Auteur Topic: Alarmeringen brandweer steeds vaker alleen via 4G  (gelezen 2529 keer)

Rolf Pieters (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline www.SemafoonWinkel.nl

• Top Lid
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
Re: Alarmeringen brandweer steeds vaker alleen via 4G
« Reactie #15 Gepost op: 18 juni 2025, 10:37:10 »
Wacht met smart op een reactie/mening van de SemafoonWinkel...

Ik zie het verband even niet, ik heb niks aan de VRU geleverd, ook geen enkele relatie mee.

Offline Tom-

• Gevorderd Lid
« Reactie #16 Gepost op: 18 juni 2025, 10:39:16 »
De Vru gaat gecodeerd alarmeren via de nieuwe pagers. Dus er komen ook weer huisnummers in en alles gaat via het 4G netwerk. Dus de meldingen voor Utrecht gaan langzaam maar zeker verdwijnen.

Ik begrijp dat je hier geen bronnen neer gaat zetten, maar ik vraag me af of dit klopt. Enerzijds spreken over gecodeerd en anderzijds over alles via 4G is vreemd.

• Top Lid
« Reactie #17 Gepost op: 18 juni 2025, 10:41:40 »
Ik weet alleen van mensen binnen de VRU dat er een soort van 2 kamp is/was.
Gaat over snelheid van het alarmeren.
Gek genoeg was P2000 alarmering veel sneller dan via GPRS.
Gevolg was dat een aantal mensen privé eenvoudige P2000 kochten, om zo sneller te kunnen zijn.
Dat deed enorm veel stof opwaaien binnen de vrijwilligers.
In één week tijd regende het orders, zodoende kreeg ik deze info.
Men zoekt nu naarstig naar een oplossing, want de huidige methodiek wil men niet handhaven.

Offline Galaxy

• Gevorderd Lid
« Reactie #18 Gepost op: 18 juni 2025, 10:42:17 »
Wacht met smart op een reactie/mening van de SemafoonWinkel...

Ik zie het verband even niet, ik heb niks aan de VRU geleverd, ook geen enkele relatie mee.

Het gaat niet over het leveren van, maar dat er gecodeerd wordt en over 4G/5G gealarmeerd wordt...
Daar krijgen jullie als hulpverleners toch iets over te horen neem ik aan?
Galaxy v9.0 IP54 - Swissphone s.QUAD

• Top Lid
« Reactie #19 Gepost op: 18 juni 2025, 11:01:57 »
Nee hoor, daar wordt in andere regio's ook weinig tot niks mee gedaan / gecommuniceerd.
Houd ons echt niet bezig. Het is gewoon een hulpmiddel om z.s.m. naar de kazerne te gaan om je ding te kunnen gaan doen met de ploeg.
Het thuisfront vind het soms wel fijn om te kunnen zien waar iemand voor weg is. Anderzijds die zijn eraan gewent en gaan gewoon door met hun ding.
Enige wat ik zelf weleens heb is bij een REA dat ik het huisnummer niet zag. Zou op weg naar de kazerne er toevallig langs kunnen komen. Is niet gebeurd afgelopen jaren.

VRU Is altijd een beetje een aparte regio geweest, in alle opzichten. Denk aan de boten, HW, combivoertuig keuze's etc.
Ik heb daar heel veel leuke en zeer goede contacten, en die verhalen zijn altijd erg bijzonder.
Nu zijn het de piepers, binnenkort weer iets anders (sluiting posten verwacht ik).

Offline Remon

• Top Lid
« Reactie #20 Gepost op: 18 juni 2025, 12:32:42 »
Gevolg was dat een aantal mensen privé eenvoudige P2000 kochten, om zo sneller te kunnen zijn.
Men zoekt nu naarstig naar een oplossing, want de huidige methodiek wil men niet handhaven.

GPRS (2G) of 4G?

Ik ken vrijwilligers die eigen pagers hadden gekocht omdat ze bij de door de VRU verstrekte pagers de tril amper voelen of door de piep heen slapen..

Offline paolo

• Gevorderd Lid
« Reactie #21 Gepost op: 18 juni 2025, 12:40:02 »

GPRS (2G) of 4G?

Ik ken vrijwilligers die eigen pagers hadden gekocht omdat ze bij de door de VRU verstrekte pagers de tril amper voelen of door de piep heen slapen..

heb van de brandweer een Precom, privé een swissphone maar die swissphone vind ik kwa geluid toch niet onderdoen aan een Precom. Je kan immers dezelfde toontjes gebruiken.

Offline Remon

• Top Lid
« Reactie #22 Gepost op: 18 juni 2025, 12:42:28 »
Misschien zit er een verschil tussen de X15 (neem aan dat je die hebt?) en de C35?

Offline paolo

• Gevorderd Lid
« Reactie #23 Gepost op: 18 juni 2025, 14:20:54 »
Ja kan het me niet voorstellen maar zou kunnen idd. Moet wel zeggen dat als het geluidsniveaus op rustig staat gaat die te zacht. Maar bij luid dan doet die het perfect

Offline Peter71

• Gevorderd Lid
« Reactie #24 Gepost op: 18 juni 2025, 18:05:32 »
Maar wat het ook is, als je - zoals in 2019 - een landelijke storing hebt van telefonie / 4G dan werkt ook dat hele systeem van 4G alarmeren niet meer.

