Auteur Topic: Mijn 1ste posting  (gelezen 848 keer)

0 leden (en 3 gasten) bekijken dit topic.

Offline Noway

• Beginnend Lid
  • **
Mijn 1ste posting
« Gepost op: 6 mei 2025, 20:39:28 »
Hallo allemaal,

Sinds een aantal weken ben ik de gelukkige eigenaar geworden van de Uniden XLT125 en die gaat letterlijk overal mee naar toe. Ik heb er heel veel plezier aan en vraag me af of ik wel de juiste keuze heb gemaakt. Ik zat ook te twijfelen aan de digitale versie 160dn, maar koos als start toch de 125xlt. Eind deze maand ga ik naar de Radio markt in Friesland en na de zomer start ik met de cursus voor zendamateur. Ik vind luisteren leuker als praten, maar ik wil graag alle techniek erachter weten. Ik val denk ik onder de categorie gebruiker en heb niet de behoefte om te bouwen of iets dergelijks. Kijk elke dag wat youtube filmpjes om zoveel mogelijk tips and tricks te leren, zodat ik het apparaat zo goed mogelijk kan bedienen. Ik kijk ook regelmatig op dit forum om nog meer te weten te komen.

Ik zou graag van de gelegenheid gebruik willen maken om wat gebruikerservaringen aan jullie te vragen:
- Er zitten 2300mAh batterijen in en volgens de manual moet je het apparaat op 14 uur zetten. Doet iedereen dit ook, want ik vind het persoonlijk erg lang.
- Ik maak veelvuldig gebruik van de Close Call functie. Die zit niet op de 160dn. Missen jullie deze functie? Ik vraag dit omdat ik op het forum lees dat men vaak beide apparaten blijven gebruiken namelijk.
- Ik las op het forum dat er ook de Amerikaanse versie van de 160dn is aangeschaft, waarschijnlijk voordat de Europese versie uitkwam. Is het advies om voor de Amerikaanse versie te gaan of toch voor de Europese. De vraag is ivm firmwareupdates.
- De 3600XLT lijkt me lastig te bedienen voor een beginneling of adviseren jullie toch om voor deze te gaan i.p.v. de 160dn.

Ik zit veel in het buitenland en wil dan ook graag de scanner gebruiken.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met deze vragen. Als jullie andere tips hebben, dan verneem ik dat graag.

In ieder geval alvast heel erg bedankt en als ik wat terug kan doen voor het forum dan hoor ik dat ook wel.

Offline www.SemafoonWinkel.nl

• Top Lid
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
Re: Mijn 1ste posting
« Reactie #1 Gepost op: 6 mei 2025, 20:58:09 »
Wij verkopen de 125 en 160 (125 zijn we in principe mee gestopt, omdat er steeds meer digitaal bij komt).
Ken ze dus beiden goed.
Laatste versie van de 125 is voortaan met USB-C connector.

Laden gaat idd relatief langzaam.
Scanner is niet gebouwd op snelladen, ook i.v.m. warmte ontwikkeling gaat dat niet.

Wat de meeste mensen doen is 2 stuks Eneloop Pro en een losse lader erbij nemen.
2 Accu's in de 125, en 2 in de oplader.
Of een Powerbank erbij van bijv. 10.000 mAh.
Werkt voor de 160 ook goed.

Closecall zit niet op de 160. Heeft met kosten te maken.
Persoonlijk vind ik het wel jammer, maar niet perse een gemis, het is leuk, maar hij locked vaak op de bekende zenders die je al kent of het vaakst in de lucht zijn en in alle databases al staan.
Nu heb ik meer behoeft aan "meten" van de zender, dan luisteren. Heeft dus ook daarmee te maken.
Wanneer je heel dicht in de buurt ben van de zender (2 meter) werkt een kleine counter perfect, ook in digitale modus.
Maar ik kan me goed voorstellen dat je CC zeer fijn vindt. Zou een reden kunnen zijn om de 125 ook te houden.

