Auteur Topic: E.H.B.O met portfoon  (gelezen 1393 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Jos Budel

• Gevorderd Lid
  • 'Non, Je Ne Regrette Rien'
E.H.B.O met portfoon
« Gepost op: 26 april 2025, 22:01:43 »
beste Forumleden.
Vanmiddag zag ik op de vrijmarkt in mijn woonplaats Budel (koningsdag) de EHBO met portofoons rond lopen. Helaas heb ik niet gezien welk merk porto's door de drukte. Wel stond in het midden van de vrijmarkt een tent van de EHBO post, met een kleine antenne antenne er boven op. (dit ter grootte van een mobiele C.B antenne) Ik wist niet dat EHBO porto's had? Toch connectie met het Rode Kruis of niet?
Helaas heb ik bij thuiskomst niets gehoord.

Offline jos75

• Beginnend Lid
  • **
Re: E.H.B.O met portfoon
« Reactie #1 Gepost op: 27 april 2025, 06:53:12 »
Op zicht niet vreemd
Iedereen kan vergunningvrije portofoons kopen en gebruiken. Deze zenden ook maar op 0,5W.
Ook is het mogelijk dat ze gebruik maken van een vergunning, en dan waarschijnlijk gebruik maken van de 3 landelijke UHF kanalen met hun aangemaakte TQ.  

Maar het blijkt natuurlijk gissen en zoeken.

Offline elsinga

• Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
« Reactie #2 Gepost op: 27 april 2025, 07:44:16 »
Ik maak voor EHBO en Scouting (of die combi) gebruik van een repeater en porto's op vergunning. Gebruik de bekende lijst met verhuurfreuenties in de 454/464 MHz. Dus dat komt voor.

Als ze een losse antenne gebruiken, dan vallen PMR446 vergunningsvrije porto's af. Die mogen geen losse antenne gebruiken.
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland

Offline Tom-

• Gevorderd Lid
« Reactie #3 Gepost op: 27 april 2025, 08:02:28 »
Maar het blijkt natuurlijk gissen en zoeken.

Of Close Call gebruiken.  ;D

Offline Jos Budel

• Gevorderd Lid
« Reactie #4 Gepost op: 27 april 2025, 08:16:05 »
Heren,
Dank voor jullie expertise. Ik neem dus aan, dat de EHBO Cranendonck zijn eigen porto's heeft. (dat is alleen maar goed toch ?)
Maar ik kon die kleine antenne niet plaatsen, die gemonteerd stond op de EHBO tent, en vandaar dus mijn vraag.
Helaas heb ik geen Close call.

Offline jos75

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 27 april 2025, 09:44:38 »
Als ze een losse antenne gebruiken, dan vallen PMR446 vergunningsvrije porto's af. Die mogen geen losse antenne gebruiken.

Scherp! je hebt helemaal gelijk!

Offline Rolf Limburg midden

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 27 april 2025, 17:08:14 »
Hier is verkeersbegeleiding met motoren geweest gezien de mix van motoren en kleding zijn dat vrijwilligers die met de eigen motor rijden en als ik het goed gezien heb(!) maakten ze gebruik van PoC proto's. (PPT over Celular) met een headset in de helm.
Zelf 10 jaar bij het Rodekruis in de evenementen hulpverlening mee gelopen en met de scanner vaker het portofoon verkeer van de organisatie mee uitgeluisterd, zou kunnen zijn dat de antenne daar voor was.
PoC zijn goedkoop in de aanschaf geen vaste kosten en licentie vrij dus voor een EHBO vereniging best een goede oplossing lijkt mij.

Rolf

Offline ET

• Top Lid
  • Schiedam
« Reactie #7 Gepost op: 27 april 2025, 19:22:27 »
...
PoC zijn goedkoop in de aanschaf geen vaste kosten en licentie vrij dus voor een EHBO vereniging best een goede oplossing lijkt mij.

Rolf

Met PoC heb je toch data verkeer waar je weer een SIM kaart voor nodig hebt waar op zijn beurt weer een abonnement aan vast hangt.
Uniden UBC9000XLT / RTL R820T2 / Funcube Pro
Ailunce HD1 / Motorola MTH800 / Motorola DM4600 / DM3600 / Motorola GM360
Diamond X50 / Diamond D707 / Diamond MR77B / Kathrein K751221 (UHF)

Offline 1591

• Gevorderd Lid
  • Maastricht
« Reactie #8 Gepost op: 28 april 2025, 05:13:13 »
Met PoC heb je toch data verkeer waar je weer een SIM kaart voor nodig hebt waar op zijn beurt weer een abonnement aan vast hangt.

