Auteur Topic: HyperFlex 5  (gelezen 1306 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline sebastiaan

• Gevorderd Lid
HyperFlex 5
« Gepost op: 11 mei 2025, 17:20:45 »
Mijn ontvangst blijft zeer slecht dus ga toch de kabel maar vervangen (beetje oud denk ik)

Ik kwam een site tegen met een rol van 15 meter voor 30,- Vinden jullie dit een beetje redelijke prijs?

Helaas kan ik nergens een site vinden die bijvoorbeeld kant en klaar met pluggen aanbieden, Weet iemand toevallig een bedrijf die deze rollen met de pluggen wel aanbieden?

Solderen gaat hem niet meer worden in mijn toestand helaas..

Alvast bedankt voor jullie reacties.
o.a TRX_2

Offline BobHGL

• Gevorderd Lid

Offline sebastiaan

• Gevorderd Lid
Re: HyperFlex 5
« Reactie #2 Gepost op: 11 mei 2025, 19:43:06 »
Dank je wel voor de site. Ik ga is even kijken. Geen idee welke pluggen ik erbij moeten nemen die in mijn scanner en antenne gaan,

Is dit trouwens een goede kabel?
o.a TRX_2

Offline www.SemafoonWinkel.nl

• Top Lid
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
« Reactie #3 Gepost op: 11 mei 2025, 20:01:21 »
Ik zou er een emailtje / telefoontje aan wagen voor goed advies over type kabel en pluggen.
Houd er wel rekening mee dat de kabel ergens doorheen moet naar buiten. Kan dat nog met de connector eraan?
Moet de kabel scherpe bochten maken?

Offline Remon

• Top Lid
« Reactie #4 Gepost op: 11 mei 2025, 21:01:48 »
Dank je wel voor de site. Ik ga is even kijken. Geen idee welke pluggen ik erbij moeten nemen die in mijn scanner en antenne gaan,

Is dit trouwens een goede kabel?

Scannerkant: BNC
Antennekant: N

Is een stuk stugger dan RG58, maar wel dezelfde dikte. Ik heb zelf +/- 10 meter Hyperflex 5. Doet het even goed als Aircell 7. Het verschil is verwaarloosbaar in ieder geval.

Laatste stukje naar mijn scanner is 2 meter RG58 met aan beide kanten een BNC plug en dan een BNC koppelstuk ertussen. Omdat dat allemaal een stuk soepeler en makkelijker te buigen is. (en ook met het oog op een nog aan te schaffen Cross Country Wireless multicoupler)

Offline sebastiaan

• Gevorderd Lid
« Reactie #5 Gepost op: 11 mei 2025, 22:06:13 »
Ik zou er een emailtje / telefoontje aan wagen voor goed advies over type kabel en pluggen.
Houd er wel rekening mee dat de kabel ergens doorheen moet naar buiten. Kan dat nog met de connector eraan?
Moet de kabel scherpe bochten maken?

Connector kunnen er gewoon aan. Gaat via de antenne naast het dakraam over de dakpannen naar begane grond. Via een klapraampje (wat altijd open staat) de woonkamer in naar mijn scanner. Dus geen scherpe bochten. Denk dat ik ongeveer 15 meter nodig heb ( beetje lastig inschatten) Maar ik zie nergens op de site de optie die ik kan selecteren voor het solderen van de connectors.
o.a TRX_2

Offline Gotya

• Gevorderd Lid
« Reactie #6 Gepost op: 12 mei 2025, 00:22:55 »

Offline sebastiaan

• Gevorderd Lid
« Reactie #7 Gepost op: 12 mei 2025, 21:28:33 »
Door mijn hersen aandoening is dit allemaal bijzonder moeilijk allemaal. Er staan zoveel pluggen op. Staan zoveel kabels op.
Dit is voor mij niet te doen de juiste artikelen in het winkel mandje te krijgen. En dan hebben we het maar over 15 meter kabel 2 pluggen en de montage service.

Ik heb vanmiddag heel hard met de gedachten gespeeld om met de hobby te stoppen en daar werd ik erg emotioneel van omdat mij hobby buiten mijn gezin alles voor me is al meer dan 40 jaar. Maar dit soort dingen bestellen, al die merken en soorten dolen door mijn hoofd.

Ik wil in ieder geval iedereen bedanken voor de reactie over welke kabel en pluggen.

Ik ga is hard denken wat te doen..
o.a TRX_2

Offline Remon

• Top Lid
« Reactie #8 Gepost op: 12 mei 2025, 22:22:54 »
Zoals ik adviseerde via Whatsapp: bellen (of mailen als dat makkelijker is) naar Veenstra en vragen of hij liever krimpt of soldeert. Want hij biedt beide soort pluggen aan.