EU of US Versie lijkt mij niet zo moeilijk.
Neem de EU versie, gewoon in NL te koop, CE, garantie etc.
De US postcode functie heb je in EU niks aan.
En EU versie heeft ook dPMR.
Nadeel van EU versie is de betaalde software. US Versie is gratis.
Ik vind dat software gratis moet zijn wanneer je hardware ook al koopt, daarom is bij ons de prijs hiervan zeer laag gehouden.

Nu zijn de meningen over de 3600 (verkochten we ook totdat de 160 kwam) en 160 zeer uiteenlopend.
De 160 is vrijwel identiek aan de 125.
De 3600 heeft een zeer steile leercurve. Niet te vergelijken met de 125.
Alles wat je van de 125 weet, kun je niet gebruiken.
Totaal andere structuur.
Voor incidenteel gebruik is deze wat lastiger, je moet er de tijd voor nemen.
V.w.b. gevoeligheid zijn ze denk ik gelijkwaardig aan elkaar.
Ik zou wel adviseren de 125 te houden, is een van de betere, en gevoeligere analoge handscanners.

Offline Noway

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 7 mei 2025, 18:42:11 »
Goedenavond,

Dank je voor je uitgebreide reactie, dat wordt zeer gewaardeerd. Ik heb gelijk bij jullie op de site gekeken voor de mogelijkheden.

Ik begrijp wat je zegt over de leercurve. Ik wil eigenlijk voorkomen dat ik over een tijdje toch beter de 3600 had kunnen nemen dan de 160. Ik ben regelmatig in het buitenland. Is hierin ook verschil te verwachten tussen beide apparaten?

Nogmaals bedankt voor je reactie.

Online haasjetik

• Nieuw Lid
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 7 mei 2025, 19:04:55 »
Ik volg dit draadje en vraag me af wat de plek van een SDS 100 zou zijn (anders dan duurder).

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Offline www.SemafoonWinkel.nl

• Top Lid
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
« Reactie #4 Gepost op: 7 mei 2025, 19:32:41 »
Ook bij de SDS100 en 3600 heb je de stijle leercurve, dus meer "expert" apparaten.
Zijn software defined radio's. Geheugen werkt met een SD kaart, is daardoor vrijwel onbeperkt.
Ook kunnen ze opnames maken van de gesprekken.
Sentinel is gratis, maar ik lees op dit forum dat meeste mensen voorkeur geven voor de betaalde versie Butel software.
Die vind ik relatief duur, zou (bijna) gratis moeten zijn wanneer je al zoveel betaalt voor een scanner.
De Pro versie software kan nog veel meer.

SDS100EDN = Standard Version + Activated DMR + NXDN + dPMR is de enige versie welke nog nieuw verkrijgbaar is.
Prijs is bijna 3x zo hoog als de 160.
Zit hem voor een groot deel in het grafische kleuren scherm.

De 3600 is redelijk identiek, maar heeft een saaier display.
Is daardoor wel stuk goedkoper dan de 100, maar duurder dan 160.
Zover mij bekend is de ontvangst identiek.
100 Scanned langzamer.

SDS100 of 3600 Hangt vnl. af van je portemonnee en hoeveel belang je aan het scherm hecht.

160 Is identiek aan de 125 (maar geen close call), zeer makkelijk in bediening, biedt heel veel voor het geld, goedkopere software. Iedereen kan ermee overweg.
Persoonlijk vind ik de 160 een super apparaat, ben nu ook gestopt met verkoop van 125 en 3600 omdat er geen enkele vraag meer naar was.
Heb je ruimte voor een mobiel / basis model, dan adviseer ik de 260, die is echt geweldig op alle vlakken.

Online haasjetik

• Nieuw Lid
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 7 mei 2025, 21:19:30 »
Dank voor de uitvoerige reactie. Heb de 160, naar de 100 lonkte qua opzet en zo (iets met buren en groen gras). Ben daar nu wel van af.  Om er nou een 260 bij te zetten . . .  
Misschien de 160 aan een simpele antenne op zolder hangen (indien zinvol).

