Auteur Topic: Rijkswaterstaat is samenwerking met Airbus aangegaan voor nw communicatiedienst  (gelezen 2244 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Tom-

• Gevorderd Lid
Weer een grote instantie die de overstap maakt naar 4G/5G:

Citaat
We zijn een samenwerking met Airbus aangegaan voor de nieuwe ‘push-to-talk’-communicatiedienst voor de operatie van Wegverkeersmanagement. Het nieuwe communicatiesysteem van Airbus vervangt het huidige portofoonsysteem.

https://www.rijkswaterstaat.nl/nieuws/archief/2024/12/rijkswaterstaat-is-samenwerking-met-airbus-aangegaan-voor-nieuwe-communicatiedienst

Het apparaat op de foto is deze: https://lifeline-solutions.com/products-and-solutions/rugged-lte-devices/

Wat dat systeem van Airbus nu precies is is me niet duidelijk:

Citaat
Het systeem van Airbus wordt gebruikt als ‘back-up’ communicatiesysteem om op terug te vallen bij uitval van het telefoonnetwerk.

Weginspecteurs onderling en contact met de verkeerscentrale gaat op dit moment nog via Entropia.

Offline Henk Voortwijs

• Gevorderd Lid
  • IK MOET HELEMAAL NIKS!
Re: Rijkswaterstaat is samenwerking met Airbus aangegaan voor nw communicatiedienst
« Reactie #1 Gepost op: 16 december 2024, 14:36:04 »
Wat dat systeem van Airbus nu precies is is me niet duidelijk:

Volgens mij wordt dat in het artikel dat je aanhaalt toch duidelijk uitgelegd:
Smart portofoon via 4G/5G

Met de komst van de nieuwe smart portofoon van Airbus stapt Wegverkeersmanagement over van communicatie via een zogeheten Tetra-netwerk, naar push-to-talk-communicatie via 4G/5G. De portofoon zelf wordt vervangen door een robuuste smart portofoon die de functionaliteiten van een portofoon met die van een smartphone combineert.
BC785D; UBC780XLT; UBC3500XLT; UBC9000XLT; Sangean ATS-909X; TP-100 BASIC; Galaxy AF-A27; Midland Alan 48 Plus; TYT TH-8600

Offline www.SemafoonWinkel.nl

• Top Lid
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
Re: Rijkswaterstaat is samenwerking met Airbus aangegaan voor nw communicatiedienst
« Reactie #2 Gepost op: 16 december 2024, 15:42:38 »
Ik denk dat ze zelfs een stukje van de 4G/5G prio ruimtes gebruiken voor een stukje extra zekerheid.
Dus de bandindeling waar "burger-GSM" niet op zit.

Offline Henk Voortwijs

• Gevorderd Lid
  • IK MOET HELEMAAL NIKS!
« Reactie #3 Gepost op: 16 december 2024, 15:48:24 »
Ik denk dat ze zelfs een stukje van de 4G/5G prio ruimtes gebruiken voor een stukje extra zekerheid.
Dus de bandindeling waar "burger-GSM" niet op zit.

Eigenlijk hetzelfde wat het OV heeft dus. NS heeft toch ook een eigen stukje: GSM-R. En Connexxion gebruikt bijvoorbeeld ook GSM voor verbindingen tussen het ROV en de bussen. Ik weet alleen niet of zij een eigen stukje GSM hebben.
BC785D; UBC780XLT; UBC3500XLT; UBC9000XLT; Sangean ATS-909X; TP-100 BASIC; Galaxy AF-A27; Midland Alan 48 Plus; TYT TH-8600

Offline Nick1964

• Geregistreerd luisteramateur bij de VRZA, W.A.C en de Papa Whiskey Club.
  • Gevorderd Lid
  • Radioactief sinds 1974 ;)
« Reactie #4 Gepost op: 16 december 2024, 16:35:09 »
@Tom, ze gaan dus over op POC apparatuur, oftewel een portofoon die gebruik maakt van het GSM netwerk. Vermoedelijk met een eigen app.
Zoals Zello, Linkpoon,Realptt enz ook werken.... Al dan niet op een eigen stukje in 4 of 5 G smaak.
Scanners: 2X AOR AR-DV1,Uniden UBC-125XLT, 2 X SDS100E, Alinco DJ-X100E
Antennes: Moonraker Discone, Diamond VX30, 2X Diamond X-50N
Versterkers: JIM 75 en 100,Moonraker MPR-2000. Noolec LaNA.
Porto's. Anysecu N61 Pro,Estalky E610, Inrico S-200.

