Auteur Topic: Vaste antenne voor een UBC125 XLT  (gelezen 2125 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline kuls

• Beginnend Lid
  • **
Vaste antenne voor een UBC125 XLT
« Gepost op: 5 januari 2025, 14:17:31 »
hallo allemaal.
ik heb sinds een week een UBC125 xlt met een magnum scanstick 2000 antenne . De scanstick plaats ik meestal buiten op de vensterbank van mijn Hobbykamer en  Ik sta er na een week van te kijken wat ik al meer ontvang tegenover mijn oude 3500 xlt. Nu ben ik aan het denken om me een vaste discone antenne thuis tegen de gevel te plaatsen  . Maar....... nu heb ik ergens gelezen  (hier op forum of ergens anders ) dat dit geen meerwaarde heeft  bij een mobiele scanner en dat dit alleen meerwaarde heeft bij een vaste scanner.
Helaas kan ik dit stukje  text nergens meer terug vinden en aangezien ik wel al lang meekijk ben ik nog een echte beginner en slaat de twijfel weer toe.
 Wat zijn jullie meningen hierover
Alvast bedankt voor het meedenken

Offline www.SemafoonWinkel.nl

• Top Lid
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
Re: Vaste antenne voor een UBC125 XLT
« Reactie #1 Gepost op: 5 januari 2025, 14:34:36 »
Paul, wanneer ik jouw situatie bekijk, en eigenlijk iedere situatie, zal het altijd een verbetering kunnen geven.
1) Antenne gaat van binnen naar buiten.
2) En een stukje hoger neem ik aan.
Met een goede coaxkabel om het verlies te compenseren valt er wel winst te behalen.
Hoogte (dus vrij zicht rondom) is het belangrijkste.
Dan "kijkt" de antenne beter over de bossen heen richting Roermond/Venlo etc.

Offline Edwin uit 070

• Gevorderd Lid
« Reactie #2 Gepost op: 5 januari 2025, 16:06:43 »
hallo allemaal.
ik heb sinds een week een UBC125 xlt met een magnum scanstick 2000 antenne . De scanstick plaats ik meestal buiten op de vensterbank van mijn Hobbykamer en  Ik sta er na een week van te kijken wat ik al meer ontvang tegenover mijn oude 3500 xlt. Nu ben ik aan het denken om me een vaste discone antenne thuis tegen de gevel te plaatsen  . Maar....... nu heb ik ergens gelezen  (hier op forum of ergens anders ) dat dit geen meerwaarde heeft  bij een mobiele scanner en dat dit alleen meerwaarde heeft bij een vaste scanner.

Het maakt de antenne echt niet uit of er een vaste scanner op aangesloten is, of een portable scanner.

In principe is de vuistregel: hoe hogere de antenne opgesteld is, hoe beter de ontvangst wordt. Wel moet je goede coaxkabel gebruiken vanaf 10-15 meter.

Ik weet niet waar je naar gaat luisteren. Een discone is vrij groot om tegen een gevel te plaatsen. Eerder zou ik aan de veelgeprezen Diamond X50 denken.

Offline Henk Voortwijs

• Gevorderd Lid
  • IK MOET HELEMAAL NIKS!
« Reactie #3 Gepost op: 9 februari 2025, 15:52:00 »
Wat ik persoonlijk nooit begrijp is waarom men een handscanner koopt en hem vervolgens als basisscanner gaat gebruiken.
BC785D; UBC780XLT; UBC3500XLT; UBC9000XLT; Sangean ATS-909X; TP-100 BASIC; Galaxy AF-A27; Midland Alan 48 Plus; TYT TH-8600

Offline Edwin uit 070

• Gevorderd Lid
« Reactie #4 Gepost op: 9 februari 2025, 18:06:02 »
Wat ik persoonlijk nooit begrijp is waarom men een handscanner koopt en hem vervolgens als basisscanner gaat gebruiken.

Omdat niet iedereen het geld heeft om EN een basisscanner te kopen EN een handscanner?

Offline Robert

• Gevorderd Lid
« Reactie #5 Gepost op: 9 februari 2025, 19:57:16 »

De verwachting dat een handscanner ook met een buitenantenne werkt lijkt mij toch niet zo vergezocht...

Offline Nick1964

• Geregistreerd luisteramateur bij de VRZA, W.A.C en de Papa Whiskey Club.
  • Gevorderd Lid
  • Radioactief sinds 1974 ;)
« Reactie #6 Gepost op: 9 februari 2025, 22:24:37 »

Ruimtegebrek plus als een tweede scanner?

Veel mensen gebruiken een handscanner ook als hybride scanner ( lekker moderne alledaagse term) men luistert binnen op de buiten antenne en neemt hem mee als er wat interessants is. Neem je dan een basisscanner mee met een accu onder je arm of een 12 volt verlengsnoertje ?
Je koopt een portable radio met dab, en die zou je dan niet binnen gebruiken als basis ?
Je koopt lekkere wandelschoenen,maar je begrijpt niet waarom je die dan ook binnen gebruikt ?

Menig zendamateur gebruikt een mobiele installatie binnen op een voeding, in jouw redenatie begrijp je dat niet en moet die in de auto blijven zitten ?
Scanners: 2X AOR AR-DV1,Uniden UBC-125XLT, 2 X SDS100E, Alinco DJ-X100E
Antennes: Moonraker Discone, Diamond VX30, 2X Diamond X-50N
Versterkers: JIM 75 en 100,Moonraker MPR-2000. Noolec LaNA.
Porto's. Anysecu N61 Pro,Estalky E610, Inrico S-200.

Met mijn dyslexie heb ik soms wat hulp nodig

Offline BobHGL

• Gevorderd Lid
« Reactie #7 Gepost op: 10 februari 2025, 00:25:10 »
Je koopt een Canta en vindt het raar dat je de caravan niet vooruit krijgt.

Offline 7243

• Gevorderd Lid
« Reactie #8 Gepost op: 11 februari 2025, 08:55:17 »
Ik gebruik mijn AOR 8200 al jaren voor binnen en buiten, nooit geen problemen mee.
Heb ook wel wat basis scanners gehad maar kan niet zeggen dat ik hier veel verschil in merkte.

Offline wattman

• Gevorderd Lid
« Reactie #9 Gepost op: 11 februari 2025, 19:38:18 »
Sinds mijn oude Realistic Pro 2006 de geest gaf heb ik alleen nog de draagbare USC230, de 125XLT en de AOR DV10 in gebruik. Lekker flexibel, ook in huis wil ik mij nog wel eens van etage naar etage verplaatsen.  ;D