wij niets mee te maken hebben maar op supportvragen gewoon niet reageert.
Wie weet meer ?

In het kort:
Waarom 1e versie firmware 1.02 en latere 1.04, wat is het verschil, en hoe zit het met de aangekondigde firmware update eind juli.
Scanners: 2X AOR AR-DV1, 2 X SDS200E, Alinco DJ-X100E
Antennes: Moonraker Discone, Diamond VX30, 2X Diamond X-50N
Versterkers: JIM 75 en 100,Moonraker MPR-2000. Noolec LaNA.
PoC: Anysecu N61 Pro,Estalky E610, Inrico S-200.

Met mijn dyslexie heb ik soms wat hulp nodig

Offline 7243

• Gevorderd Lid
Re: Alinco DJ-X100E firmware vraag
« Reactie #1 Gepost op: Vandaag om 10:41:56 »
Als de fabrikant er niets over zegt op de website zal de communicatie naar de importeur er waarschijnlijk ook niet zijn.
Grote kans dat het een of andere service release is om andere hardware compatible te maken, soms zijn bepaalde onderdelen slecht leverbaar en gebruiken ze andere hardware, om dan te zorgen dat dat allemaal lekker werkt doen ze dan een aanpassing in de firmware, voor de eindgebruiker niet van belang omdat er geen extra features o.i.d. bijkomen.

Offline Noway

• Gevorderd Lid
« Reactie #2 Gepost op: Vandaag om 11:00:28 »
FIRMWARE NOTES:
January 2025 released with FW V1.02 MCU 3.90-008 DSP 1.07 AMBE 009
March 2025 released FW V1.04 MCU 3.90-10 DSP 1.07 AMBE 009  
... Improved Link Scan function

Offline Nick1964

• Geregistreerd zend en luisteramateur bij de VRZA, W.A.C en de Papa Whiskey Club.
  • Gevorderd Lid
  • Radioactief sinds 1974 ;)
« Reactie #3 Gepost op: Vandaag om 16:35:12 »
De firmware notes had ik ook gevonden, maar een 1.02 kun je niet updaten naar een 1.04 omdat die firmware niet online staat.
Bovendien kun je ook niet zien of er dan een 1.03 is geweest.
Als die improved link scan  klopt is er dus een fix geweest die wel op de nieuwere apparaten staat (en past) maar blijkbaar niet op de 1.02 kan worden gezet.
Scanners: 2X AOR AR-DV1, 2 X SDS200E, Alinco DJ-X100E
Antennes: Moonraker Discone, Diamond VX30, 2X Diamond X-50N
Versterkers: JIM 75 en 100,Moonraker MPR-2000. Noolec LaNA.
PoC: Anysecu N61 Pro,Estalky E610, Inrico S-200.

Met mijn dyslexie heb ik soms wat hulp nodig

Offline Noway

• Gevorderd Lid
Alinco DJ-X100E firmware vraag
« Reactie #4 Gepost op: Vandaag om 16:52:57 »
Hi Nick, ik heb het device zelf niet, maar omdat ik de berichten op het forum lees en naar de apparaten (en antennes) kijk, probeer ik mee te leren. Je helpt veel mensen en ik dacht dan ga ik kijken of ik er achter kan komen om jou te helpen.

Heb even op de Japanse site gekeken en daar de vertalingen laten lopen, maar daar wordt wel gesproken over versie 1.03.

https://www.alinco.co.jp/