Op dit forum ben ik één post tegengekomen over het vervangen van deze connector. De reden voor dit bericht is dat in een maand tijd de twee in de titel genoemde scanners bij mij defect gingen. Misschien heeft iemand iets aan mijn ervaringen, of heeft iemand soortgelijke ervaringen.
Het probleem blijkt als bij kleine bewegingen van de kabel de ontvangst wegvalt. Ik dacht aan vuil in de connector maar dat bleek onjuist. Ook zat de gehele connector los (hij kon iets draaien). Ik zal deze connector con A noemen, en die aan de coaxkabel con B.
Het bleek op de eerste plaats dat bij beide scanners het witte kunststof cylindertje in con A gebroken was. In dit onderdeeltje zitten de twee metalen lipjes die om de pen van con B vallen en het contact maken. Zonder de kunststof huls kunnen deze lipjes wegbuigen.
Dat bleek echter niet het echte probleem. Bij openen van de scanners bleek dat de aansluiting op de printplaat fragiel was. Het genoemde draaien van con A in het chassis van de Commtel zou tegengegaan moeten worden doordat de centrale pen direct vastgesoldeerd is op een draadbrug op de printplaat, maar die was losgebroken.
Bij de andere scanner had ik geprobeerd te solderen, maar ik vermoed dat daarbij de voorversterker opgeblazen was, deze scanner gaf geen enkele ontvangst meer. Daarom heb ik bij de Commtel een koperdraadje gewikkeld om de centrale pen en de draadbrug op de printplaat, en deze scanner werkt voorlopig goed.
De twee scanners hadden grotendeels dezelfde constructie. Om bij de printplaat te kunnen is er nog al wat voorwerk nodig. Als iemand deze problemen heeft met één van deze scanners kan hij/zij mij een bericht sturen om het voorwerk te beschrijven.
Eventuele correcties op het bovenstaande zijn eveneens welkom, bij voorbaat dank.