0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.
Welkom op dit forum, en met het herontdekken.Meeluisteren kan nog steeds, al is het wel anders dan vroeger.27 mc, xtal scanner is minimaal 30-40 jaar geleden?
Toen ik begon had je alleen vhf laag en hoog, uhf was nog niet in gebruik, dat was 50 jaar geleden, daarvoor luisterde ik op een oude radio die ik had aangepast, die begon bij de 86 mhz, geen squelch haha.
Hoi Dennis,Welkom hier op het forum.Er is hier genoeg te vinden ,naar je "luistersmaak".Waar kom je vandaan?Gegroet,Jos Budel
Welkom! Wat zou je willen ontvangen? Het is ook maar net waar je woont. Woon je in de buurt van een haven of grote rivier, dan kun je bv de marifoonband beluisteren. Verder is luchtvaart eigenlijk overal in Nederland goed te beluisteren.
Hulpdiensten kun je al 25 jaar niet meer meeluisteren.Van hulpdiensten kun je wel de alarmeringen ontvangen zoals ze over de semafoon gaan (leveren we gebruiksklaar).Bijv. 18:19:51 17-03-25 melding P 1 BON-01 BR BRAND WONING PIJLKRUID ELST GE 07373119:39:26 13-03-25 melding AANRIJDING LETSEL (FIETS, PERSONENAUTO) DORPSSTRAAT ELST GE 179210Instapscanner, meest verkochte beginscanner: UBC125XLT.In de frequentiedatabase kun je zien wat er te ontvangen is in jouw gebied.
SDR kan ook een leuke optie zijn om te beginnen. Kun je voor een paar tientjes gelijk veel horen ipv een scanner die gelimiteerd is tot analoog. Voor een scanner die met digitale signalen kan omgaan moet je nog steeds serieus de portemonnee trekken.Zoek bijvoorbeeld naar rtl sdr op dit forum. De mogelijkheden zijn bijna eindeloos.