Auteur Topic: Hoe maak ik van een csv file een HPD file ?  (gelezen 5420 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Nick1964

• Geregistreerd zend en luisteramateur bij de VRZA, W.A.C en de Papa Whiskey Club.
  • Gevorderd Lid
  • Radioactief sinds 1974 ;)
Hoe maak ik van een csv file een HPD file ?
« Gepost op: 31 januari 2025, 01:11:21 »
Diverse scannersoftware bieden de mogelijkheid om een HPD file te importeren maar ik heb alleen een csv file, weet iemand een convertor of iets dergelijks om van een csv file een hpd file te maken ?
Op google krijg ik wel ergens een topic maar daar kan ik geen soep van maken.
Scanners: 2X AOR AR-DV1, 2 X SDS200E, Alinco DJ-X100E
Antennes: Moonraker Discone, Diamond VX30, 2X Diamond X-50N
Versterkers: JIM 75 en 100,Moonraker MPR-2000. Noolec LaNA.
PoC: Anysecu N61 Pro,Estalky E610, Inrico S-200.

Met mijn dyslexie heb ik soms wat hulp nodig

Offline Pieter61

• Gevorderd Lid
Re: Hoe maak ik van een csv file een HPD file ?
« Reactie #1 Gepost op: 31 januari 2025, 10:12:58 »
Diverse scannersoftware bieden de mogelijkheid om een HPD file te importeren maar ik heb alleen een csv file, weet iemand een convertor of iets dergelijks om van een csv file een hpd file te maken ?
Op google krijg ik wel ergens een topic maar daar kan ik geen soep van maken.

In ARC DV1 zit ook de mogelijkheid om CSV bestanden te importeren.
Heb je de al geprobeerd?
Ontvangers: AOR AR-DV1 | UBCD160DN | BCT15X | FDM-S3 | NRD-535 | RSP-2 & RSP-1B | HF-150 | Air!Squitter ADS-B en Flarm
Antennes: Wellbrook ALA1530LNP | AOR SA7000 | 12mtr LW | Mini-Whipe | Active Diapason | Active Flarm | MLA-30 loop | K180WLA loop | Air Omni UHF/VHF Base Antenna

Offline Nick1964

• Geregistreerd zend en luisteramateur bij de VRZA, W.A.C en de Papa Whiskey Club.
  • Gevorderd Lid
« Reactie #2 Gepost op: 31 januari 2025, 14:32:20 »
Ik ben weer niet duidelijk geweest ( sorry even in bold voor andere lezers ) het is voor de uniden sds100E.

Het is dus niet bold voor jou bedoeld, misschien kan ik met de aor software een csv bestand importeren, weer exporteren als hpd en dan vervolgens weer importeren in de sds100, bedankt voor je tip.
Ik heb via Google op github wel iets gevonden van 13 jaar oud,maar dit werkt niet meer.

Edit: geen export naar hpd mogelijk via de aor software en sentinel, alleen export naar csv maar dat bestand heb ik al.

Offline vdKaa

• Gevorderd Lid
« Reactie #3 Gepost op: 31 januari 2025, 15:19:42 »
Misschien niet de reactie die je hoopt, maar kan je een CSV bestand niet als komma gescheiden bestand inlezen in Excel?

Vanuit Excel kan je het dan weer kopieren en daarna plakken in Butel 536 (Pro).
TRX-1e, UBC125XLT, UBCD160DN, UBCD3600XLT, SDS200e, Airspy mini, Inrico S200

Offline Nick1964

• Gevorderd Lid
« Reactie #4 Gepost op: 31 januari 2025, 15:57:29 »
Ik heb totaal geen ervaring met microsoft producten, ook niet met exel. wat ik nu gedaan heb is de lijst die ik had van een andere scanner, uitprinten maar als printer pdf kiezen en dan van daaraf per regel kopieren en plakken naar sentinel. Een heel karwei maag nog altijd beter dan handmatig over tikken en invoeren...

