Auteur Topic: Me even voorstellen  (gelezen 1726 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline sunnybeam

• Nieuw Lid
  • *
Me even voorstellen
« Gepost op: 26 december 2024, 21:18:46 »
Hallo allemaal. Eerst en vooral bedankt om me toe te laten tot dit prachtige forum. In de jaren 80 was ik reeds bezig met een scanner maar door omstandigheden ben ik er tijdje vantussen uit geweest. Ondertussen is er heel wat veranderd, de hulpdiensten en eigenlijk ook veel bedrijven zijn overgeschakeld naar digitaal waardoor er misschien wat minder te horen is op de scanner. Ik heb hier van een vriend een Uniden UBC785XLT scanner gekregen en wil daar wel eens mee aan de slag gaan. Ik ben begonnen met wat frequenties van radio amateurs te programmeren en wil hem nu laten scannen. Maar ik loop al meteen tegen een probleem aan wat ik niet in de handleiding terug vind. Kan deze scanner als er activiteit is op een kanaal stoppen met scannen en pas terug verder scannen als er niks meer te ontvangen is op dat kanaal zonder dat je op de RSM knop moet drukken?

Groetjes,

Kris

Offline www.SemafoonWinkel.nl

• Top Lid
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
Re: Me even voorstellen
« Reactie #1 Gepost op: 26 december 2024, 21:26:50 »
Ik neem aan van wel, dat is juist de functie van een scanner.
Wrs. heb je de delay vrij lang staan, 2 of 3 sec. is meestal voldoende.

Een snelle manier om dat te testen is om er bijv. 172.420 / 169.650 in te zetten, en een delay van 0 sec. instellen.
Die signalen hoor je continu, met korte onderbrekingen.

Offline Jos Budel

• Gevorderd Lid
  • 'Non, Je Ne Regrette Rien'
« Reactie #2 Gepost op: 26 december 2024, 21:52:51 »
Hoi Kris.
Hartelijk welkom hier. Er is hier veel te lezen, met mega veel info. Maak er gebruik van zou ik zeggen.
Groeten uit het Brabantse Budel.

Offline sunnybeam

• Nieuw Lid
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 26 december 2024, 22:48:49 »
Wrs. heb je de delay vrij lang staan, 2 of 3 sec. is meestal voldoende.

Een snelle manier om dat te testen is om er bijv. 172.420 / 169.650 in te zetten, en een delay van 0 sec. instellen.
Die signalen hoor je continu, met korte onderbrekingen.

Je kan hem instellen op none 2 of 4 seconden maar ik wil dus dat hij langer dan die 4 seconden op een kanaal blijft staan als er iets te horen is. :)

Kris

• Top Lid
« Reactie #4 Gepost op: 27 december 2024, 08:10:52 »
Citaat
Je kan hem instellen op none 2 of 4 seconden maar ik wil dus dat hij langer dan die 4 seconden op een kanaal blijft staan als er iets te horen is. :)

Kris

Je hebt het over een "positieve" delay neem ik aan. Dus wachttijd voordat hij doorgaat met scannen na einde bericht.
(negatieve delay laat een bepaalde tijd een gesprek horen en gaat dan gelijk weer door tijdens het gesprek).
4 Seconden is in praktijk een behoorlijke tijd, moet op zich lang genoeg zijn.
Denk dat je ermee moet leren leven.

Offline Henk Voortwijs

• Gevorderd Lid
  • IK MOET HELEMAAL NIKS!
« Reactie #5 Gepost op: 27 december 2024, 11:32:45 »
Ik heb 4 780XLT scanners en bij allen de delay ingesteld op 4 seconden, dat is ook het maximale. Werkt in mijn geval (mil & civil air) prima.
BC785D; UBC780XLT; UBC3500XLT; UBC9000XLT; Sangean ATS-909X; TP-100 BASIC; Galaxy AF-A27; Midland Alan 48 Plus; TYT TH-8600

Offline sunnybeam

• Nieuw Lid
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 27 december 2024, 15:27:40 »
Ik denk dat ik het gevonden heb, priority scan stond aan. Daardoor ging hij telkens ook al staat hij op een actief kanaal naar het priority kanaal gaan luisteren om de 2 seconden.

Kris

• Top Lid
« Reactie #7 Gepost op: 27 december 2024, 16:37:49 »
Ik denk dat ik het gevonden heb, priority scan stond aan. Daardoor ging hij telkens ook al staat hij op een actief kanaal naar het priority kanaal gaan luisteren om de 2 seconden.

Kris

Ok, have fun ;-)

Offline sunnybeam

• Nieuw Lid
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 27 december 2024, 19:36:52 »
Ok, have fun ;-)

Helaas is het hier nog steeds niet in orde, jammer dat je die priority kanalen niet kan uitschakelen.

We zoeken verder.

Kris

Offline Henk Voortwijs

• Gevorderd Lid
  • IK MOET HELEMAAL NIKS!
« Reactie #9 Gepost op: 27 december 2024, 19:44:11 »
Helaas is het hier nog steeds niet in orde, jammer dat je die priority kanalen niet kan uitschakelen.

Die kun je wel uitschakelen met behulp van de PRI toets op de scanner.
BC785D; UBC780XLT; UBC3500XLT; UBC9000XLT; Sangean ATS-909X; TP-100 BASIC; Galaxy AF-A27; Midland Alan 48 Plus; TYT TH-8600

Offline Shipplotter

• Gevorderd Lid
  • Luisteramateur havengebied.
« Reactie #10 Gepost op: 28 december 2024, 13:15:28 »
Welkom Sunnybeam. Veel plezier met de hobby. :)