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Offline Mose

• Gevorderd Lid
  • Rotterdam
« Reactie #6 Gepost op: 7 mei 2025, 22:06:45 »
Ik begrijp wat je zegt over de leercurve. Ik wil eigenlijk voorkomen dat ik over een tijdje toch beter de 3600 had kunnen nemen dan de 160. Ik ben regelmatig in het buitenland. Is hierin ook verschil te verwachten tussen beide apparaten?

Het is maar net wat je wil en welke indeling je logisch vindt. Zie deze post. Persoonlijk heb ik meer met de zgn. DMA (Dynamic Memory Architecture) van de 3600 en SDS-lijn. Je moet de indeling weliswaar vanaf de grond opbouwen, maar je kan alles helemaal naar wens inrichten en heel gericht luisteren. Ik vind vaste banken te beperkend, maar velen zullen DMA juist te complex vinden.

De 3600 kan ook trunktracken, wat handig kan zijn. In NL vind ik weinig grote trunkingnetwerken (non-TETRA dan), maar in omringende landen zie je vaker DMR Tier III (NMBS, De Lijn op termijn, het ov in Aken). Over het algemeen heb je het niet echt nodig, maar er zijn situaties waar het handig is. Ik zou 'm niet alleen om die reden kopen.

Ook bij de SDS100 en 3600 heb je de stijle leercurve, dus meer "expert" apparaten.
Zijn software defined radio's.

Alleen de SDS-lijn is SDR-based, de 3600 heeft een klassieke ontvanger. Een groot deel van de reden dat men met de SDS-scanners kwam, is dat de 'oude' scanners zoals de 436HP/3600 niet goed met de LSM-modulatie van bepaalde P25-netwerken om konden gaan (in combinatie met simulcast, dus meerdere zenders die synchroon hetzelfde signaal uitzenden). Daar biedt SDR uitkomst, al bestaat dit probleem niet in NL omdat wij dit soort netwerken niet hebben. Evenwel zijn er ook andere voordelen, zoals de waterfall die onlangs uitkwam.
Met vriendelijke groet,

Mose (Spreek uit 'Moos' ;))

Offline Noway

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 8 mei 2025, 14:37:26 »
Allereerst iedereen bedankt voor de reacties: @www.SemafoonWinkel.nl @haasjetik & @Mose. Top!

Ik zal even gaan nadenken of ik de 160 neem of toch de 3600. Ik zal wat filmpjes met unboxing e.d. gaan bekijken en ook waarbij functies en werking worden uitgelegd. De leercurve vind ik niet erg. Op de 1 of andere manier word ik wel getriggerd door CC dat wel op de 3600 zit. Prijsverschil tussen de 2 is niet doorslaggevend.

Zoals gezegd, ben ik een enthousiaste gebruiker, dus de keuze laat zich niet lang wachten. Ik zal het hier doorgeven.

Nogmaals bedankt, het wordt zeer gewaardeerd.

Online BobHGL

• Gevorderd Lid
« Reactie #8 Gepost op: 9 mei 2025, 00:47:22 »
Voordeel van de 3600 is dat hij geluid kan opnemen op een SD-kaart. Die van mij ligt momenteel dag en nacht een paar frequenties te scannen die af en toe gebruikt worden. De 160 heb ik gekocht omdat die wat makkelijker is om mee te nemen in een broek/jas-zak.
Uit mijn aantekeningen over de 160:

Voordelen:
- dPMR
- klein en licht
- USB-C
- Max Hold On bij bandscope <= bruikbaar?

Nadelen:
- Geen opnamefunctie
- Geen CloseCall
- Geen VFO’s
- Minder gevoelig dan Icom R15 (op PMR446)

Offline Noway

• Beginnend Lid
  • **
Mijn 1ste posting
« Reactie #9 Gepost op: Gisteren om 10:40:18 »
Dank je BobHGL, nemen we mee

Offline Rolf Limburg midden

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #10 Gepost op: Gisteren om 16:45:59 »
Scanner mee naar het buitenland:
België en Luxemburg zou ik dat niet doen!
Duitsland als er een CE of de keuring van de BNA op staat het Duitse RDI zeg maar en dat heeft de EU versie van de 160.