Of ze moeten een speciaal separaat 4G/5G netwerk hebben ervoor maar dat lijkt mij sterk op dit moment.  

Nou is de kans natuurlijk wel heel klein dat zo'n storing zoals in 2019 voorkomt maar ik kijk er niet gek van op als het wel nog een keer gebeurt.

En opzich, ik heb niks tegen 4G/5G alarmering, want het levert ook aanzienlijke tijdswinst op in sommige gevallen en het kan ook op bijv de telefoon ontvangen worden, maar om nou op dit moment enkel dit netwerk (4G/5G) te gaan gebruiken voor alarmering,

ik zou het echt dom vinden van de VRU.

De hele grote storing vorig jaar met P2000 enz tijdens de zomermaanden heeft er voor gezorgd dat de VRU versneld de nieuwe pagers heeft aangeschaft en uitgedeeld. Juist omdat we dan niet enkel meer afhankelijk zijn van P2000. De posten die toen de nieuwe pagers al hadden of met precom werkten konden toen wel normaal gealarmeerd worden. Dus bied het 4G netwerk vele voordelen, zeker omdat er dan via dat netwerk huisnummers mee gezonden kunnen worden, wat voordeel bied bij reanimaties. Maar ook dat is op dit moment nog niet van toepassing, dus wordt er voornamelijk gewoon via P2000 gepiept. En is er helemaal geen sprake dat de VRU gecodeerd gaat alarmeren

Offline Henk Voortwijs

• Gevorderd Lid
  • IK MOET HELEMAAL NIKS!
« Reactie #25 Gepost op: 19 juni 2025, 13:28:48 »
VRU Is altijd een beetje een aparte regio geweest, in alle opzichten. Denk aan de boten, HW, combivoertuig keuze's etc.
Ik heb daar heel veel leuke en zeer goede contacten, en die verhalen zijn altijd erg bijzonder.
Nu zijn het de piepers, binnenkort weer iets anders (sluiting posten verwacht ik).

Ze waren volgens mij ook de laatste regio die over ging naar het nieuwe roepnummer systeem.
BC785D; UBC780XLT; UBC3500XLT; UBC9000XLT; Sangean ATS-909X; TP-100 BASIC; Galaxy AF-A27; Midland Alan 48 Plus; TYT TH-8600

Offline Tom-

• Gevorderd Lid
« Reactie #26 Gepost op: 22 juni 2025, 07:06:55 »
wat voordeel bied bij reanimaties.

Is dat voordeel dan dat vrijwilligers niet langs de post gaan maar direct hulp gaan bieden? Zie het niet als kritiek, want bij een reanimatie is snelle hulp natuurlijk van levensbelang, maar is dat niet juist waar we HartslagNu voor hebben?

Offline Peter71

• Gevorderd Lid
« Reactie #27 Gepost op: 22 juni 2025, 07:26:56 »
wat voordeel bied bij reanimaties.

Is dat voordeel dan dat vrijwilligers niet langs de post gaan maar direct hulp gaan bieden? Zie het niet als kritiek, want bij een reanimatie is snelle hulp natuurlijk van levensbelang, maar is dat niet juist waar we HartslagNu voor hebben?

Als vrijwilligers besluiten bij een reanimatie direct naar het adres te gaan, zeker als zij er langs komen is dat hun eigen keuze. Bedoeling is nog steeds dat die TS de weg op gaat dan. En de ervaring met Hartslagnu leert ons inmiddels wel dat daar geen zekerheid in zit, en je dus niet weet of er uberhaupt iemand komt. Zelf heb ik nu diverse malen mee gemaakt dat er niemand kwam via Hartslagnu

Offline Bart

• Gevorderd Lid
« Reactie #28 Gepost op: 22 juni 2025, 07:28:27 »
Citaat

Ik denk het wel. Wat is de meerwaarde van eerst langs het incidentadres rennen/fietsen/rijden op weg naar een kazerne, om 5 minuten later weer terug te komen in je brandweerpak en precies hetzelfde gaan doen wat je 5 minuten daarvoor ook al had kunnen doen. Maar we wijken af
Great day to carry 45 pounds of gear up and down 10 flights of stairs.
Uniden UBC125XLT, Uniden SDS100E, Uniden UBCD260DN, AOR AR-DV10

Offline Tom-

• Gevorderd Lid
« Reactie #29 Gepost op: 22 juni 2025, 08:01:58 »
Bedoeling is nog steeds dat die TS de weg op gaat dan.

Daar doelde ik inderdaad op, ik kan me voorstellen dat het bij een eventueel vervolginzet onhandig is zijn als de vrijwilligers zonder uitrukkleding aan het werk zijn. Heel dubbel, want het kan zomaar dat je een leven kan redden door sneller een begin met de reanimatie te maken.

Duidelijk verhaal verder, dank je.