Offline gjbzmr

• Gevorderd Lid
« Reactie #5 Gepost op: 31 januari 2025, 17:45:08 »
Ik denk dat, met een beetje uitleg en voorbeedbestanden, ChatGPT wel een HPD-bestand kan maken o.b.v. een CSV-bestand. En andersom natuurlijk.
UBC125XLT met RH-F10 - UBC9000XLT en AOR AR-DV1 (incl. TETRA-trunking update) met op het dak een Diamond X50n (19m Aircell-7) - Midland C710  met SRH-803s - RH-795 - Icom IC-A3E met FA-BO1AR -  Tyt MD-390 - Tyt MD-380 - 2x Motorola MTP850 - 3x Informer pro P2000 pagers

Offline www.SemafoonWinkel.nl

• Top Lid
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
« Reactie #6 Gepost op: 31 januari 2025, 18:03:25 »
Ik heb het nooit goed begrepen met de 3600, ARC536 en Sentinel werken met HPD en HPE bestanden.
Ze kunnen elkaars bestanden niet openen.
CSV Bestanden im -en exporteren gaat in ARC536, maar in Sentinel weer niet.
Alleen om die reden als werken de ARC125 en ARC160/260 versies al vele malen lekkerder.

Offline Nick1964

• Gevorderd Lid
« Reactie #7 Gepost op: 31 januari 2025, 19:41:34 »
Als je in mijn handtekeningen kijkt welke scanners ik heb, en de dito Butel Files en daarnaast nog Sentinel dan snap je hoeveel werk het is om alle scanners tegelijk van nieuwe frequenties te voorzien.
Nou snap ik dat niet elke mogelijkheid op een scanner zit maar zorg dan binnen Uniden dat standaard opties overal aanwezig zijn,eventueel grayed out als het model het niet aan kan.
Een soort van keuzemenu van, okay kies hier je scanner, dan heb je hier de programmeer opties.
Of zorg voor een ordentelijk conversie tooltje. Bijna overal heb je aparte software nodig, een csv editor (zit lang niet overal ingebouwd) exel om iets in te lezen, HPD files, HPE files... kunnen ze ook weer iets aan verdienen.

Ook op radioreference en andere fora komt de vraag steeds terug en moet je halsbrekende toeren uithalen met andere programma's die er eigenlijk ook niet voor bedoeld zijn om iets in te lezen, aanpassen vind ik niet zo erg maar +100 kanalen handmatig invoeren met een grote kans op een typo is gewoon niet leuk.

Offline www.SemafoonWinkel.nl

• Top Lid
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
« Reactie #8 Gepost op: 31 januari 2025, 19:50:14 »
Wat ik niet snap is dat je de 3600 weg deed ivm. problemen met bediening en programmeren. Dat ging je niet goed af.
En dan koop je een SDS100 terug, wat in feite hetzelfde is.
Is het niet handiger om bijv. 1 goede basisscanner te hebben, en 1 goede handscanner, van eventueel hetzelfde merk?

Offline Nick1964

• Gevorderd Lid
« Reactie #9 Gepost op: 31 januari 2025, 20:31:37 »
Daar zit een heel verhaal aan vast, de AOR 8600 waar ik er 2 van had, waren niet gevoelig voor storing van de P2000, de 3600 was dat wel alleen herkende ik toen de storing nog niet en dacht ik dat het aan de scanner zelf lag. Pas recent op de analizer vond ik uit dat het de p2000 mast was die zo stoorde, die ik ook eerst niet herkende.
De whistler pikte weer harmonischen (?) op van een of andere bron die ik niet kon thuisbrengen.
Het programmeren van de sds100, 200 en de 3600 heb ik redelijk onder de knie nu maar de files waren behoorlijk verouderd.

Ik vraag me ook terdege af of de stoormast (nog) wel aan alle regels voldoet.
Hij is eerst gemaakt voor het oude energiebedrijf op het terrein waar die staat, en heeft verschillende eigenaren gehad, van gemeentelijk energiebedrijf,Nuon, Liander..

Daarnaast ben ik een scannerfiel, al vanaf mijn 14e bezig met scanners,heb er als dealer misschien wel duizenden verkocht en als er een nieuw model uit komt wil ik die graag hebben.
Net als de UBCD160DN, heb ik die echt nodig ??? Nee want mijn aor scanners kunnen hetzelfde en meer.

Neem ook als voorbeeld, de nieuwe google streamer..kan die meer als de "oude" chromecast met Google tv ? Nee.. toch heb ik er 2 gekocht voor de huiskamer en slaapkamer.
Ik verdien goed, mijn vrouw verdient goed, mijn kinderen verdienen goed, en ik weet dat sinds mijn hartstilstand een paar jaar geleden het zo gebeurd met je kan zijn, dus ik wil genieten.
Wat ik echter niet zoveel heb is geduld, honderden frequenties intypen terwijl ik die als andere bestanden al heb in een andere vorm vind ik dus niet zo handig.

