Auteur Topic: Zelfde type antenne vraag, maar welke?  (gelezen 3376 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Jos Budel

• Gevorderd Lid
  • 'Non, Je Ne Regrette Rien'
Zelfde type antenne vraag, maar welke?
« Gepost op: 1 januari 2025, 18:46:33 »
Beste forumleden.
Op de allereerste plaats een gelukkig en gezond, maar vooral een luisterrijk 2025 toegewenst!
Heb een antenne vraag. Kan iemand mij vertellen of we hier hetzelfde type hebben? Kwam deze op internet tegen.

Albrecht 61680 SKY-SCAN Mag 1300  OF DE   Moonraker Skyscan Mobiel antenne ??

Specificaties tussen deze twee is nagenoeg hetzelfde.
Groet
Jos

Online Nick1964

• Geregistreerd luisteramateur bij de VRZA, W.A.C en de Papa Whiskey Club.
  • Gevorderd Lid
  • Radioactief sinds 1974 ;)
Re: Zelfde type antenne vraag, maar welke?
« Reactie #1 Gepost op: 1 januari 2025, 20:17:58 »
Albrecht brengt vele typen antennes en scanners op de markt die identiek zijn aan de originele maar wat goedkoper.
De Albrecht AE125H is ook gewoon de UBC125xlt.
De beste wensen !
Scanners: 2X AOR AR-DV1,Uniden UBC-125XLT, 2 X SDS100E, Alinco DJ-X100E
Antennes: Moonraker Discone, Diamond VX30, 2X Diamond X-50N
Versterkers: JIM 75 en 100,Moonraker MPR-2000. Noolec LaNA.
Porto's. Anysecu N61 Pro,Estalky E610, Inrico S-200.

Met mijn dyslexie heb ik soms wat hulp nodig

Offline Jos Budel

• Gevorderd Lid
« Reactie #2 Gepost op: 1 januari 2025, 20:34:43 »
Dank je Nick!
Dus de Albrecht 61680 SKY-SCAN Mag 1300 en de Moonraker Skyscan Mobiel antenne komen dus uit hetzelfde "huis"?
Specificatie van antennes ,tussen Conrad en Truckerswereld nagenoeg hetzelfde. Wat zou jij doen tussen deze twee?
Groet
Jos

Online Nick1964

• Geregistreerd luisteramateur bij de VRZA, W.A.C en de Papa Whiskey Club.
  • Gevorderd Lid
  • Radioactief sinds 1974 ;)
« Reactie #3 Gepost op: 1 januari 2025, 21:17:43 »
Voor de goedkoopste gaan! Maar verwacht binnenshuis geen wonderen, het beste voor een raam plaatsen als dat kan.
Scanners: 2X AOR AR-DV1,Uniden UBC-125XLT, 2 X SDS100E, Alinco DJ-X100E
Antennes: Moonraker Discone, Diamond VX30, 2X Diamond X-50N
Versterkers: JIM 75 en 100,Moonraker MPR-2000. Noolec LaNA.
Porto's. Anysecu N61 Pro,Estalky E610, Inrico S-200.

Met mijn dyslexie heb ik soms wat hulp nodig

Offline Jos Budel

• Gevorderd Lid
« Reactie #4 Gepost op: 1 januari 2025, 21:29:23 »
Dank je Nick voor je advies! Deze gaat op kleine hoogte toch naar buiten.
Fijne feestdagen toegewenst.
Jos

Offline Remon

• Top Lid
« Reactie #5 Gepost op: 1 januari 2025, 22:36:58 »
Eerste resultaat op Google, van dit forum notabene:

"Ik heb zojuist die Sky scan mag 1300 binnen , en inderdaad wat een gigantische FLOP!"

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
« Reactie #6 Gepost op: 2 januari 2025, 06:14:44 »
Je kan mensen blijven waarschuwen en adviseren, ze slaan dat toch in de wind.
Ze geloven eerder de gladde verkooppraatjes.

Offline Edwin uit 070

• Gevorderd Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2 januari 2025, 08:40:05 »
Ik ben ook al een tijdje aan het rommelen en aan het zoeken naar een beetje goede, compacte (magneet-)voet antenne die je makkelijk mee kan nemen met vakantie enz.

Maar... het valt mij tot nu toe erg tegen. En dan neem ik als referentie een scanner op tafel, met een standaard telescoopantenne van een centimeter of 60.

Heb een Diamond magneetvoetantenne geprobeerd. Type ff onbekend (Denk een MR77), maar was een dualband antenne voor 2 en 70 cm. Iets van 50 cm. lang, verestaal, spoeltje onderin. SWR op 2 en 70 goed hoor. Maar viel mij toch tegen. En tijdens het rijden zwiept het antennetje, omdat ie zo dun is, voortdurend heen en weer wat veel irritante "fading" oplevert.

Ook een Diamond D220R geprobeerd. Dit is een "mini Discone", bedoeld voor mobiel gebruik. Die kan je bijv. op een beetje grote magneetvoet met een PL-connector zetten. Ziet er grappig uit en volgens de analyzer is de SWR op 2 en 70 cm. in orde. Maar ook hier was ik niet onder de indruk van de prestaties. Niet heel slecht, maar ook niet heel goed en qua ontvangst lang niet zo breedbandig als gehoopt. En natuurlijk ga ik niet met zo'n ding rondrijden. Overigens lijkt die R220R op de Moonraker Skyscan.