Offline sebastiaan

• Gevorderd Lid
« Reactie #9 Gepost op: 13 mei 2025, 03:36:47 »
Zoals ik adviseerde via Whatsapp: bellen (of mailen als dat makkelijker is) naar Veenstra en vragen of hij liever krimpt of soldeert. Want hij biedt beide soort pluggen aan.

Bedankt kerel ik ga ze mailen vandaag met de vraag
o.a TRX_2

Offline Remon

• Top Lid
« Reactie #10 Gepost op: 13 mei 2025, 10:40:08 »
Ik bedenk me nu dat de soldeerversie van de connectoren beter bestand zijn tegen indringen van vocht dan de krimpversie.

Offline Hunter

• Beheerder
  • PE1RFR
« Reactie #11 Gepost op: 13 mei 2025, 12:42:56 »
Ik bedenk me nu dat de soldeerversie van de connectoren beter bestand zijn tegen indringen van vocht dan de krimpversie.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik die nog niet eerder had gehoord. Wat niet bekent dat het niet zo hoeft te zijn, maar wat is de gedachte hierachter?

Offline Remon

• Top Lid
« Reactie #12 Gepost op: 13 mei 2025, 13:35:34 »
Het buisje wat over de kabel gaat (die je perst met de krimptang), daar kan water/vocht langs. Is half op te lossen door een krimpkous, maar dan kan het water er ook door aan de kant waar het buisje tegen de connector aan zit, je kan de krimpkous vaak niet tot voorbij die naad schuiven.

Bij soldeerconnectoren schuif je een stuk rubber over de mantel heen en bestaat de connector verder uit een geheel. Als je na voltooien het geheel vastdraait met twee steeksleutels, dan heb je een echt waterdichte seal.

Offline BobHGL

• Gevorderd Lid
« Reactie #13 Gepost op: 13 mei 2025, 21:21:59 »
Is een soldeerversie van connectoren beter bestand tegen indringen van vocht dan de krimpversie?

ChatGPT said:
Ja, over het algemeen is een gesoldeerde versie van een connector beter bestand tegen vochtindringing dan een eenvoudige krimpversie, mits goed uitgevoerd. Maar er zijn nuances:

✅ Voordelen van solderen t.o.v. krimpen (bij vochtbestendigheid):
Dichtheid bij soldeer: Als het soldeer goed is aangebracht, vult het alle holtes tussen draad en contact volledig, waardoor er geen ruimte overblijft voor vocht om in te dringen.

Geen capillaire openingen: Krimpverbindingen kunnen kleine spleten overhouden tussen aders en het metalen deel van de connector, wat vocht via capillaire werking kan aantrekken.

Beter bestand tegen corrosie (indien goed geseald): Geen lucht + geen vocht = minder risico op oxidatie.

⚠️ Maar let op: solderen is niet automatisch beter in elk geval:
Aspect   Solderen   Krimpen
Vereist afdichting   Ja, anders kan het soldeer juist vocht aantrekken (capillair effect richting kabel).   Vaak gecombineerd met een waterdichte krimpkous.
Mechanisch sterk   Minder dan krimpen als het beweegt of trilt.   Beter bestand tegen trilling en beweging.
Toepassing in auto/maritiem   Alleen als je ook waterdichte krimpkous gebruikt.   Speciale waterdichte krimpconnectoren (met lijm in de kous) zijn hiervoor ontworpen.
Installatiegemak   Lastiger in het veld.   Snel, vooral met tang en föhn.

🔒 Beste combinatie voor vochtige omgevingen:
De beste vochtbescherming krijg je met een soldeer- én krimpconnector met ingebouwde krimpkous met smeltlijm (zoals veel maritieme "heat shrink solder sleeves"). Die:

Zorgen voor een elektrische verbinding via soldeer.

Verzegelen de hele verbinding met krimpbare kous mét lijm.

Bieden ook redelijke trekontlasting.

🔚 Conclusie:
Ja, solderen kan beter zijn tegen vocht dan krimpen, maar alleen als je het goed afwerkt met een waterdichte afsluiting (zoals een krimpkous met lijm).

Voor toepassingen in vochtige of natte omgevingen is een waterdichte krimpconnector met lijm of een gesoldeerde verbinding met waterdichte krimpkous het meest betrouwbaar.

Offline Hunter

• Beheerder
  • PE1RFR
« Reactie #14 Gepost op: 13 mei 2025, 21:31:45 »
Ik weet niet beter dan connectoren (ook bij de telecomproviders) af te tapen. Vertrouwen op de waterdichtheid is aardig, maar zekerheidshalve liever dubbel waterdicht. Dat beetje tape kost de geld en moeite niet, de ellende die je hebt als er toch water in komt is zoveel malen groter. Bij de 7/16 connectoren op de antennes worden vaak van die speciale afdichtkappen gebruikt waar een soort silicone in zit. Eigenlijk maar voor eenmalig gebruik omdat het zich naar de connector vormt. Andere zaken (anders dan coax) wordt vaak met een speciale pasta afgedicht.