Ik heb zowel de 125 als de 160 hier in de regio zit niet zo heel veel digitaal maar ook amateurs maken gebruik van DMR al hoor ik daar vrij weinig op (kan natuurlijk zijn dat dat aan de regio ligt).
De EU versie heeft dPMR en bedrijven die geen last willen van "kiddy's" op het kanaal gaan wel eens naar de dPMR maar het merendeel is toch analoge PMR en dat vaak boven kanaal 8 zo houd je storingen van de goedkopere setjes weg.
De 125 heb ik op een Dimond X50n en een paar PC speakers staan. De 160 met een Dimond RH3 "bullet" antenne die gaat mee.
Met die kleine antenne is het niet te opzichtig dat ik een scanner op zak heb en dan vang je nog wel eens (d)PMR van winkels en bedrijven.
Soms wel lachen want zeker als ze digitaal zitten denken ze dat ze privé zitten met hun head setje.
Om de batterij capaciteit op te vangen heb ik een kleine powerbank beide gaan in een schoudertasje oortjes er aan en mensen denken dat ik muziek luister.
Met de Close Cal of de digitale modi mee onderweg te kunnen pakken heeft de digi het toch gewonnen van de CC.
De CC reageert inderdaad op semafoon en sterke zenders zoals C2000 (zoals eerder al vermeld).
En dat tettert dan in je oor, iedere keer als je de scanner uitzet zijn de L/O van de close call ook gewist.

Blij met mijn 125 en 160  ;D

Rolf

Offline Noway

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #11 Gepost op: Gisteren om 18:47:53 »
Dank voor je gebruikerservaring Rolf en je enthousiasme. Je mag toch in België wel meeluisteren, tenminste .. zo las ik dit stukje op BIPT https://www.bipt.be/consumenten/verboden-enof-particuliere-apparatuur

Offline Rolf Limburg midden

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #12 Gepost op: Gisteren om 19:53:24 »
Citaat
U mag een scanner of een ontvanger kopen en houden maar u mag alleen luisteren naar de frequenties waarvoor u de toestemming hebt gekregen van de eigenaar of die vrij kunnen worden beluisterd.

Naar mijn weten correct me if I am wrong, moet je de scanner aanmelden c.q. een vergunning hebben voor, en kan de Politie bij jou aankloppen om te controleren of jij frequenties hebt geprogrammeerd die niet vrij te luiteren zijn zoals amateur en 27mc of jij toestemming hebt van de gebruiker.

https://www.cbshop.com/scanner_wetten

Rolf

Offline Mose

• Gevorderd Lid
  • Rotterdam
« Reactie #13 Gepost op: Gisteren om 19:55:43 »
Het is een beetje ongelukkig verwoord, maar met 'frequenties die vrij kunnen worden beluisterd' doelen ze op publieke zaken als radio-omroepen. Het meeluisteren met private communicatie, dus alles waarvan je niet de bedoelde ontvanger bent, is zonder toestemming niet toegestaan in België. Dat geldt overigens ook in Duitsland en veel andere landen in Europa.

Naar mijn weten is bezit van een CE-gemarkeerde ontvanger is in heel de EU in principe vrij (of zou dat moeten zijn), maar je weet in de praktijk nooit hoe men ter plaatse reageert. Als je private frequenties geprogrammeerd hebt, kan dat al problematisch zijn.
Met vriendelijke groet,

Mose (Spreek uit 'Moos' ;))

Offline Noway

• Beginnend Lid
  • **
Mijn 1ste posting
« Reactie #14 Gepost op: Gisteren om 20:28:25 »
Dank Moos en Rolf voor de uitleg. Het is inderdaad anders interpreteerbaar. Ook de zin vrij te beluisteren.. Ook al worden de scanners in België verkocht, blijkbaar geven jullie aan dat voorzichtigheid geboden is. Bedankt voor de waarschuwing.

Ik heb op het forum eerst gezocht naar dezelfde vragen. Wet en regelgeving zijn aan verandering onderhevig en vandaar dat ik ook bij de Belgische rechtspraak heb gekeken, maar ik kon hierover geen jurisprudentie vinden https://juportal.be/zoekmachine/zoekformulier