Pas heb ik in een gekke bui de "RTL-SDR Dipole Antenne Kit" gekocht. Die bestaat uit 2x 2 telescoopantennes (1 setje kort voor UHF en 1 setje lang voor VHF), zuignapje om de antenne tegen een raam te plakken, flexibele driepoot om de antenne op allerlei oppervlaktes te plaatsen, en een paar meter RG174 coaxkabel.

Concept is best grappig. In een hotel/vakantiehuis enz. is de antenne voor een raam zetten altijd nog beter dan midden in de kamer. Dat kan met die zuignap constructie. Maar ook hier: het werkt allemaal, maar ik ben er ook niet van onder de indruk. En hier moet ik wel een kleine nuancering maken: ik denk dat er toch erg veel signaalverlies is in die paar meter RG174. Deze set gebruik ik vooral in combinatie met SDR-ontvangers. Maar dit is een set waarbij het gebruik van een SDR LNA-versterker misschien wel een behoorlijke verbetering oplevert. Dat ga ik nog een keer proberen.

Op dit forum lees ik goede verhalen over de Magnum Scanstick 2000. Die ken ik nog niet, maar gaat wellicht de volgende vakantie mee.

Bottomline is dat de hierboven antennes gewoon niet beter presteren dan de simpele telescoopantenne.

Offline www.SemafoonWinkel.nl

• Top Lid
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
« Reactie #8 Gepost op: 2 januari 2025, 09:07:44 »
Ik (en anderen) hebben zeer goede ervaring met de Scanstick.
We verkopen hem nu 2 jaar, privé gebruik ik hem ook. Op vakantie, bij dagje vliegveld, havens etc.
(rijdend op de auto heb ik er geen ervaring mee, mijn bus is al vrij hoog, en dan is de kans dat ik onderweg iets raak te groot, en ik focus me dan liever op de weg ipv de scanner).
Afgelopen week nog een zeer goede recensie gehad hierover van Paul van het forum toen ik e.e.a. ging bezorgen bij hem.

Het voordeel van de Scanstick is dat je hem buiten kunt zetten, of thuis net iets hoger. Ook is hij langer dan een standaard antenne.
Het blijft gewoon een "spriet" antenne zonder gain.
Maar het maakt wel een behoorlijk verschil t.o.v. de standaard meegeleverde scannerantenne.

Offline Jos Budel

• Gevorderd Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2 januari 2025, 09:14:15 »
Goedemorgen forumleden.
Dank voor jullie expertise.
Uiteraard heb ik de zoekfunctie gebruikt voor deze antenne. Maar daar staat mega veel info op dat ik er zeker overheen heb gelezen!
Ik lees er voor en nadelen hierover. Uiteraard heb ik nog andere opties, zoals eerder omschreven. Niet iedereen heeft een mogelijkheid om een spriet te plaatsen, in huurhuis hier is zelfs verboden om een gat in buitenmuur te boren.(flinke boete) .Ik zoek dus de mogelijkheden voor plaatsen (buiten) op lage hoogte. Plat dak e.d. Ik zoek even verder en trek dan mijn conclusies welke antenne het word.
Groet
Jos

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
« Reactie #10 Gepost op: 2 januari 2025, 09:29:08 »
Jos, als ik in jouw situatie zou zitten dan zou ik kiezen voor onderstaande oplossing;
https://www.scannerforum.nl/index.php?topic=34658.0

Offline gerrit63

• Gevorderd Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2 januari 2025, 12:45:57 »
Jos, als ik in jouw situatie zou zitten dan zou ik kiezen voor onderstaande oplossing;
https://www.scannerforum.nl/index.php?topic=34658.0

Dit is een prima oplossing Johan ,dit soort antenne heb ik ook ,op de UHF is hij prima en is heel breedbandig , op de vhf is hij minder .
Ook aan de buiten zijde van het raam zou ook kunnen met een klein aluminium mastje plus min 60cm .Dan staat de antenne net boven de dakkapel.

Offline chinook

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #12 Gepost op: 2 januari 2025, 14:55:00 »
Waarom maak jezelf geen antenne. Heb ik ook gedaan. Zogenaamde flowerpod. Zowel voor vhf air als uhf air. Gewoon pvc buis en wat coax cabel. Werkt bij mij tot nu toe vele male beter dan de magneetvoet antennes. Plus je kan zo overal ophangen of plaatsen.

Offline Henk Voortwijs

• Gevorderd Lid
  • IK MOET HELEMAAL NIKS!
« Reactie #13 Gepost op: 2 januari 2025, 15:46:23 »
Voor de goedkoopste gaan!

Goedkoop is eigenlijk altijd duurkoop..... Kwaliteit kost nu eenmaal geld. Slecht advies in mijn ogen  ::)
BC785D; UBC780XLT; UBC3500XLT; UBC9000XLT; Sangean ATS-909X; TP-100 BASIC; Galaxy AF-A27; Midland Alan 48 Plus; TYT TH-8600

Offline Alwin

• Top Lid
    • aw foto
« Reactie #14 Gepost op: 2 januari 2025, 16:39:56 »
En als je een goede antenne wilt zal ik gaan voor een bekend merk zoals Diamond of Sirio. Dan zit je normaal gesproken altijd goed kwa kwaliteit.
Ontvangers: 2 x Whistler TRX-2 / Whistler TRX-1  /AOR AR-DV10 /Uniden BC BCD260DN /Uniden BC BCD160DN- Uniden BC 780XLT-Kenwood TK7302 VHF / Kenwood TK 8180 UHF - Hytera-MD785 /