Ik ben ook al een tijdje aan het rommelen en aan het zoeken naar een beetje goede, compacte (magneet-)voet antenne die je makkelijk mee kan nemen met vakantie enz.
Maar... het valt mij tot nu toe erg tegen. En dan neem ik als referentie een scanner op tafel, met een standaard telescoopantenne van een centimeter of 60.
Heb een Diamond magneetvoetantenne geprobeerd. Type ff onbekend (Denk een MR77), maar was een dualband antenne voor 2 en 70 cm. Iets van 50 cm. lang, verestaal, spoeltje onderin. SWR op 2 en 70 goed hoor. Maar viel mij toch tegen. En tijdens het rijden zwiept het antennetje, omdat ie zo dun is, voortdurend heen en weer wat veel irritante "fading" oplevert.
Ook een Diamond D220R geprobeerd. Dit is een "mini Discone", bedoeld voor mobiel gebruik. Die kan je bijv. op een beetje grote magneetvoet met een PL-connector zetten. Ziet er grappig uit en volgens de analyzer is de SWR op 2 en 70 cm. in orde. Maar ook hier was ik niet onder de indruk van de prestaties. Niet heel slecht, maar ook niet heel goed en qua ontvangst lang niet zo breedbandig als gehoopt. En natuurlijk ga ik niet met zo'n ding rondrijden. Overigens lijkt die R220R op de Moonraker Skyscan.
Pas heb ik in een gekke bui de "RTL-SDR Dipole Antenne Kit" gekocht. Die bestaat uit 2x 2 telescoopantennes (1 setje kort voor UHF en 1 setje lang voor VHF), zuignapje om de antenne tegen een raam te plakken, flexibele driepoot om de antenne op allerlei oppervlaktes te plaatsen, en een paar meter RG174 coaxkabel.
Concept is best grappig. In een hotel/vakantiehuis enz. is de antenne voor een raam zetten altijd nog beter dan midden in de kamer. Dat kan met die zuignap constructie. Maar ook hier: het werkt allemaal, maar ik ben er ook niet van onder de indruk. En hier moet ik wel een kleine nuancering maken: ik denk dat er toch erg veel signaalverlies is in die paar meter RG174. Deze set gebruik ik vooral in combinatie met SDR-ontvangers. Maar dit is een set waarbij het gebruik van een SDR LNA-versterker misschien wel een behoorlijke verbetering oplevert. Dat ga ik nog een keer proberen.
Op dit forum lees ik goede verhalen over de Magnum Scanstick 2000. Die ken ik nog niet, maar gaat wellicht de volgende vakantie mee.
Bottomline is dat de hierboven antennes gewoon niet beter presteren dan de simpele telescoopantenne.