Auteur Topic: Kalibratie Airspy Mini  (gelezen 1593 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Mose

• Gevorderd Lid
  • Rotterdam
Kalibratie Airspy Mini
« Gepost op: 28 juli 2024, 21:22:57 »
Na jaren op RTL-SDR-dongels vertrouwd te hebben heb ik onlangs een Airspy Mini aangeschaft. Mijn eerste indruk is overwegend positief, want hij heeft wat minder moeite met de RF-kakafonie in het centrum van Rotterdam. Echter stel ik tot mijn grote verrassing vast dat hij aanzienlijk naast de frequentie staat. Hoeveel precies scheelt per band, maar in de 420-430 en 445-470 MHz (waar ik vooral luister) gaat het meestal om ongeveer -1 tot -1,5 kHz. Het is geen gigantische afwijking, maar genoeg om me aan te ergeren bij dagelijks gebruik. Zie ter illustratie de lokale Entropia-zender:

In eerste instantie leek me dit geen heel groot probleem, aangezien een kleine PPM-correctie bij gebruik van RTL-SDR-apparaten in SDR# makkelijk ingegeven kan worden (een optie die ik bij de RTL-SDR V3 en V4 overigens nooit nodig heb gehad). Helaas blijkt het toch niet zo eenvoudig bij de Airspy.

De oplossingen die ik online kan vinden komen in principe neer op 'ga ermee terug naar de verkoper' of 'kalibreer hem met het daarvoor bestemde programmaatje', en dat eerste lijkt me niet echt een optie daar de Mini in tegenstelling tot andere Airspy-producten blijkbaar vanuit de fabriek niet eens vooraf gekalibreerd wordt.

In principe heb ik er ook geen probleem mee dit zelf te doen, ware het niet dat ik zover ik het begrijp een zeer accuraat, niet-gemoduleerd referentiesignaal nodig heb om dit met het bij SDR# meegeleverde programmaatje te kunnen doen, en ik heb geen apparatuur om een dergelijk signaal te genereren. Het schijnt dat dit in de VS te doen is aan de hand van de piloottoon van een ATSC-signaal (digitale tv), maar ik kan niet met zekerheid vinden of er in Nederland ergens een geschikt signaal in de lucht hangt. Hier en daar lees ik dat DAB+ gebruikt kan worden, maar meer details daarover zijn lastig te vinden. Voordat ik het probleem nog erger maak ga ik er dus niet mee experimenteren.

Heeft iemand hier op het forum hier misschien ervaring mee? Ik ben aan de zoekresultaten op internet te zien in ieder geval zeker niet de enige met dit euvel.

Ik hoop overigens dat ik dit in de juiste rubriek plaats, maar aangezien het om een bepaalde waarde op het apparaat zelf gaat en niet om een parameter in de software leek dit me de beste keuze.
Met vriendelijke groet,

Mose (Spreek uit 'Moos' ;))

Offline Mose

• Gevorderd Lid
  • Rotterdam
Re: Kalibratie Airspy Mini
« Reactie #1 Gepost op: 29 juli 2024, 14:24:03 »
Opgelost. Er blijkt bij Airspy Host een command-line-tooltje te zitten waarmee je de bestaande correctiewaarde in ppb vanuit de dongel kan uitlezen en met een nieuwe kan vervangen. Hij stond vanuit de fabriek op -1 ppb, maar met mijn aan de hand van een Mobitex-zender berekende afwijking van -3415 ppb staat-ie zo te zien weer mooi op frequentie.

Buiten de gelinkte wiki vind ik nergens documentatie over het tooltje en het was ook niet aanwezig in de Windows-release. Na installatie was het onder Ubuntu een kwestie van seconden. In ieder geval wat logischer dan het meegeleverde Windows-programmaatje dat op basis van een frequentie werkt.
Met vriendelijke groet,

Mose (Spreek uit 'Moos' ;))