Beste iedereen,
Het is maar een korte vraag, maar graag het volgende.
Ik ben in het bezit van een DVB-DAB-FM dongle met een kleine sprietantenne, iedereen wel bekend neem ik aan.
Mijn ervaring, ik heb alleen een goede ontvangst op de FM-band met de SDR+ software.
Een tijdje al overweeg ik de aanschaf van een SDR-RTL-dongle met diverse antenne toebehoren.
Mijn vraag is: welke van de 2 type dongles heeft de beste ontvangst?
Graag zou ik meer op de HF-band en hogere frequenties (satelliet e.d.) willen beluisteren.
Hoe voldoet de bijgeleverde antenneset van de SDR-RTL? Wat is jullie ervaring met een dongle.
P.S. Kan een langdraadantenne van 20 meter lengte, behalve op de HF ook op de hogere frequenties goede resultaten geven? Denk aan luchtvaart, DAB en satelliet.
Ben benieuwd naar reacties.
73'
Johan
Wat een hoop uiteenlopende vragen

De RTL-SDR dongles werken volgens mij vooral redelijk tot goed tussen 70 en 1200 Mhz. Er is een RTL-SDR V4 die ook HF zou ontvangen, maar ik heb er geen ervaring mee. Ding kost een paar tientjes, dus dat valt nog mee.
Ik heb zo'n antennesetje. Is leuk om wat mee te prutsen maar verwacht er niet te veel van. Elke ontvanger is gebaat bij een goede, echte antenne. De vuistregels zijn zo hoog mogelijk en zoveel mogelijk vrij zicht. Voor satelliet heb je in principe wel iets meer nodig dan het bijgeleverde antennesetje, waarbij het natuurlijk uitmaakt naar wat voor satellieten je wilt luisteren.
De RTL-SDR dongles zijn heel aardig om mee te beginnen of vooral wat sterkere zenders te beluisteren. Maar de dongles van bijvoorbeeld Airspy of SDRPlay zijn een stuk duurder maar ook aanzienlijk beter. Als je iets eerieuze wil luisteren op of HF of het hogere frequentiesegment, dan zou je zoiets kunnen overwegen.
Langdraad geeft GEEN resultaten op hogere frequenties.