Auteur Topic: Welke antenne kiezen  (gelezen 2001 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline themace

• Gevorderd Lid
Welke antenne kiezen
« Gepost op: 18 mei 2025, 18:21:10 »
Zoals meerdere hier is het zoeken en afwegen welke antenne te plaatsen. Na jaren weer niet actief door andere prio's, alweer de hobby opgepikt.

Ik had nog een D-777 liggen, die staat inmiddels op 6 meter, maar gaat heel binnenkort aan de schoorsteen en heeft dus vrij ontvangst. Daarbij wil ik eigenlijk nog een 2e antenne plaatsen.

Voornamelijk luister ik luchtvaart (burger en MIL), en wil me wat meer gaan verdiepen in ADS-b zelf te gaan ontvangen. Hier lijkt mij de D-777 uitermate geschikt voor.
Daarnaast iets meer all round luisteren, zoals bijv Marifoon, bedrijven, maar ook DMR en SDR wil ik gaan onderzoeken. Totaal groentje in dit trouwens.

Na uitvoerig lezen hier op het forum lees ik veel goede berichten over de Diamond X50N. Als 2e meer allround antenne, met het gene wat ik wil gaan doen, is dit een goede keuze, of zijn er nog andere goede alternatieven ?

Dank jullie wel weer !
UBC 9000 XLT
Yupiteru MVT-7100
UBC 220 XLT
D-777
BT1 Big Mag mobile
JWX Mobile window antenna

Offline Remon

• Top Lid
Re: Welke antenne kiezen
« Reactie #1 Gepost op: 18 mei 2025, 18:28:47 »
Voor ADS-B heb je een antenne nodig voor 1090 MHz. De D-777 is daarvoor niet geschikt.

Ik kan daarvoor antennes van Vinnant van harte aanbevelen.

Offline themace

• Gevorderd Lid
« Reactie #2 Gepost op: 18 mei 2025, 18:35:39 »
Thanks, zoals ik zei, groentje...haha..duidelijk !
UBC 9000 XLT
Yupiteru MVT-7100
UBC 220 XLT
D-777
BT1 Big Mag mobile
JWX Mobile window antenna

Offline Edwin uit 070

• Gevorderd Lid
« Reactie #3 Gepost op: 18 mei 2025, 21:20:34 »
Ik kan daarvoor antennes van Vinnant van harte aanbevelen.

Ik ben al jaaaaren tevreden gebruiker van Vinnant antennes. Weet niet hoe die man het doet. Lijkt wel of hij ze betoverd  8) . Maar zijn antennes hebben een meer dan uitstekende prijs/prestatieverhouding.

Offline Hennie

• Gevorderd Lid
  • PC5L
« Reactie #4 Gepost op: 15 augustus 2025, 08:50:56 »
Naar aanleiding van je positieve reactie heb ik bij hem deze antenne besteld: https://files.vlastnawebstranka.websupport.sk/c1/f9/c1f9bcc7-a25b-49cc-9827-a325a6d5eee5.pdf

Ik heb de dipolen 54,1 cm van elkaar afgesteld, wat overeen komt met 432,174 MHz (FT8). Wát een drama! Mijn X200 presteert vele malen beter dan de dipolen. Je kan er verder ook niets aan af stellen: je richt ze allemaal de zelfde kant op en zorgt dat ze op de goede afstand staan van elkaar. In het document staat: "Array lenght app 160cm with spacing of 0,78 x Lambda". Dat komt dus neer op (300/432.174) x 0,78 = 54,1 cm. Hoogste dipool staat op 9 mtr. de laagste op 7,4 mtr. Zelfs met de condities van deze dagen is het ronduit slecht. Kabels en pluggen zijn OK.

Ik vermoed dat hij zijn toverstaf bij deze antenne niet heeft gebruikt.

Offline Remon

• Top Lid
« Reactie #5 Gepost op: 15 augustus 2025, 09:43:25 »
Volgens de PDF hebben ze een richteffect als je ze precies recht onder elkaar monteert en een rondstralend effect als je ze iets uit het lood monteert. Heb je hier rekening mee gehouden?

Loopt de coax wel ver genoeg horizontaal door, dus afbuigen tot voorbij de mast in plaats van er voor?

Offline MikeXenu

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 15 augustus 2025, 09:48:12 »
In de datasheet staat ook "offset mouting for true 360 ´ coverage" -- zou dat nog iets kunnen verbeteren?

Offline Hennie

• Gevorderd Lid
  • PC5L
« Reactie #7 Gepost op: 15 augustus 2025, 09:52:20 »
Ik ben voor het richteffect gegaan uiteraard want de X200 die ik heb is een rondstraler. Ze staan echt uitgelijnd onder elkaar, op de millimeter nauwkeurig van elkaar.

Offline Remon

• Top Lid
« Reactie #8 Gepost op: 15 augustus 2025, 09:58:59 »
En hoe loopt de coax?

Van de zelfbouw dipolen die ik in het verleden heb gemaakt weet ik nog dat de coax precies in het midden haaks moet weglopen van de dipolen (dus horizontaal bij een verticale dipool). Ook de lengte van hoe ver de coax wegloopt was van invloed op de prestatie van de antenne. Dit heeft sowieso een minimumlengte. Of er ook een maximumlengte is weet ik niet. Of het soort bocht naar beneden van invloed is weet ik niet. Daarvoor heb ik onvoldoende kennis van de materie.

Offline Edwin uit 070

• Gevorderd Lid
« Reactie #9 Gepost op: 16 augustus 2025, 07:24:31 »
Naar aanleiding van je positieve reactie heb ik bij hem deze antenne besteld: https://files.vlastnawebstranka.websupport.sk/c1/f9/c1f9bcc7-a25b-49cc-9827-a325a6d5eee5.pdf

Ik vermoed dat hij zijn toverstaf bij deze antenne niet heeft gebruikt.

Misschien gebruikt hij die alleen bij de ADSB-antennes. Die antennes van Vinnant werken buitengewoon goed.

Waarom heb je deze antenne besteld, in plaats van een "normale" yagi? Er van uit gaande dat het om een richteffect gaat rond de 432 Mhz.?

Offline Hennie

• Gevorderd Lid
  • PC5L
« Reactie #10 Gepost op: 16 augustus 2025, 07:54:55 »
Ik probeer graag allerlei antennes uit en soms zit er wel eens wel bij wat bij wat niet aan de verwachtingen voldoet. Het ging niet alleen om de 432 MHz. De afstand tussen de bomen bepaalt welke frequentie het best is op dat moment. Ik zou ze nog wat hoger op de mast kunnen zetten maar dan moet ik de mast naar beneden halen en dat is lastig. Zoals ik het nu heb gedaan is met een keukentrapje op het dak. Ik heb me in posities moeten manoeuvreren die een circus artiest niet hadden misstaan.

Offline Corleone

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #11 Gepost op: 16 augustus 2025, 11:32:35 »
Is er al bekend of er reeds een opvolger is voor de DIAMOND RH771 144/430MHz Wideband scanner antenne?

Offline www.SemafoonWinkel.nl

• Top Lid
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
« Reactie #12 Gepost op: 16 augustus 2025, 15:09:40 »
Een opvolger? De Diamond RH771 is gewoon te koop.
Wij hebben deze antenne op voorraad met BNC.

Anders kom je in de 50cm lange Magnum Scanmax.
Hebben wij ook op voorraad.

https://www.semafoonwinkel.nl/Antennes