Auteur Topic: Informer kapot..  (gelezen 527 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Tom-

• Gevorderd Lid
Informer kapot..
« Gepost op: 21 april 2025, 07:29:01 »
Mijn Informer is ermee gestopt. Als ik hem aanzet start hij op...valt uit, start weer op en zo door. Soms blijft hij kort aan, soms wat langer. Als hij wat langer aan blijft reageert hij niet op toetsen.

De testmodus doorloopt hij goed. Functies werken, pager reageert zoals verwacht

Als ik de handprogrammeermodus start staat er basic prog in het scherm en reageert hij op geen enkele knop. Na enige tijd valt hij weer uit...etc.

Omdat ik wel een soldeerbout heb had ik gehoopt een "programmer" in elkaar te zetten (gewoon solderen op de pager, kapot is het toch al) om te kijken of dat werkt, vandaar mijn vraag hier: https://www.scannerforum.nl/index.php?topic=36629.msg353374#msg353374
Daar heb ik dus nog niets mee gedaan en dat is dus ook niet de oorzaak.

Is hier nog iets mee te beginnen?

Offline www.SemafoonWinkel.nl

• Top Lid
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
Re: Informer kapot..
« Reactie #1 Gepost op: 21 april 2025, 08:24:27 »
Je storing lijkt verdacht veel op water/vochtschade. Zie je witte vlekken/kringen op de printplaat?
Solderen op de print zou ik niet zo snel doen, kan wel, maar 3 pogo pinnen doen hetzelfde.
(zitten 4 eilandjes, 3 heb je er nodig, de meest linkse niet (uit mijn hoofd).
Met 4 pinnen kun je hem ook voor de Galaxy gebruiken.
Programmer is I2C, is zelf te maken, maar wel wat lastiger dan FTD/RS232.

Offline Tom-

• Gevorderd Lid
« Reactie #2 Gepost op: 21 april 2025, 10:10:44 »
Dank je wel!

Vochtschade is mogelijk. Duidelijk witte kringen zijn er niet, maar ik sluit niets uit.

Omdat de zelftest wel werkt is er sprake van een functionerende processor. Het logo wordt goed geladen, dus communicatie met de EEPROM gaat goed. Tijdens de zelftest werken de knoppen ook, dus daar is ook niets mis.

Op het moment dat hij de programmering gaat laden (ik vermoed dat tenminste) gaat het mis. Zowel na het opstarten als in de programmeermodus. Daarom dacht ik aan een probleem in de programmering en hoopte ik het te kunnen oplossen met herprogrammeren.

Die i2c is nog wel een opvallende. De driver die meegeleverd wordt (oa bij jou) is voor de de PL2303. Dat is USB naar RS232. Die i2c gaat dus over een virtuele compoort als ik het goed begrijp. Het wordt wel lastig om dat zonder documentatie zelf uit te gaan vinden. En als ik jouw reactie zo lees denk ik dat jouw verwachting is dat herprogrammeren het niet gaat oplossen dus gaat dat niet zoveel zin hebben.

Offline www.SemafoonWinkel.nl

• Top Lid
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
« Reactie #3 Gepost op: 21 april 2025, 20:02:33 »
Eerst uitlezen, en dan herprogrammeren met een nieuwe leeg/origineel bestand is altijd de 1e handeling bij storingen.
Dat lost 90% van allerlei (opstart)problemen op.
(alleen wanneer hij continu aan en uit gaat is mijn ervaring dat dit met vochtschade te maken kan hebben).

Offline Tom-

• Gevorderd Lid
« Reactie #4 Gepost op: 23 april 2025, 12:08:58 »
Duidelijk. Ik ga eens kijken of ik zelf iets met i2c kan knutselen, zie daar wel een uitdaging in. Vraag me alleen af wat dat continue opstarten gaat betekenen voor het programmeren, maar dat zien we dan weer wel.