Offline Pieter61

• Gevorderd Lid
« Reactie #10 Gepost op: 31 januari 2025, 21:04:10 »
Wat ik echter niet zoveel heb is geduld, honderden frequenties intypen terwijl ik die als andere bestanden al heb in een andere vorm vind ik dus niet zo handig.

Tja, dan maak je het jezelf heel erg moeilijk.
Ik heb ook diverse scanners maar al mijn frequenties heb ik netjes in Excel staan.
Allemaal verschillende tabbladen voor bv elk vliegveld 1 etc.
Tja nu ik een AOR DV1 heb moet ik de bestanden weer aanpassen ivm met extra invul mogelijkheden.
Maar als ik het eea in de diverse scanners wil zitten is het met Copy/Pase heel erg makkelijk in de Butel software te plakken van welke scanner dan ook.
Groot voordeel is dat ik maar 1 centraal bestand actueel hoef te houden. Maar het is maar net waar je voor kiest.
Ontvangers: AOR AR-DV1 | UBCD160DN | BCT15X | FDM-S3 | NRD-535 | RSP-2 & RSP-1B | HF-150 | Air!Squitter ADS-B en Flarm
Antennes: Wellbrook ALA1530LNP | AOR SA7000 | 12mtr LW | Mini-Whipe | Active Diapason | Active Flarm | MLA-30 loop | K180WLA loop | Air Omni UHF/VHF Base Antenna

Offline Nick1964

• Gevorderd Lid
« Reactie #11 Gepost op: 31 januari 2025, 22:04:34 »
Klopt allemaal en dat probeer ik ook, maar de gegevens die ik wilde overzetten stonden in een andere scanner (niet van mij ) en dus nog niet in bestandsvorm.
Ook wil ik ze uitsplitsen in aparte groepen, ik ben ook totaal niet thuis in excel.

Maar we gaan nu wel heel erg offtopic, ik durf voorzichtig te concluderen dat er geen tooltje is dat van een csv file een HPD of HPE kan maken of andersom.
Dat betekent dus altijd copy en paste werk en discipline om een main bestand up to date te houden.

Offline sebastiaan

• Gevorderd Lid
« Reactie #12 Gepost op: 31 januari 2025, 22:08:48 »
Ik heb loop ook tegen dit probleem aan. Ik heb een csv bestand gemaakt uit de frequentie database. Deze wil ik in mijn 3600 inporteren om zo gelijk een hele rits frequenties erin te zetten. Heb het geprobeerd met chatGPT alleen krijg het niet voor elkaar.
o.a TRX_2

Offline BobHGL

• Gevorderd Lid
« Reactie #13 Gepost op: 1 februari 2025, 00:51:44 »
Maar als ik het eea in de diverse scanners wil zitten is het met Copy/Pase heel erg makkelijk in de Butel software te plakken van welke scanner dan ook.
Groot voordeel is dat ik maar 1 centraal bestand actueel hoef te houden.

Ik krijg de indruk dat er door sommigen onnodig moeilijk wordt gedaan. Copy & Paste werkt inderdaad prima voor de 3600 en andere scanners van Uniden. Maar ook voor de scanners en ontvangers van AOR en Icom. Werkt ook prima met de software van de Whistlers.
Een centraal bestand houd ik niet bij. Daarvoor gebruik ik de database van Johan, aangevuld met data van Mark Schutte, Elsinga et cetera. En wat aantekeningen van mezelf.

Offline Just Listen

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #14 Gepost op: 2 februari 2025, 09:31:51 »
OP bijvoorbeeld Marktplaats kun je voor niet al te veel een kaartje voor je SDS100 of SDS200 kopen.
Er zijn mensen die die bestanden heel aardig bij houden en het inlezen is relatief eenvoudig. Kaartje plaatsen of even via een USB kaartlezer inlezen in de scanner.
Nee je krijgt dan niet 100% wat je hebben wilt, maar je hebt dan wel een heel goede basis om mee te beginnen. Wel even kijken wat en bij wie je koopt en zijn ook slimme vogels die verouderde bestanden aanbieden.

Overigens is ProScan wel (naar mijn mening) het betere programma om met bestanden te werken voor de SDS100 SDS200 (en 3600)
Butel heb ik ook maar ben er minder handig mee. (kan ook aan mij liggen ;-) Helaas geen ProScan voor de DV1

Een universeel formaat wat je kunt gebruiken voor meerdere scanner merken zou heel mooi zijn, maar ik denk dat we daar over kunnen blijven dromen.

Gelukkig hebben we ook nog knippen en plakken  ;D