Met mijn dyslexie heb ik soms wat hulp nodig

Offline Tom-

• Gevorderd Lid
« Reactie #5 Gepost op: 16 december 2024, 16:44:36 »
Volgens mij wordt dat in het artikel dat je aanhaalt toch duidelijk uitgelegd:
Smart portofoon via 4G/5G

Dat was mijn eerste zin ook. Maar wat doet Airbus, dat vraag ik me af? Want die portofoon wordt niet door hun geproduceerd en een 4G/5G netwerk hebben ze ook niet. Kan dat Airbus apparatuur/service gaat leveren, maar omdat het artikel over een "systeem" van Airbus spreekt..

• Top Lid
« Reactie #6 Gepost op: 16 december 2024, 17:13:46 »
Airbus levert ook Tetra-achtige netwerken.

Voor 4G/5G heb je ook diverse aanbieders.
Wij leveren heel veel Zello (hobby).
RealPTT (dienstverlening) en Grouptalk (handhaving, GGD), WAVE (bedr. BRW).

Radio's zijn uitgerust met Wifi en 4G/5G, GPS, Statusknop, Noodknop etc.
De infrastructuur kan admin met een webbrowser aanpassen, dus rechten geven, prio, gespreksgroepen etc.
Met dispatch software kan de gebruiker/centrale post met iedereen communiceren, zien waar ze zijn, opdrachten verstrekken etc.

RealPTT/Grouptalk/Zello laten zich op allerlei platvormen installeren.
Je kunt dus zelf bepalen welke radio's en waar je ze koopt.
Wanneer het niet werkt, moet je zien uit te vinden waar het aan ligt.
Alternatief is dat je alles voor geïnstalleerd van één leverancier neemt.
Je krijgt dan heel veel "value for money".

Het unieke van Airbus en WAVE is dat je hard -en software van één leverancier hebt.
Dus één aanspreekpunt, alles is op elkaar afgestemd v.w.b. hard/firm/software.
Kan meestal ook op lease basis.

Persoonlijk vind ik Airbus vrij "zwaar" voor deze organisatie.
Maar anderzijds, ze hebben er voldoende budget voor waarschijnlijk.

Offline Tom-

• Gevorderd Lid
« Reactie #7 Gepost op: 16 december 2024, 17:53:37 »
Dat maakt het duidelijk, dank je.

Wat betreft je laatste opmerking: een deel van de weginspecteurs is BOA en een groter deel mag met ogs rijden Naar mijn idee horen ze intussen wel thuis op een ander reeds bestaand netwerk, raar dat de verantwoordelijken buiten RWS daar blijkbaar anders over denken.

• Top Lid
« Reactie #8 Gepost op: 16 december 2024, 19:19:26 »
Nee hoor, is helemaal niet zo raar.
RWS Doet veel meer dan je denkt. Ook controle van borden aan de waterwegen, sluizen, diepte vaarwater etc.
De WIS-functie die de meesten kennen is maar een heel klein deel van hun takenpakket.
Daarnaast gebruiken ze ook communicatie functies welke C2000 niet biedt.
Dan zou je 2 communicatienetwerken krijgen.

Offline spoorfan

• Top Lid
« Reactie #9 Gepost op: 16 januari 2025, 14:20:10 »
In de nieuwsuitzendingen over de aanrijdingen van RWS weginspecteur auto’s is te zien dat de weginspecteur een 4G/5G mobiel draagt.