Hoeft geen abo te zijn. Ik gebruik zelf ook POC en heb daar gewoon aan databundel aan hangen die zichzelf opwaardeerd indien nodig.
Kost in principe bijna niks.
Verbruik is ook minimaal.

Offline ET

• Top Lid
  • Schiedam
« Reactie #9 Gepost op: 28 april 2025, 07:34:00 »
Die kende ik dan weer niet, maar mooie oplossing als dat zo werkt.
Uniden UBC9000XLT / RTL R820T2 / Funcube Pro
Ailunce HD1 / Motorola MTH800 / Motorola DM4600 / DM3600 / Motorola GM360
Diamond X50 / Diamond D707 / Diamond MR77B / Kathrein K751221 (UHF)

Offline Henk Voortwijs

• Gevorderd Lid
  • IK MOET HELEMAAL NIKS!
« Reactie #10 Gepost op: 28 april 2025, 14:27:47 »
Heren,
Dank voor jullie expertise. Ik neem dus aan, dat de EHBO Cranendonck zijn eigen porto's heeft. (dat is alleen maar goed toch ?)
Maar ik kon die kleine antenne niet plaatsen, die gemonteerd stond op de EHBO tent, en vandaar dus mijn vraag.
Helaas heb ik geen Close call.

Ik was  brutaal geweest en even bij die tent binnen gelopen om te vragen wat voor frequentie ze gebruiken. Als je uitlegt dat je luisteramateur bent, willen ze nog wel eens serieus antwoordt geven. Althans, dat is mijn ervaring.
BC785D; UBC780XLT; UBC3500XLT; UBC9000XLT; Sangean ATS-909X; TP-100 BASIC; Galaxy AF-A27; Midland Alan 48 Plus; TYT TH-8600

Offline Jos Budel

• Gevorderd Lid
« Reactie #11 Gepost op: 28 april 2025, 14:59:25 »
Henk: Ik heb het idee dat ze dat gewoon niet weten. De tent was professioneel ingericht 2x bed , tafels e.d, de dames hadden professionele veld- uniformen aan ,met de originele grote backpacks en porto's natuurlijk. Dus heb het maar zo even gelaten.

Offline Rolf Limburg midden

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #12 Gepost op: 29 april 2025, 08:12:46 »
Citaat

Naar mijn weten kun je, je GSM als modem gebruiken via BleuThoot die dingen werken ook op WiFi.
Data verbruik schijnt best mee te vallen dus je zou er zelfs een prepay sim in kunnen stoppen als organisatie of je vrijwilligers een vergoeding per inzet geven voor het data verbruik op hun eigen telefoon.
En zolang je maar GSM ontvangst hebt kun je over de hele wereld communiceren dus zolang zaken niet volledig uit de hand lopen voor een vrijwilligers organisatie een goedkope werkende oplossing.

Rolf

Online www.SemafoonWinkel.nl

• Top Lid
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
« Reactie #13 Gepost op: 29 april 2025, 09:35:02 »
Het kan ook een POC Basis zender zijn met externe LTE of Wifi antenne. Data verbruik is heel weinig, abbo + data ca. 3 euro/maand/apparaat.
Meestal gebruikt men dan Zello of RealPTT.

Maar persoonlijk ga ik uit van een EHBO-organisatie welke een eigen analoge UHF repeater bij zich heeft. Die mag je 5 meter hoog zetten.
Meestal op de 3 bekende vergunning plichtige frequenties.
Vaak met compacte antenne, alles zit netjes in een flight case, bereik van ca. 2 tot 5 km is goed haalbaar in een dorp.
Deze setup zie je het meeste.

Offline Jos Budel

• Gevorderd Lid
« Reactie #14 Gepost op: 29 april 2025, 13:18:01 »
Dank voor je expertise. Inderdaad..., de antenne (ter grootte van een mobiele CB antenne) stond rond 4.5 a 5 meter op EHBO tent gemonteerd. De vrijmarkt hier was van best grote oppervlakte. Dank voor je bericht.